Skatteflyktning Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Er det en forutsettning for å bli minister at man ikke har relevant utdanning eller erfaring innen området man skal "lede"? Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, samordningsminister Utdanning: Utdannet cand.mag. med statsvitenskap, sosialøkonomi og offentlig rett fra Universitetet i Oslo fra 1985. Arbeidserfaring: Ingen Andre kvalifikasjoner: ? Heikki Holmås, Utenriksdepartementet (utviklingssaker) Utdanning: 1. avd. Jus, UiB 1996 Siviløkonomutdannelse, Norges Handelshøyskole fra 1999 Sosialøkonomi grunnfag, UiO 1999 [studier fullførte?] Arbeidserfaring: Søppeltømmer, Journalist, Bartender Andre kvalifikasjoner: ? Marit Arnstad, Samferdselsdepartementet Utdanning: Juridisk embedseksamen fra Universitetet i Oslo fra 1991. Arbeidserfaring: advokatfullmektig i Wiersholm, Mellbye & Bech 2000–2001 og Schjødt 2006–2008, før hun ble fast advokat i sistnevnte i 2008. Andre kvalifikasjoner: ? Ola Borten Moe, Olje- og energidepartementet Utdanning: Utdannet agronom og har statsvitenskap og historie mellomfag fra NTNU. Arbeidserfaring: Gårdbruker? Andre kvalifikasjoner: Barnebarn av tidligere statsminister Per Borten. Trond Giske, Nærings- og handelsdepartementet Utdanning: Giske er utdannet cand.mag. med mellomfag sosialøkonomi ved NTNU og mellomfag statsvitenskap og første avdeling rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Arbeidserfaring: Har aldri jobbet? Andre kvalifikasjoner: ? Bård Vegar Solhjell, Miljøverndepartementet Utdanning: Utdannet statsviter fra Universitetet i Bergen og Universitetet i Oslo Arbeidserfaring: I skoleåret 1990–1991 arbeidet Solhjell som ufaglært lærer ved Instedalen skule i Naustdal, og i 1995 var han ansatt i Posten i Bergen. I tillegg har han jobbet på postkontor i Oslo og en kort periode i Danmark. Andre kvalifikasjoner: Sjakkspiller? Trygve Slagsvold Vedum, Landbruks- og matdepartementet Utdanning: utdannet agronom fra Jønsberg landbruksskole fra 1997, og har bachelorgrad med sosiologi og statsvitenskap fra Universitetet i Oslo fra 2002. Arbeidserfaring: Gårdbruker Andre kvalifikasjoner: [Eneste som faktisk har båre relevant utdanning OG erfaring. Har det skjedd en feil?] Kristin Halvorsen, Kunnskapsdepartementet Utdanning: Av utdannelse har Halvorsen mellomfag sosialpedagogikk (1981) (1,5 år) og grunnfag kriminologi (1982) (1 år) fra Universitetet i Oslo. [Dvs ikke fullførte studier] Arbeidserfaring: Sekretær advokatfirma 1984-1985 Andre kvalifikasjoner: Partileder i SV fra 1997 til 2012 Hadia Tajik, Kulturdepartementet Utdanning: en bachelorgrad i journalistikk fra Høgskolen i Stavanger, en mastergrad i menneskerettigheter fra Kingston University i England og en mastergrad i rettsvitenskap fra Universitetet i Oslo. Arbeidserfaring: Har arbeidet som journalist i blant annet Aftenposten, VG og Dagbladet, samt skrevet kommentarartikler i Morgenbladet og Stavanger Aftenblad. I 2001 var hun redaktør for tekstsamlingen Svart på Hvitt Andre kvalifikasjoner: Utseende Liv Signe Navarsete, Kommunal- og regionaldepartementet Utdanning: Navarsete har utdannelse som Cand. mag. ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Arbeidserfaring: Selvstendig næringsdrivende, landbruk, eiendom fra 1977 Salgsmedarbeider i Nidar Bergene 1985-1987 Salgskonsulent i Sogn og Fjordane Meieri 1987-1996 Andre kvalifikasjoner:? Grete Faremo, Justis- og beredskapsdepartementet Utdanning: uteksaminert som cand.jur. fra Universitetet i Oslo samme år Arbeidserfaring: Forhandlingsleder i Aker Eiendom 1986–1988, kulturdirektør ved Aker Brygge 1988–1989 Andre kvalifikasjoner:? Jonas Gahr Støre, Helse- og omsorgsdepartementet Utdanning: Befalsskolen for Marinen, og tok deretter videre utdannelse ved Sjøkrigsskolen i Bergen 1979–1981, Utdannelse som statsviter med spesialisering i historie og sosialøkonomi ved Institut d'études politiques de Paris i Frankrike 1981–1985. Arbeidserfaring: Forsker ved Bedriftsøkonomisk Institutt 1986–1989, arbeidende styreleder i konsulentselskapet Econ Analyse AS, før han ble generalsekretær i Norges Røde Kors i august 2003. Andre kvalifikasjoner: Intelligent? Anne-Grete Hjelle Strøm-Erichsen, Forsvarsdepartementet Utdanning: Hun studerte til EDB-ingeniør ved Høgskolen i Bergen 1970–1974, og gikk ved South Dakota School of Mines and Technology i USA 1980–1981. [ikke fullført?] Arbeidserfaring: Operatør ved EDB-avdelingen ved Universitetet i Bergen 1974–1977, og programmerer ved Norsk Institutt på samme sted 1977–1984. Systemkonsulent og systemsjef i GPI AS 1984–1987, daglig leder i Talesystemer AS 1987–1988, seniorkonsulent i Siemens Nixdorf 1988–1991, og seniorkonsulent i BDC AS 1991–1995. [bred erfaring innen data, noe som utvilsomt er viktig som leder av forsvaret] Andre kvalifikasjoner: ? Rigmor Aasrud, Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet Utdanning: bedriftsøkonom fra Handelshøyskolen BI, og har studert informasjonsfag ved Høgskolen i Lillehammer. Arbeidserfaring: økonomi- og administrasjonsleder ved Hertz bilutleie 1978–85, og avdelingsleder i Aas Data i årene fra 1985 til 1992. Andre kvalifikasjoner: ? Lisbeth Berg-Hansen, fiskeri- og kystminister Utdanning: Tannlegeassistent, Div. kurs akvakultur Arbeidserfaring: Tannlegeassistent hos fleire tannleger, Fiskeoppdretter SinkaBerg-Hansen AS Andre kvalifikasjoner: ? Sigbjørn Johnsen, finansminister Utdanning: Etter examen artium i 1969 tok han studentfageksamen i 1970. Han tok kveldskurs ved Handelshøyskolen BI Arbeidserfaring: Han var en liten stund bankkasserer 1970–1971 Andre kvalifikasjoner: ? Inga Marte Thorkildsen, barne-, familie-, likestillings- og inkluderingsminister Utdanning: cand.mag., med mellomfag religionshistorie og statsvitenskap Arbeidserfaring: Hun har arbeidet som frilansjournalist for Tønsbergs Blad 1993–1997, for Kelly Vikarbyrå 1997–1998 og som kundebehandler ved Fjellinjen A/S 1998–2000. [En av de med mest arbeidserfaring] Andre kvalifikasjoner: Inga Marthe Thorkildsen er per 2012 nestleder i SV. Anniken Huitfeldt, Norges arbeidsminister. Utdanning:Huitfeldt er utdannet cand.philol. med hovedfag i historie fra Universitetet i Oslo 1996. Arbeidserfaring: Forsker ved Fafo 2000–2005, og styremedlem i Redd Barna 2001–2005. Hun har vært medlem av en Norsk offentlig utredning (NOU) to ganger Andre kvalifikasjoner: Hun har vært sentralstyremedlem i Arbeiderpartiet siden 2002. Espen Barth Eide, utenriksminister: Utdanning: Etter examen artium ved Oslo katedralskole ble han cand.polit. i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo i 1993. I 1991 var han utvekslingsstudent ved Det frie universitet i Barcelona i Spania. Arbeidserfaring: Barth Eide var prosjektleder 1991–1993 og generalsekretær 1992–1993 i Europabevegelsen. I 1993 ble han forsker ved Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI), hvor han ledet FN-programmet 1996–2000 og avdelingen for internasjonal politikk 2002–2005. I årene 2003–2005 var han delvis permittert fra NUPI for å bistå i FNs pågående reformprosess. Andre kvalifikasjoner: I sin ungdom tilhørte han kretsen rundt blant andre Jens Stoltenberg, Ole Jacob Frich, Hanne Harlem og Turid Birkeland i Majorstua AUF, som oppnådde stor innflytelse i partiet. Stoltenberg, Statsminister: Utdanning: Stoltenberg gikk grunnskole ved Rudolf Steinerskolen i Oslo og videregående skole ved Oslo katedralskole i 1978. Han slet med både lesing og matematikk i grunnskolen, men har uttrykt at han likevel ikke opplevde skolegangen som spesielt vanskelig. .... Deretter studerte han sosialøkonomi ved Universitetet i Oslo hvor den såkalte «Osloskolen» – en variant av Keynes' teorier – stod sterkt. Stoltenberg har omtalt seg selv som keynesianer.Han ble i 1987 uteksaminert som cand.oecon. med god karakter (2,28). Arbeidserfaring: Stoltenberg jobbet som deltidsjournalist i Arbeiderbladet 1979–1981, som konsulent i Statistisk sentralbyrå 1989–1990 og som timelærer i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo 1989–1990. Andre kvalifikasjoner: Hans far, Thorvald Stoltenberg, har hatt en rekke viktige posisjoner for Arbeiderpartiet Endret 17. februar 2013 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Synes ikke de er ukompetente, synes heller i er eksperter i tåkelegging og å unngå all snakk om hvordan økonomien fungerer. Endret 17. februar 2013 av olsen_1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Hvilken type erfaring mener du de bør ha, da? Bør du ha jobbet som fiskeriminister før du kan få jobben som fiskeriminister? Nøyaktig hvilken erfaring bør en kulturminister ha? De fleste som kan skilte med flere mastergrader er nok rimelig godt kvalifisert til mange jobber... 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Hvilken type erfaring mener du de bør ha, da? Bør du ha jobbet som fiskeriminister før du kan få jobben som fiskeriminister? Nøyaktig hvilken erfaring bør en kulturminister ha? De fleste som kan skilte med flere mastergrader er nok rimelig godt kvalifisert til mange jobber... Jeg synes ihvertfall at forsvarsministeren bør ha fullført 1. gangstjenesten og tatt steget videre til befal, synes utdanningsministeren bør ha fullført en eller annen form for høyere utdanning slik at man har litt innsikt i hvordan det er å være student,... etc 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Hvilken type erfaring mener du de bør ha, da?Tja, Bondeministeren er vel ett godt (eneste) eksempel på en som har både utdanning og erfaring innen det området han skal ledeBør du ha jobbet som fiskeriminister før du kan få jobben som fiskeriminister?Nei, og i det tilfellet har vedkommende ihvertfall litt relevant bakgrunnNøyaktig hvilken erfaring bør en kulturminister ha?I det mindste burde hun vel kunne definere "kultur"?De fleste som kan skilte med flere mastergrader er nok rimelig godt kvalifisert til mange jobber... Det har jeg og, men jeg holder meg til mitt eget fagfelt og later ikke som om jeg kan operere på mennesker (som er ett annet fagfelt). Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Den sammeligningen din er totalt blåst ut av proposjoner. En med "mastergrad i menneskerettigheter fra Kingston University i England og en mastergrad i rettsvitenskap fra Universitetet i Oslo" kan godt jobbe som minister innenfor nesten hvert felt, det er langt fra det samme som at den samme personen skulle være kirurg. Siden du tydeligvis setter det som et krav at utdannigen og jobben skal samsvare 100% uten avvik så må vi snarest utvide utdanningstilbudet til mange tusen nye utdanninger. Du mener at det ikke er noen av ministrene som er i nærhetene av å være kvalifisert, de er totalt inkompetent til jobben deres, så da tar jeg det som en selvfølge at du vet nøyaktig hvilken utdanning de burde ha. List det opp, er du snill. Jeg kan godt vente. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Den sammeligningen din er totalt blåst ut av proposjoner. En med "mastergrad i menneskerettigheter fra Kingston University i England og en mastergrad i rettsvitenskap fra Universitetet i Oslo" kan godt jobbe som minister innenfor nesten hvert felt, det er langt fra det samme som at den samme personen skulle være kirurg. Siden du tydeligvis setter det som et krav at utdannigen og jobben skal samsvare 100% uten avvik så må vi snarest utvide utdanningstilbudet til mange tusen nye utdanninger. Du mener at det ikke er noen av ministrene som er i nærhetene av å være kvalifisert, de er totalt inkompetent til jobben deres, så da tar jeg det som en selvfølge at du vet nøyaktig hvilken utdanning de burde ha. List det opp, er du snill. Jeg kan godt vente. Vet ikke om det er meg du svarer men jeg synes ihvertfall ikke noen skal bli minister over noe de ikke har vist interesse for tidligere... overhodet, kun fordi de er flinke til å snakke om lavere skatter å slikt dritt skal man plutselig bli minister for noe man har NULL interesse for. Jeg snakker ikke om at ministerposten skal samsvare 100% men at man ikke skal ha 100% avvik med det man har gjort før. 2 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Mitt svar var rettet mot Skatteflyktning, men det fungerer forsåvidt for deg også. Hvordan skal noen bli kulturminister? Kirkeminister? Fornyingsminister? Det finnes ingen utdanning som kan forberede deg til det. 1 Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Liv Signe Navarsete, Kommunal- og regionaldepartementet Utdanning: Navarsete har utdannelse som Cand. mag. ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Arbeidserfaring: Selvstendig næringsdrivende, landbruk, eiendom fra 1977 Salgsmedarbeider i Nidar Bergene 1985-1987 Salgskonsulent i Sogn og Fjordane Meieri 1987-1996 Andre kvalifikasjoner:? Rollen hennes er å få vestlendingene til å tro at Vestlandet har noen innflytelse på driften av Norge.. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Mitt svar var rettet mot Skatteflyktning, men det fungerer forsåvidt for deg også. Hvordan skal noen bli kulturminister? Kirkeminister? Fornyingsminister? Det finnes ingen utdanning som kan forberede deg til det. Jeg snakker egentlig ikke om "forberedelse" men mer om interesse... en Fornyingsminister bør vise litt til at vedkommede er en "moderne" person som ikke er kjent for å være spesielt konservativ. En kirkeminister bør vel kirken sette litt krav til selv og ikke kun være opp til politikerne. Kulturminister... tja, intressert i kultur. Samme hva men at man har vist litt interesse og engasjement tidligere noe som ikke skal være vanskelig med det brede definisjonen på kultur i dag. Jeg syens ihvertfall ikke det er bra at vi har ministere som ikke visste en dritt tidligere eller kunne gitt mer fa.. om området de plutselig blir minister for. Endret 17. februar 2013 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Den sammeligningen din er totalt blåst ut av proposjoner. En med "mastergrad i menneskerettigheter fra Kingston University i England og en mastergrad i rettsvitenskap fra Universitetet i Oslo" kan godt jobbe som minister innenfor nesten hvert felt, det er langt fra det samme som at den samme personen skulle være kirurg.Om vedkommende kulturminister ikke er istand til å definere hva "Kultur" er tyder det på at noe er feil her. Dog, selv har jeg ingen anelse om hva kultur er, så det er mulig jeg er kvalifisert som minister? Siden du tydeligvis setter det som et krav at utdannigen og jobben skal samsvare 100% uten avvik så må vi snarest utvide utdanningstilbudet til mange tusen nye utdanninger. http://en.wikipedia.org/wiki/Strawman Du mener at det ikke er noen av ministrene som er i nærhetene av å være kvalifisert, de er totalt inkompetent til jobben deres, så da tar jeg det som en selvfølge at du vet nøyaktig hvilken utdanning de burde ha. http://en.wikipedia.org/wiki/StrawmanJeg har tidligere påpekt at Bondeministeren ser ut til å ha relevant utdanning og erfaring, Samordningsminister trenger ingen kvalifikasjoner ettersom han ikke er ansvarlig for noe som helst såvidt man kan se, så man kan jo si at han er kvalifisert eller ikke alt ettersom hva man mener om hva han bedriver (hva nå enn det skulle være).Men generelt sett er vel der heller lite samsvar mellom ansvarsområdet og utdannig/arbeidserfaring. Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) Gøyal nyhet fra Danmark: "Uddannelsesminister Morten Østergaard ® brugte knap ni år på sin universitetsuddannelse." Ingen kan si at han ikke har utdannelse, hvertfall.. Endret 18. februar 2013 av NothingForever 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Er ikke ministerstillinger hovedsakelig politiske da? Ser ingen grunn til at f.eks helseministeren skal være utdannet lege for å drive med politikk. Eller at samferdselsministeren skal ha noen års erfaring som postmann... De har lang erfaring innen politikk, og jobber med politikk, syntes det passer fint jeg 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Inkompetanse, ett krav for å bli minister? Nok en av Skatteflyktnings mange "rant" tråder. I Norge er det et prinsipp at de som sitter på stortinget skal være vanlige kvinner og menn som har en solid politisk bakgrunn. Høyre hadde ikke så god erfaring med professor og rektor på NHH som minister. Han tabbet seg ganske fort ut som minister. Enhver minister har et embetsverk som arbeider for seg. Endret 19. februar 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Er ikke ministerstillinger hovedsakelig politiske da? Ser ingen grunn til at f.eks helseministeren skal være utdannet lege for å drive med politikk. Eller at samferdselsministeren skal ha noen års erfaring som postmann... De har lang erfaring innen politikk, og jobber med politikk, syntes det passer fint jeg Ofte kan nok også dette være sant, men ofte så virker det som ministrene har liten innsikt i yrkene de berører. At de lager nye regler, forslag, forbud++ uten å helt skjønne hvordan ting fungerer i det virkelige liv, for de som blir berørt av det. Jeg tror de fleste ministrene hadde hatt godt av å komme seg litt ned på bakkeplanet av og til. Sier ikke at alle er ille, men det er litt for mye politikk og prating. Det handler om å få staten og seg selv til å se best ut. Er en grunn til at jeg ikke velger å engasjerer meg politisk annet enn å bruke stemmeretten min. Skittent spill hele greia. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 (endret) Jonas Gahr Støre har utdannelse fra forsvaret og krigsskolen. Det kan sannelig trenges for en norsk helseminister hvor alt man gjør og ikke gjør er galt. Får ikke han skikk på norsk helsevesen etter en ny periode med den rødgrønne regjeringen, tviler jeg på at noen andre får det til. Endret 19. februar 2013 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Får ikke han skikk på norsk helsevesen etter en ny periode med den rødgrønne regjeringen, tviler jeg på at noen andre får det til. Hverken han eller noen annen er istand til å "få skikk" på den Statlige smørja der nei. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Det er jo litt "artig" at det virker som det er en forutsetning at en er kvinne uten noen som helst militær bakgrunn for å bli forsvarsminister. Da kan man jo spørre seg hva som kreves av evner for å få en slik ministerpost. Holder det å være trofast mot partiet og ellers en ivrig pratmaker? Skulle vært morsomt med en spørreundersøkelse blant soldatene vi sender ut for å kartlegge hvor mye respekt de hadde for forsvarsministeren. Er vell knapt nok noen som tar dette mennesket seriøst. Lenke til kommentar
Trådstarter Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Støre har den beste utdannelsen blant alle politikere i Norge. Han er meget intelligent. Etter det blir det litt labre forhold... Utfordrer TS til å legge ut alle FRP-politikeres CV'er. Kan starte med Per Sandberg! Utdanning og yrkeserfaring Utdanning Grunnskole 1976 Vin/brennevinslære, engelsk, hotell- og restaurantfag 1978 Ernæringslære 1981 Grunnkurs teknisk fag 1982-1983 Fagkurs i papirproduksjon 1983-1984 Prosesstyringskurs 1985-1986 Kurs i fellesforbundet (basiskurs, organisasjonskunnskap, lover/avtaler, forhandlingskunnskap) 1986-1989 Allmennfag (uten off. eksamen) 1990-1991 Ledelsesstrategi, Norske Skog 1995-1996 Lærlingepraksis Yrkesutdanning i prosessindustri 1988 Fagbrev Fagbrev som prosessoperatør/fagoperatør 1988 Flink til å kjøre gravemaskin. Yrke Hjelpegutt ved Levanger Ingeniørvesen 1976-1977 Servitør/barkeeper Ustaoset Høyfjellshotell 1977-1980 Bildekkbygger Viking Askim AS 1980-1981 Prosessoperatør Norske Skog AS, Skogn 1982-1997 FN-tjeneste i Libanon 1986-1986 Lenke til kommentar
A.H. Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Mye skremmende lesing i denne traaden. Kompetanse er viktig. En mastergrad er IKKE LIK kompetanse. En minister maa ha erfaring fra arbeidslivet, burde vaere svaert flink i jobben sin og ha en suksesshistorie aa vise til. Eksempler paa suksess er grundere som har skapt arbeidsplasser, idrettsstjerner som har vunnet OL-gull, kirurger som kan vise til gode resultater m.m. Det er den typen mennesker jeg oensker at skal styre landet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå