Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Finner ikke skjermkort etter clean install av win8

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde en clean install av win8, og slet lenge med å finne og installere alt av drivere og lignende, men til slutt har jeg fått alt til å virke...uten om skjermkortet.

Jeg har både Intel HD Graphics 3000 og Nvidia GeForce GT555M, men nå er det kun Intel som fungerer. Jeg har lastet ned driveren til GeForce, men når jeg skal installere får jeg besked om at den ikke finner støttet maskinvare. Sjekker jeg i enhetsbehandling finner jeg den heller ikke.

Hva har skjedd, og hvordan fikser jeg det?

Takker for alle svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, har du installert alle oppdateringer fra Windows Update, ser du nevner det men det kan være vært et forsøk til. Om du klarer det bør du prøve å komme inn i BIOS, du kommer inn dit ved å trykke F2 eller DELETE gjentatte ganger under oppstart. Det hadde vært fint om du sa hvilken laptop-modell du har slik at jeg eller andre kan guide deg i BIOS. Men om du har vært der før og vet til en hvis grad hva du gjør bør du se om du finner fram til en innstilling hvor du kan deaktivere iGPU-en eller din HD3000 som den også heter. Pass også på at du installerer GEFORCE drivere til Window8 også og ikke 7, glemte det selv da jeg byttet operativsystem.

Lenke til kommentar

Jeg har en Multicom Kunshan w155.

Alle Windows Update er installert (de feilet forøvrig på første forsøk, men gikk fint da jeg prøvde på nytt).

Jeg kommer inn i BIOS ved å trykke F2, men deretter er jeg temmelig lost.

Må jeg deaktivere HD3000 for at Windows skal finne GeForce? Før brukte jeg begge; byttet automatisk ved behov, eller via en knapp på PCen.

Lenke til kommentar

Ok. Og du har prøvd å trykke på den knappen slik du gjorde før? Jeg hadde samme problemet da jeg oppgraderte til Win8, og måtte slå av iGPU-en for at den skulle registrere min AMD 6950, men du kan ikke prøve med eldre GeForce drivere da?

Fant denne forumtråden med et identisk problem. En foreslo lignende av det jeg sa, at du må inn i BIOS/UEFI, så til display settings, så graphics device, så velger du OS detection og setter det på disabled. Se om det hjelper.

http://www.kubuntuforums.net/archive/index.php/t-58063.html

Endret av Benjamin Horne
Lenke til kommentar

Ok. Og du har prøvd å trykke på den knappen slik du gjorde før? Jeg hadde samme problemet da jeg oppgraderte til Win8, og måtte slå av iGPU-en for at den skulle registrere min AMD 6950, men du kan ikke prøve med eldre GeForce drivere da?

Skjer ingenting når jeg trykker på knappen. Jeg har ikke oppgradert til Win8 nå, har hatt det på denne maskinen siden det kom ut, og alt har fungert helt fint. Jeg utførte bare en clean install for å rydde opp litt.

Kan ikke installere verken eldre eller nyere drivere, har prøvd begge deler. Det første som skjer under installeringen er at den søker etter maskinvaren, og når den ikke finner skjermkortet så stopper hele instalasjonen.

Skal prøve meg litt i BIOS nå....

Lenke til kommentar

...

Har prøvd både å installere driverne fra Multicom sine sider, og jeg har prøvd oppdaterte fra Nvidia. Det går ikke fordi maskinen registrerer ikke kortet i det hele tatt.

Edit:

JEG FIKSET DET!

Ble til slutt så lei av det hele at jeg skrudde opp maskinen for å se med mine egne øyne at skjermkortet faktisk var inni der. Vel, jeg kan ikke så mye om dette, og fant det faktisk ikke, men jeg fant Intelkortet. Koblet det av og på, og startet opp maskinen. Nå virker det! Fikk fjernet litt støv mens jeg var i gang også.

Edit 2:

Selv om det meste virker nå, så er det et par ting som ikke er som før. Jeg kan ikke lenger velge å kun bruke Intel i Strømalternativer for å spare strøm. Valget har forsvunnet. Det andre som ikke er som før er at knappen på PC*en jeg kunne velge hvilket kort jeg skulle bruke har ikke lenger noen funksjon. Ellers fungerer alt, og maskinen velger kort etter hvor krevende oppgaver jeg kjører.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...