Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt til kjøpe såkalte ND grad filter, men skjønner meg ikke på disse z-system, x-system, p-system O.S.V....... :D

Z-system er navnet Cokin bruker og er ofte brukt av andre. De mer korrekte navnene på den størrelsen er 4x4 eller 100mm. Denne størrelsen er best å satse på hvis du skal kunne dekke vidvinkel uten vignetting.

 

X-system (Cokin navnet) er større og er beregnet for Panavision filmkamera mattebokser.

 

P-system er også Cokin navn. Også mer formelt kalt 85mm system. Er mindre og billigere enn Z-system og er fint brukbart til alt fra normal objektiv brennvidder mot tele brennvidder.

 

Lee og Formatt/Hitech filtre er de beste å dyreste. Men i en tråd nylig hvor en kjøpte Cokin ND så viste det at Cokin (på hans kamera) ikke hadde det rødstikket som Cokin tidligere har blitt kritisert for.

 

Hvis du skal kjøpe ND Grad filter så vil jeg anbefale å kjøpe Hard Edge. Overgangene i Soft Edge dekker i de aller fleste tilfeller for mye av bildeflaten.

 

Les denne tråden. Der får du en del tips med lenker om ND filtere og filterholder, kan spare deg for en del kroner. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1484397

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som får tak i Lee filter system. Jeg har hørt om folk som har ventet over 6mnd uten å få. Jeg kunne tenkt meg et komplett med ND filter av forskjellige verdier opp til "Big stopper", et grad filter og filterholder. Nå bruker jeg så å si bare 77mm objektiver, men likevel synes jeg det er greit med et system som passer på alt.

Lenke til kommentar

Noen som får tak i Lee filter system. Jeg har hørt om folk som har ventet over 6mnd uten å få. Jeg kunne tenkt meg et komplett med ND filter av forskjellige verdier opp til "Big stopper", et grad filter og filterholder. Nå bruker jeg så å si bare 77mm objektiver, men likevel synes jeg det er greit med et system som passer på alt.

Jeg kjøpte en pakke med LEE Filters fra disse på ebay. Fikk dem innen en uke tror jeg det var. Gikk fort ihvertfall.

Endret av TheOats
Lenke til kommentar

Støtter post over, Linhof er en fantastisk aktør som jeg har handlet mye av. Stavanger foto er eneste leverandør av Lee i norge, og har ganske fine priser. Ellers så pleier bhphotovideo å ha godt utvalg av Lee.

 

Etterspørselen etter Lee filtere er enorm, men ettersom filterene er håndlaget greier de ikke å møte denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som får tak i Lee filter system. Jeg har hørt om folk som har ventet over 6mnd uten å få. Jeg kunne tenkt meg et komplett med ND filter av forskjellige verdier opp til "Big stopper", et grad filter og filterholder. Nå bruker jeg så å si bare 77mm objektiver, men likevel synes jeg det er greit med et system som passer på alt.

Det var lenge (over et år) at det var leveranse problemer fra Lee. Tror det løste seg for 6-12 måneder siden.

Lenke til kommentar

De sliter fremdeles med å fylle etterspørselen.. Spes på Big Stopper..

Mulig de ikke har klart å følge opp etterspørselen.Synd at folk er så opphengt på Lee.

Både Formatt/Hitech og Cokin lager gode alternativer.

 

Farge variasjonene mellom de forskjellige filter produsentene kommer veldig an på hva slags kamera du bruker og hvor kraftig IR filteret er i kamera.

 

F.eks. med Red digital filmkameraer duger ikke Lee ND i det hele tatt fordi de lager en magenta fargestikk, mens Formatt er helt nøytralt.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Ok, jeg ønsker å kjøpe meg Filter til min linse Canon 16-35L 2,8 (82mm) hovedsakelig, men også til flere andre (77mm).

Dermed tenkte jeg på denne pakken:

Lee DSLR Starter Kit

Lee adapter ring 82mm

Lee adapter ring 77mm

Lee big stopper

(Lee multi filter pouch)

Er dette pakken jeg trenger? Ser de også har noe som heter Lee Seven5 men er det bedre?

Alle gode tips tas imot med takk.

Endret av Substitute
Lenke til kommentar

Ok, jeg ønsker å kjøpe meg Filter til min linse Canon 16-35L 2,8 (82mm) hovedsakelig, men også til flere andre (77mm).

Dermed tenkte jeg på denne pakken:

Lee DSLR Starter Kit

Lee adapter ring 82mm

Lee adapter ring 77mm

Lee big stopper

(Lee multi filter pouch)

Er dette pakken jeg trenger? Ser de også har noe som heter Lee Seven5 men er det bedre?

Alle gode tips tas imot med takk.

Vet ikke hvor viktig det er, men du burde kanskje passe på at adapter ringen er laget for vid vinkel objektiver for å minske sjansen for at holderen osv dukker opp i kanten av bildet.

Lenke til kommentar

Oj. Den videoen var veldig god. Jeg vil ha det du har. Hvor får man kjøpt det? :-)

Jeg kjøpte mitt kit hos speedgraphic.co.uk: U960 grad kit

Fikk sånn sett både veske og tre billige soft edge grad-filtre for noen hundringser mer enn bare holderen - kjekt. Men - ville mye heller hatt hard edge grad-filter - soft blir for meg alt, alt for soft - det er bare en bløt overgang over hele bildet.

 

FotoVideo har skjerpet opp Cokin-prisene sine en hel del siden jeg kjøpte (før kostet holder-kittet over 2k) - du kan se her: http://fotovideo.no/Produkter/Filter/Z-System.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...