Gå til innhold

Den sorte tråden: Endelig en som har forstått liberalismens sanne ansikt?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Uten å ha lest boken den sorte tråden

Da terroren rammet Norge den 22. juli hadde frilansjournalist Øyvind Strømmen allerede fulgt det høyreekstreme miljøet på internett i en årrekke. I de forvirrende dagene etter at bomba sprang, ble han stemmen som kunne sette de uforståelige handlingene i et perspektiv. Med Det mørke nettet viste han oss hvordan holdningene og hatet som kom til syne i Oslo og på Utøya 22. juli kan spores tilbake både til vår egen fortid, og til høyreekstreme partier og bevegelser over hele Europa.

I boka som har fått tittelen Den sorte tråden, følger Strømmen det høyreradikale sporet enda lenger tilbake i tid, og tilbyr et sveip gjennom det ekstreme tankegodset, fra 1920-tallets fascisme, via 1990-tallets boot-boys og fram til i dagens kontra-jihadisme.

Strømmen har tross sin unge alder allerede markert seg som en av de aller fremste autoritetene på sitt felt. Han ble kåret til årets frilanser i 2011. Med Den sorte tråden legger han neste sten i det som tegner til å bli et langt og viktig forfatterskap.

av Øyvind Strømmen regner jeg med at han har funnet ut det samme som meg, at (markeds)liberalisme går forut for økonomiske kriser, sosial uro med eterfølgende ekstremisme i ulike former. Hittil har man tatt med silkehansker på liberalister og de har fått utfolde seg fritt uten og bli satt til veggs som de egentlig ansvarlige for mange kriser og sosial uro som igjen skaper jordsmon og grobunn for nazisme, facisme og marxisme.

Av dagesn NrK 18 nyheter kom det frem at Strømmen mener årsaken til det som skjedde i mellomkrigstiden kan spores tilbake til jobbetiden, med liberalisme og avreguleringer i 1920 årene. En bok som definitivt står høyt på min ønskeliste.

Nå vet vi hva som skjedde den gangen, men er vi på full fart inn i samme uføre?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har liberalisme med dette å gjøre? Liberalismen (iallefall den klassiske/libertarianerisme) følger jo ikke aggresjons prinsippet, så jeg ser ikke hvordan de kan sammenlignes med høyreekstrememiljøer.

Og veldig få til ingen liberalister -sett at de følger ikke aggresjons prinsippet- føler noe særlig hat for innvandrere, muslimer, andre religioner eller andre etnisiteter.

Veldig stråmann av dette her.

Endret av ThaHoward
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hva har liberalisme med dette å gjøre? Liberalismen (iallefall den klassiske/libertarianerisme) følger jo ikke aggresjons prinsippet, så jeg ser ikke hvordan de kan sammenlignes med høyreekstrememiljøer.

Nettopp de er de hvite englene som fjerner sikkerhetsnettet under taket i sirkusteltet som kan knappe glorien i nakken. Nå kan man turne i frihet der oppe under taket. Når trapeskunstneren faller ned og dreper seg, er de forlengst bak alle hauger.

Dersom det som ble fortalt i dagens dagsnytt 18 sending på NrK2 er dekkende for bokens innhold, er det endelig en som er enig med meg.

Lenke til kommentar

Den økonomiske krisen i Spania og Hellas i dag, hvilken politikk grunner disse i? - Frankrike og Tyskland har samme politikk, og er nå på vei ned samme krise. - Jeg har tilgode å se markedsliberalisme i disse landene.

Ellers spør jeg deg hva du mener med tråden, ønsker du forfølgelse av liberalister, som om de skulle vært terrorister?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er i allefall av den oppfatning at å "hitle" en hel ideologi, på bakgrunn av hva en helt annen ideologi drev frem for lenge siden er særdeles dårlig stil. For meg blir dette ca. like smart som å stille jøder til veggs fordi de var å uforskammede å fremprovosere og lage grobunn for hat og nazisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Den økonomiske krisen i Spania og Hellas i dag, hvilken politikk grunner disse i? - Frankrike og Tyskland har samme politikk, og er nå på vei ned samme krise. - Jeg har tilgode å se markedsliberalisme i disse landene.

1. Når USA nyser, får som kjent Europa lungebetennelse. Når boblene sprakk der bort som følge av deregulerte markeder, kan de bølgene som når de europeiske strendene være høyere enn de som rammer USA selv.
  2. På grunn av liberalisme innen et internt frihandelsområde bak en tollmur. Det et godt eksempel på at tiltakene kommer på feil tidspunkt.

Ellers spør jeg deg hva du mener med tråden, ønsker du forfølgelse av liberalister, som om de skulle vært terrorister?

Slutt å tillegge meg andre meninger enn de jeg har. Jeg har sagt at man ikke bør ta på dem med silkehansker og sette dem til veggs i debattene. Til det trenger man kunnskaper og den boken kan gi slik kunnskap. Les for øvrig:

Mandat for lederskap. Liberalistisk opplegg til katastrofe. Sier det deg noe at den tråden er ratet med en strjerne på dette forumet med flere ultra liberalister og anarkister?

Lenke til kommentar

Nettopp de er de hvite englene som fjerner sikkerhetsnettet under taket i sirkusteltet som kan knappe glorien i nakken. Nå kan man turne i frihet der oppe under taket. Når trapeskunstneren faller ned og dreper seg, er de forlengst bak alle hauger.

Dersom det som ble fortalt i dagens dagsnytt 18 sending på NrK2 er dekkende for bokens innhold, er det endelig en som er enig med meg.

Hvor fjerner man sikkerhetsnetter? Hvilket/hvilken land følger markedsliberalisme?

Om det er hva du sier, noe som jeg ikke helt skjønner, altså hva du mener og vil med denne tråden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg er i allefall av den oppfatning at å "hitle" en hel ideologi, på bakgrunn av hva en helt annen ideologi drev frem for lenge siden er særdeles dårlig stil. For meg blir dette ca. like smart som å stille jøder til veggs fordi de var å uforskammede å fremprovosere og lage grobunn for hat og nazisme.

Der fikk du jammen nevnt jødene i denne tråden også.

Lenke til kommentar

Der fikk du jammen nevnt jødene i denne tråden også.

Så når han "skylder" på jødene (for å bruke et samme argument som du gjør) så er det feil, men når du sammenliner nazister med liberalister så er det helt greit? :huh:

Og jeg mener ikke at jeg har sett Herzelheid være kritisk ovenfor jøder før, tvert om.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvor fjerner man sikkerhetsnetter? Hvilket/hvilken land følger markedsliberalisme?

Da bør du gjeren gå til kildene jeg serverer deg.

Om det er hva du sier, noe som jeg ikke helt skjønner, altså hva du mener og vil med denne tråden.

Jeg kan godt forstå at du ikke liker denne tråden.

Mener du jeg pleier å nevne jødene?

Nei, og derfor var det litt overraskende at det kom fra nettopp deg.

Lenke til kommentar

Da bør du gjeren gå til kildene jeg serverer deg.

Jeg kan godt forstå at du ikke liker denne tråden.

Nei, og derfor var det litt overraskende at det kom fra nettopp deg.

Nei EU er ikke et frittmarked. Det er sant det du sier, de har en tollmur for de som ikke er i EU. Men markedet internt er gjennomregulert. Videre så bruker også EU ufattelige summer på velferd, både hvert enkelt land og at Tyskland kommer med krisepakker eller at EU spyr inn penger til nye medlemsland slik at de skal få like god levestandard - konsekvensen av dette ser vi nå.

De to siste der er bare personangrep og har ingenting å gjøre i en diskusjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så når han "skylder" på jødene (for å bruke et samme argument som du gjør) så er det feil, men når du sammenliner nazister med liberalister så er det helt greit? :huh:

Jeg har ikke sammenlignet nazister med liberalister. Jeg sier at den ene ideologien med tilhørende politikk ofte går forut for eller er årsak til at den andre ideologien vokser frem med tilhørende ekstreme polarisering slik vi i dag ser tendenser til i andre land.

Der er altså en tidsforsinkelse (tidsetterslep om du vel) mellom årsak og virkning.

Nei EU er ikke et frittmarked. Det er sant det du sier, de har en tollmur for de som ikke er i EU. Men markedet internt er gjennomregulert. Videre så bruker også EU ufattelige summer på velferd, både hvert enkelt land og at Tyskland kommer med krisepakker eller at EU spyr inn penger til nye medlemsland slik at de skal få like god levestandard - konsekvensen av dette ser vi nå.

Hva vet du om de fire friheter?

Lenke til kommentar
  1. Når USA nyser, får som kjent Europa lungebetennelse. Når boblene sprakk der bort som følge av deregulerte markeder, kan de bølgene som når de europeiske strendene være høyere enn de som rammer USA selv.

Har du noen gang lurt på hvorfor våre planøkonomiske økonomier blir rammet så hardt av den amerikanske økonomien?

1. På grunn av liberalisme innen et internt frihandelsområde bak en tollmur. Det et godt eksempel på at tiltakene kommer på feil tidspunkt.

Hva mener du? - Hvor er det liberalisme bak en tollmur? - Hvilken form for liberalisme tenker du på?

Slutt å tillegge meg andre meninger enn de jeg har. Jeg har sagt at man ikke bør ta på dem med silkehansker og sette dem til veggs i debattene. Til det trenger man kunnskaper og den boken kan gi slik kunnskap. Les for øvrig:

Jeg ilegger deg ingen meninger, jeg spør rett og slett hva poenget med tråden er, og eventuelt hva du vil frem til ved å feilaktig påpeke at liberalisme er grobunn for fascistisk ekstremisme, og hva du i så fall mener vi burde gjøre med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Disse er jo kjent for å være rene anarkiparadiser. Ikke rart det gikk galt.

Nei.

Men som anarkist

Jeg har vært anarkist all den tid jeg har vært på det forumet her, og det betyr ikke at jeg er imot lov, som allerede nevnt.

Kilde: http://www.diskusjon...post&p=20053610

liker du vel anarkiparadiser hvor det nærmeste man kommer i dag er Somalia, selv om der nå er en bedring i det landet.

Var min forutsigelse

Da får du drømme søtt videre. Du finner ikke et random samfunn på jorden der det er samfunn uten lov.. Det næreste du kommer er nok i dine liberalistiske drømmer som jeg nå mistenkes for å ha blitt anarkistiske. Jeg har nevnt den øde stillehavsøyen for deg og skatteflyktning tidligere.

Kilde: http://www.diskusjon...post&p=20053516

riktig?

Nå gjenstår det bare å innrømme at du er Skatteflyktning som dekker deg bak nok et annonymt nick.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har du noen gang lurt på hvorfor våre planøkonomiske økonomier blir rammet så hardt av den amerikanske økonomien?

Hvilke planøkonomier sikter du til?

Hva mener du? - Hvor er det liberalisme bak en tollmur? - Hvilken form for liberalisme tenker du på?

Fri bevegelse av arbeid, varer, tjenester og kapital. Det pleier å ende i krise når man gjør noe som strider mot god økonomisk teorie.

Jeg ilegger deg ingen meninger, jeg spør rett og slett hva poenget med tråden er, og eventuelt hva du vil frem til ved å feilaktig påpeke at liberalisme er grobunn for fascistisk ekstremisme, og hva du i så fall mener vi burde gjøre med det.

1. Du er vel ikke mot fri meningsutveksling.
  2. Treffer tråden noen ømme tær, da jeg sier at Civita er minst like farlig som Vigrid? Muligens farligere, ettersom flere ikke tar vigrid seriøst.
  3. Det er ikke sikkert alle som leser denne tråden mener det er feilaktige påstander.

Lenke til kommentar

Fri bevegelse av arbeid, varer, tjenester og kapital. Det pleier å ende i krise når man gjør noe som strider mot god økonomisk teorie.

Ja, dersom staten blander seg inn i økonomien fører dette til kriser.

Her er et lite innblikk i hvordan folk organiserte og ordnet seg helsedekning og andre velferdsgoder, før staten staten blandet seg inn og kluddret til alt.

http://www.freenation.org/a/f12l3.html

Endret av crimethink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...