Tuslen Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Hei. Jeg er på utkikk etter en stasjonær pc å bruke primært til Bildebehandling, samt noe videobehandling. Den må gjerne kunne dra et spill eller to, men er ingen hardcore gamer, så da tenker jeg mer på Flight simulator og ARMA Day-Z. Første krav må nesten være en SSD disk til opperativsystemet ol, og en 1TB disk til lagring av bilder. Minne må vel helst være 8gb + en rask prosessor. Etter det så er jeg ganske blank. Lenge siden jeg har handla/oppdatert meg i dagens hardware. Der kommer dere tec'wizzards inn. Hvilke andre komponenter burde prioriteres? Forslag til en god pakke/ferdig pc? Bygge selv = Billigere og bedre? Håper på å komme innenfor et budsjett på 6000,- om dette er mulig?. Kan gå opp til 8000, men da burde det helst være med en god skjerm. Håper på litt god guiding gjennom hardware-jungelen Endret 3. februar 2013 av Tuslen Lenke til kommentar
KaNi2013 Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Hei. Jeg er på utkikk etter en stasjonær pc å bruke primært til Bildebehandling, samt noe videobehandling. Den må gjerne kunne dra et spill eller to, men er ingen hardcore gamer, så da tenker jeg mer på Flight simulator og ARMA Day-Z. Første krav må nesten være en SSD disk til opperativsystemet ol, og en 1TB disk til lagring av bilder. Minne må vel helst være 8gb + en rask prosessor. Etter det så er jeg ganske blank. Lenge siden jeg har handla/oppdatert meg i dagens hardware. Der kommer dere tec'wizzards inn. Hvilke andre komponenter burde prioriteres? Forslag til en god pakke/ferdig pc? Bygge selv = Billigere og bedre? Håper på å komme innenfor et budsjett på 6000,- om dette er mulig?. Kan gå opp til 8000, men da burde det helst være med en god skjerm. Håper på litt god guiding gjennom hardware-jungelen Her er et ok oppsett: Prosessor: 1 x Intel Core i5-3570K 1 649,- SSD-disk: 1 x Kingston SSDNow V300 120GB 649,- HD: 1 x Seagate Barracuda 2TB 7200RPM 689,- RAM: 1 x Corsair Vengeance 16GB 1600MHz 599,- PSU: 1 x Chieftec Smart 600 W 499,- Hovedkort: 1 x ASUS P8Z77-V LX 839,- Kabinett: 1 x Fractal Design Define R4 Black 722,- Skjermkort: 1 x EVGA GTX650 1GB 849,- Dette kommer på 6495 kr. Hvis du redigerer en del, så er det kanskje ikke så dumt med 16GB RAM, men du får selv avgjøre om du vil ha det. Jeg har bestilt 32 til min. Dette er også uten tastatur, mus og skjerm. Egen CPU-kjøler kan være kjekt, men handler man på budsjett, så funker nok den som følger med godt nok. Du kan også hente inn 150 kroner hvis du går for CPU-en som ikke er overklokkbar (i5 3570, denne koster 1499 kr.). Endret 3. februar 2013 av KaNi2013 1 Lenke til kommentar
Tuslen Skrevet 3. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2013 (endret) Takk for svar Kani. Jeg satt denne pakken sammen på Dustinhome. De hadde ikke samme vifta, så nærmeste i pris ble en på 500 watt. Vil denne gjøre jobben, eller er 600W nødvendig? Hvordan er dette skjermkortet? Vil det få problemer med tyngre oppgaver (spill) ? En billig CPU kjøler kan jeg hive med hvis du tror det vil bli problemer med varme. Hva mer trenger jeg til dette oppsettet, annet enn opperativsystem? Kabler? Vifter? Endret 3. februar 2013 av Tuslen Lenke til kommentar
KaNi2013 Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Ok. Hva fikk du til pris på Dustinhome? Jeg hentet oppsettet på netonnet. De har gratis frakt. 500 watts PSU er greit nok til dette oppsettet, men jeg ville gått for en litt kraftigere. Selv kjøpte jeg en Fractal Design R2 på 650 watt. Denne skal være av god kvalitet og også ganske stille, hvis du er opptatt av slikt. Den koster imidlertid mer: 799 kr. CPU-kjøler bør du tenke på hvis du skal overklokke. Hvis ikke, så er det nok med den som følger med. Og skal du ikke overklokke, så gå for den andre prosessoren. Den er 150 kr billigere. Skjermkortet er bra til denne prisen. Mulig du kan få det billigere andre plasser, men tenk på totalprisen, og det faktum at netonnet har gratis frakt. Her kan du lese noen erfaringer. Du trenger kjølepasta. Tror ikke det følger med prosessoren. Armbånd kan også være lurt. Kabinettet skal ha innebygde plasser til 2,5" disker, så tror ikke du trenger noen overganger her heller. Jeg kjøpte en ekstra SATA-kabel, just in case, men er usikker på om jeg får bruk for den. Dere som har skikkelig peiling på data, får korrigere her hvis noe er feil. _________ 1 Lenke til kommentar
kimare Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Spørsmålet er om du trenger skjermkort. Intel prosessoren har integrert et greit skjermkort, dersom du synes det fungerer tilfredstillende har du spart en knapp tusenlapp. Ellers ser vel forslaget til KaNi2013 greit ut. Selvom jeg ser mange anbefaler corsair psu evt fra =80%28400|600%29&detailId[]=80%28600|800%29&manufacturerId[]=2369&manufacturerId[]=5012&manufacturerId[]=1066&pg-q=&price_min=&price_max="]seasonic (xfx, silver power) og ssd fra samsung. Her er et komplett forslag fra med disse endringene. https://prisguiden.no/liste/138318/pcbuilder Det er ikke slik at mitt er noe bedre enn de andre bare litt anderledes. Dersom du bor på østlandet har flere av de store nettbutikkene hentebu slik at frakt ikke er en kostnad av betydning. De fleste anbefaler Dustin og så komplett.no til selvbyggere pga kundeservicen. 2 Lenke til kommentar
Tuslen Skrevet 4. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2013 Får ikke opp listen din kimare, ikke offentligjort. Nå har jeg lagt alt inn i en handleliste på dustinhome. Jeg prøvde å lage samme liste på prisguide, men den hadde ikke alle produktene. Hovedkort/Prosessor: INTEL CORE I5 3570K +ASUS P8Z77-V LX2 S-1155 ATX 2199,- Minne : CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE 1600MHZ CL9 (2X8GB) 739,- Skjermkort: EVGA GEFORCE GTX 650 1GB PCI-E DVI/HDMI 808,- Lagring: KINGSTON SSDNOW V300 120GB SSD 7MM SATA/600 MLC 629,- SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB 699,- Karbinett: FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 BLACK 699,- Strømforsyning: CORSAIR GS 600W GAMING SERIES 599,- CD/DVD: ASUS DRW-24B5ST DVD±R/RW/RAM DL 24X SATA BLACK - BULK 139,- Skjerm: PHILIPS 273E3LHSB 27" WIDE TFT LED BLACK 1 790,- Mus: LOGITECH LASER MOUSE G500 GAMING USB 329,- Tastatur: MICROSOFT SIDEWINDER X4 KEYBOARD USB 279,- Annet: ANTISTATBÅND HÅNDLEDD 1.5M + KROKODILLEKLEMME ARCTIC SILVER 5 KJØLEPASTA (3.5 GRAM) Totalprisen på dette er 9 027 kr. Dette føler jeg er litt over hva jeg ønsker å invistere i en pc akkurat nå. Hvor kan jeg kutte ned? Hvor tjener jeg mest på å gå ned. Pris vs Ytelse? Er villig til å ofre endel for pris, sålenge den fortsatt yter ok. Listen jeg prøvde å lage på prisguide, med noen endringer pga ikke tilgjengelig: Kraft(i)busjett Jeg har ikke engang vurdert Laptop, da sist gang jeg kikket på dette var ytelsen iforhold til pris enormt mye bedre på stasjonær enn på laptop. Er dette fortsatt gjeldende? Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 (endret) Den strømforsyningen har en annen levert tilbake her - den støyer en del ved belastning. Vedrørende innsparing så antar jeg at du kommer langt med denne prosessoren: i3-3225 med innebygget HD4000. I foto-og videoredigering er den bra selv om det bare er en dual-core. Da trenger du kun hovedkort og sparer rundt 1500,-. Flight Simulator er et relativt krevende spill for CPU, men den der prosessoren leverer overraskende bra i de fleste tester. Endret 4. februar 2013 av jornboss 1 Lenke til kommentar
kimare Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 Får ikke opp listen din kimare, ikke offentligjort. Nå har jeg lagt alt inn i en handleliste på dustinhome. Jeg prøvde å lage samme liste på prisguide, men den hadde ikke alle produktene. Hovedkort/Prosessor: INTEL CORE I5 3570K +ASUS P8Z77-V LX2 S-1155 ATX 2199,- Minne : CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE 1600MHZ CL9 (2X8GB) 739,- Skjermkort: EVGA GEFORCE GTX 650 1GB PCI-E DVI/HDMI 808,- Lagring: KINGSTON SSDNOW V300 120GB SSD 7MM SATA/600 MLC 629,- SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB 699,- Karbinett: FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 BLACK 699,- Strømforsyning: CORSAIR GS 600W GAMING SERIES 599,- CD/DVD: ASUS DRW-24B5ST DVD±R/RW/RAM DL 24X SATA BLACK - BULK 139,- Skjerm: PHILIPS 273E3LHSB 27" WIDE TFT LED BLACK 1 790,- Mus: LOGITECH LASER MOUSE G500 GAMING USB 329,- Tastatur: MICROSOFT SIDEWINDER X4 KEYBOARD USB 279,- Annet: ANTISTATBÅND HÅNDLEDD 1.5M + KROKODILLEKLEMME ARCTIC SILVER 5 KJØLEPASTA (3.5 GRAM) Totalprisen på dette er 9 027 kr. Dette føler jeg er litt over hva jeg ønsker å invistere i en pc akkurat nå. Hvor kan jeg kutte ned? Hvor tjener jeg mest på å gå ned. Pris vs Ytelse? Er villig til å ofre endel for pris, sålenge den fortsatt yter ok. Listen jeg prøvde å lage på prisguide, med noen endringer pga ikke tilgjengelig: Kraft(i)busjett Jeg har ikke engang vurdert Laptop, da sist gang jeg kikket på dette var ytelsen iforhold til pris enormt mye bedre på stasjonær enn på laptop. Er dette fortsatt gjeldende? Tror den er offentligjort nå. Hvor du kan kutte? Skjerm, til bildebehandling anbefales IPS. Trenger du mus til 329,- kr? og igjen skjermkort. 1 Lenke til kommentar
Tuslen Skrevet 7. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) Jeg var ikke klar over at prosessoren hadde et innebygd skjermkort. Da kan jeg eventuelt etter-bestille et skjermkort hvis den ikke yter godt nok uten. Når man skal bruke skjermkortet fra prosessoren, må man koble opp på noe spesiell måte? Jeg er vant med VGA/HDMI fra skjermkort til VGA/Skjermkort Skjerm. Den LG IPS231P skjermen har ikke HDMI tilkobling. Er ikke dette nesten et "must" nå? Har kuttet ned på Mus og tastatur til en pakke på 299,-. Noen andre steder man kan skjære litt? Endret 7. februar 2013 av Tuslen Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Den her BENQ får bra kritikker. Det er en fordel med HDMI fordi den overfører lyd og bilde. Dersom du ikke trenger denne funksjonen så klarer du deg fint med VGA eller DVI. Pass på at du kjøper prosessoren jeg linket til med HD4000 og ikke gå for HD2500. Dersom du bruker det integrerte skjermkortet til prosessoren så er det ikke noe spesielt. Når du setter inn et frittstående skjermkort kan det lønne seg å deaktivere det integrerte (den tid den sorg). 1 Lenke til kommentar
Tuslen Skrevet 7. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2013 (endret) Da har jeg gjort de siste endringene du foreslo jornboss. Da havner jeg på 7000 blank. Da skal jeg si meg fornøyd med prisen. Vil det være en tydlig merkbar forskjell på INTEL CORE I3 3225 3.30GHZ og INTEL CORE I5 3570K? Og med opsettet jeg har nå, vil det være en "rask" pc, eller "good enough"? Jeg kjenner at spørsmålene mine irriterer meg selv, men kunnskapen min på dette feltet er desverre litt utdatert. Endret 7. februar 2013 av Tuslen Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Det er selvsagt forskjell som du ser her- og du må vurdere om 500,- ekstra er verdt det. Sikkert og visst er det at en i5-3570 vil duge ganske lenge. 1 Lenke til kommentar
Tuslen Skrevet 10. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2013 (endret) Da er jeg klar til å bestille, det ble en delt bestilling mellom Dustin og Netonnet, sparte noen lapper på det. Plutselig slo det meg at jeg trenger et operativsystem... Windows 7 eller 8? Og herregud å høyt det ligger i pris! Jeg kjører nå XP professional på denne laptopen, som ble anskaffet på *host* "svartebørsen". Windows 7 professional koster jo 2 laken på Dustin! Alternativer? Eventuelt, hvor kan man kjøpe dette billigere? Endret 10. februar 2013 av Tuslen Lenke til kommentar
kimare Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Windows 7 professional koster jo 2 laken på Dustin! Alternativer? Eventuelt, hvor kan man kjøpe dette billigere? http://www.dustinhome.no/product/5010658353/microsoft-windows-8-64-bit-nor-dvdoem/ http://www.dustinhome.no/product/5010587516/microsoft-windows-7-home-prem-sp1-64-bit-nor-dvd-oem-no/ 1 Lenke til kommentar
Tuslen Skrevet 11. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2013 Da er alt bestilt. Takk for hjelpen folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå