Gå til innhold

Hvorfor tror kreasjonister at Richard Dawkins tror på Intelligent Design ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er noen teister som tror at kron-ateisten Richard Dawkins tror på intelligent design, men det synes også for meg som at han har blitt noe løsere i snippen de siste årene. Tidligere var han veldig påståelig og kontant avvisende i sin sak, og han kunne debattere hvem som helst for å vise hvor lite intellektuelt en slik tro var. Det virker på meg som denne noe mer ydmyke Dawkins trådde frem litt etter litt etter at Antony Flew byttet side. Og det skal han for all del ha kred for! Jeg sier ikke at Dawkins er troende, for all del - men at han altså har viket noe fra sitt tidligere ekstremt standhaftige standpunkt. Det er ikke bare jeg eller John Lennox som sier dette. Det sier også humanetiker Even Gran her:

Her er forøvrig hele debatten mellom Dawkins og Lennox:

http://www.youtube.com/watch?v=GKP3tMlg0II

God fornøyelse - det er en fin debatt ! :-)

Lenke til kommentar

Her er forøvrig hele debatten mellom Dawkins og Lennox:

http://www.youtube.com/watch?v=GKP3tMlg0II

God fornøyelse - det er en fin debatt ! :-)

Synes du... ? Jeg oppfatter ikke Lennox som spesielt ærlig i sin debattering - i hvert fall ikke mer enn gjennomsnittet.

Da har jeg mer sansen for intervjuene Dawkins har hatt med George Coyne og Alister McGrath -- selv om man heller ikke her kommer helt til bunns.

Endret av phydeaux
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes du... ? Jeg oppfatter ikke Lennox som spesielt ærlig i sin debattering - i hvert fall ikke mer enn gjennomsnittet.

Da har jeg mer sansen for intervjuene Dawkins har hatt med George Coyne og Alister McGrath -- selv om man heller ikke her kommer helt til bunns.

Jeg ser ingen grunn til å komme med unnskyldninger som løgnhals etc. Noen vil kanskje oppfatte det Lennox sa som ikke å være 110 % i tråd med det Dawkins sa, men han sa jo faktisk at en seriøs sak kan føres for en deistisk Gud, selv om han ikke trodde på den - og dette er noe helt annet enn hva jeg har hørt Dawkins si tidligere. Jeg tror også at det var dette Lennox ville fremheve - og trakk paralleller til Flew. Tror aldri Lennox har trodd at Dawkins nå plutselig var deist.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å komme med unnskyldninger som løgnhals etc. Noen vil kanskje oppfatte det Lennox sa som ikke å være 110 % i tråd med det Dawkins sa, men han sa jo faktisk at en seriøs sak kan føres for en deistisk Gud, selv om han ikke trodde på den - og dette er noe helt annet enn hva jeg har hørt Dawkins si tidligere. Jeg tror også at det var dette Lennox ville fremheve - og trakk paralleller til Flew. Tror aldri Lennox har trodd at Dawkins nå plutselig var deist.

Dawkins har med tiden fått kritikk for å gå for kraftig ut og med for store ord. Han fikk rett og slett kritikk av sine kolleger for å snakke over hodet på folk og frastøte dem. Han har selv sagt ved flere anledninger at han kanskje var og er litt for hardtslående i sine svar på spørsmål og at dette kan ha en litt motsatt effekt av hva han ønsker å oppnå. Det er vel derfor han etterhvert har tonet seg litt ned. Det er, som jeg ser det, ikke en forandring i meningen hans, men en forandring i presentasjon for ikke å avskrekke de som kommer for å høre på han.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...