Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Enkeltmannsforetak - kan man ha flere?


myhken

Anbefalte innlegg

Har i dag et enkeltmannsforetak som jeg bruker til webdesign, webhotell og IT support. Kun på hobby basis, siden jeg har full jobb ved siden av.

Til nå har jeg ligget på rundt 30.000 i året, men det har kun gått oppover.

Nå i år vil jeg uten noe mer tjene nesten 45.000. Og vi er jo kun i januar.

(det meste av dette er faste årlige inntekter + 3 nye kunder til nå i år)

 

Høres jo ut som et luksusproblem, men det som er fakta er jo at om jeg går over 50.000 så må jeg jo moms registrere meg, begynne å ta moms (som de fleste kundene får igjen, men ikke alle, så prisene går jo opp 25%)

 

I tillegg må jeg vel få tak i et skikkelig regnskapsprogram, må vel kanskje ha regnskapsfører osv osv. Det vil vel koste ca 10.000 i året tenker jeg.

 

Er redd for å miste eksisterende kunder om jeg må øke de faste prisene, og om jeg må si nei til å utføre arbeid siden jeg ikke vil komme over 50.000.

Faktisk betyr det at jeg kun kan gjøre IT support for 4.000 kroner resten av året, og ikke få noen nye kunder på webhotellet, og heller ikke gjøre noe webdesign.

 

"Stakkars" myhken tenker nok de fleste...men det er faktisk en utfordring for meg.

 

Så det jeg lurer på er om det er mulig, og helt lovlig, å opprette flere enkeltmannsforetak. F.eks kunne jeg hatt et per felt jeg driver med, altså et for IT support, et for webhotell og et for webdesign?

 

Kan da hver av disse tjene inntil 50.000 før de må moms registreres?

Eller finnes det en regel som gjør slik at en person ikke kan ha flere slike selskaper uten at inntekten regnes som en?

 

Fakta er vel at jeg tror jeg vil ligge mellom 50 og 60.000 per år, og da er det kjipt å "tape" de siste 10.000 på regnskapsfører osv. Og risikerer vel å tape de kundene som ikke får momsen igjen.

Hadde jeg trodd jeg ville tjene mer enn det hadde det jo vært greit. Men det begrenser seg jo med full jobb.

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere virksomheter som drives av samme eier skal registreres som ett avgiftssubjekt i Mvaregisteret, jfr. merverdiavgiftsloven pgf 2-2, med mindre vilkårene i bestemmelsens annet ledd er oppfylt:

 

(2) En del av et avgiftssubjekt kan registreres som et eget avgiftssubjekt dersom denne delen fysisk og formelt er skilt ut. Ved vurderingen av om slik registrering skal tillates, skal det blant annet legges vekt på om den delen som ønskes utskilt, har særskilt varekjøp, særskilte varelagre og egne ansatte. Det er et vilkår for slik registrering at det føres særskilt regnskap for den utskilte delen.

 

Grensen på 50k gjelder altså for all virksomhet som drives av en og samme eier. Unntaksvilkåret er klart ikke oppfylt for virksomheten slik du bedriver den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utsalgsprisen må ikke nødvendigvis heves med 25% fordi du må begynne å kreve inn moms. I og med at du samtidig får fradragsrett for all inngående moms, så betyr det at utsalgsprisen din (eks moms) kan senkes en del og likevel gi samme overskudd. Det kommer naturligvis an på hvor mye inngående moms du har å trekke fra...

Lenke til kommentar

Regnet med at det fantes en slik regel...er jo Norge vi snakker om... :nei2:

 

Da har jeg altså kommet i en skikkelig skvis. De faste inntektene har blitt så store at jeg ikke kan drive support, noe som liksom til nå har utgjort kanskje 50% av inntektene.

4.000 kroner er et par oppdrag for den prisen jeg tar. (noen flere super små oppdrag, type oppdatere Java oppdrag).

 

Har vært så fornøyd med å få kunder på webhotellet at jeg helt har glemt å tenke på at inntektene er årlige, og kundene jeg har er kunder som ikke bytter når de er fornøyde, og jeg leverer jo den beste kvaliteten, så ingen forsvinner med det første.

 

Blir jo for dumt å senke prisen bare for å kunne gjøre mer... :eek:

 

Slike selskaper man oppretter i utlandet da, er det noe poeng, fikser det problemet mitt, og vil det lønne seg? Har hørt at det koster ca 10.000 for å opprette et NUF (eller er det INC/LTD??), og da er jeg jo like langt i alle fall første året.

Lenke til kommentar

Utsalgsprisen må ikke nødvendigvis heves med 25% fordi du må begynne å kreve inn moms. I og med at du samtidig får fradragsrett for all inngående moms, så betyr det at utsalgsprisen din (eks moms) kan senkes en del og likevel gi samme overskudd. Det kommer naturligvis an på hvor mye inngående moms du har å trekke fra...

 

Ok, så om jeg tar 1.000 kroner i dag, der jeg sitter igjen med f.eks 500 kroner i overskudd, kan jeg begynne å ta 750 kroner + 250 kroner i moms, og likevel sitte igjen med 500 kroner i overskudd?

Vet ikke helt om jeg får det til å stemme. Utgiftene mine vil jo likevel være 500 kroner til og med jeg begynner å kreve inn moms

Lenke til kommentar

De 500 kronene i utgifter vil jo du få ettergitt moms på selv, så de blir reelt bare 400 kroner. Overskuddet du da sitter igjen med er 350, noe som betyr en nedgang i overskudd på 30%.

 

Det er vel om utgiftene er til leverandører her i Norge og at jeg betaler moms på utgiften.

De fleste utgiftene mine er til leverandører i utlandet der jeg ikke betaler moms. Så får vel ikke noe moms i retur av det?

Lenke til kommentar

Er vel derfor Norge ønsker at alle selskaper med kunder fra Norge faktisk betaler (og krever inn) moms. Men virkeligheten er vel ikke helt slik enda. Tror vel ikke at et eneste selskap som jeg enten bruker eller har brukt tar hensyn til de norske moms reglene.

 

Store selskaper som Microsoft gjør det, men ikke små selskaper med kanskje et par ansatte som omsetter for noen tusen i året.

 

Nei, høres ut som om jeg bare må si nei til å hjelpe kunder med IT problemer. Og at jeg fra nå av innfører stopp på nye kunder.

Lenke til kommentar

Med 100% jobb er det jo begrenset hvor mye tid jeg kan bruke på dette. Webhotell delen som jeg nå tjener mest på er jo noe som stort sett går rundt av seg selv. Jeg bruker selvsagt en del tid på det, men mye er automatisert nå, og oppsettet er veldig bra.

 

IT support delen er jo veldig varierende. Noen år trenger kundene mye hjelp, andre ikke. Så helt umulig å vite hvor mye inntekter det kommer der.

Webhotellet står nå for ca 70% av inntektene i år. Siden jeg ikke driver noen form for reklame, regner jeg jo ikke med mange nye kunder.

 

Så spørsmålet er jo hvor mye tid jeg ønsker/har til å bruke på dette.

 

Skal jeg fortsette å vekse slik som jeg har gjort til nå, må jeg jo gjøre noe mer aktivt enn å sitte hjemme å vente på at kundene ringer meg. Og i mitt hode vil jo alt fra 50.000 til 60.000 bli spist opp av regnskapsplikt og moms greier, og jeg må da skaffe minst 5 nye kunder kun til webhotellet for å dekke opp det.

 

Og så risikerer jeg jo å miste et par kunder siden de ikke får igjen momsen, så da må jeg kanskje skaffe 7 kunder. Og prosentmessig er det en veldig økning i kundemassen.

 

Det vil jo være dårlig forretning å måtte senke prisene for å så måtte gjøre mere også.

 

Det koker jo ned til at dette aldri var ment som forretninger, men jeg må jo tydeligvis gjøre en grei jobb, og leverer noe folk faktisk vil ha.

Lenke til kommentar

AS koster jo 30.000, og NUF 10.000?

Selvsagt en kjip utgift om jeg ikke får noen support oppdrag og ikke noen nye kunder, men på sikt vil det jo kanskje være lønnsomt.

 

Men, da går jeg fort fra å bare drive på hobby basis til å føle presset på å faktisk tjene penger.

Vet liksom ikke om at jeg aldri gir noen garanti for at folk får hjelp på 48 timer, og support oppdrag kan ha ventetid på opptil noen uker funker når man skal drive skikkelig forretninger.

Men jeg jobber turnus så slik er livet.

 

Vet ikke om jeg er klar for det.

Lenke til kommentar

Må man ikke ut med 30.000 i aksjekapital da?

 

Hvor mye du er villig til å investere i ditt eget aksjeselskap er opp til deg selv. Du kan godt investere 5000 kroner i AS eller 100000 kroner. Du bestemmer hvor mye du ønsker å satse. As rangerer fra 1000 til ++++++++++++++++++++++++ [Den pengesummen du ønsker å investere i ditt selskap]

Lenke til kommentar

Nei. Minstekravet til aksjekapital er 30'000 kr (kan være kontanter eller et tingsinnskudd. Du kan for eksempel skyte inn PC'ene, serverne og bilen din om det er behov for det i selskapet). Og dette virker det som TS tror er en kostnad. Den eneste kostnaden du har er etablering til brreg (rundt 6000,-). Aksjekapitalen er kapital i selskapet og er brukelig, også for å dekke etablering til brreg (og først da blir det forøvrig en kostnad). Men minstekravet er som sagt 30'000, så om du omsetter hele aksjekapitalen forutsetter det at du har inntekter for å dekke inn og holde egenkapitalen forsvarlig. Med så lite investeringer og kontinuerlige inntekter ditt ENK virker å ha bør ikke dette være et problem i et AS.

 

I utgangspunktet skal et AS ha et styre bestående av 3 medlemmer, men skal du et enstyre må du ha et varamedlem. Du vil da stå som daglig leder og styreformann. For å ta ut penger av selskapet har du mulighetene lønn og/eller utbytte (1 gang/året), der du vil få trygderettigheter ved lønn.

 

Regnskapet klarer du selv om du husker fører det kontinuerlig og kan oppstillingene til resultatregnskapet, balansen og kontantstrømoppstillingen. Næringsoppgaven har du jo allerede klart, og det er jo ikke sånn at du sitter med tusenvis av vanskelige og ukjente billag, du driver tross alt dette alene.

 

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Selv om dette er en litt eldre tråd tenke jeg at jeg skulle korrigere en misoppfattelse om merverdiavgift. Utenlandske selskaper har kun "plikt" til å beregne, trekke, rapportere og innbetale merverdiavgift på salg gjort til forbruker. Ved salg til selskaper, uansett om de er innenfor eller utenfor avgiftsområde eller de omsetter for mer eller mindre enn 50 000 kr skal ikke det utenlandske selskapet beregne mva. I dette tilfellet ligger ansvaret for avgiftshåndteringen hos det norske selskapet, som skal beregne mva i henhold til gjeldende regler. Reglene har vært slik siden 2001.

 

Reglene er nærmere beskrevet i følgende linker.

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Merverdiavgift/Om-merverdiavgift/Merverdiavgift---kjop-av-tjenester-fra-utlandet-Svalbard-og-Jan-Mayen/

 

For virksomhet som ikke er registert i merverdiavgiftsmanntallet (f.eks omsetning under 50 000 kr) skal rapporteringen gjøres på eget skjema/via AltInn, jf linken ovenfor. For virksomhet registert i merverdiavgiftsmanntallet gjøres dette med egne koder i regnskapet og rapporteres i den vanlige omsetningsoppgaven.

 

Om man skulle få et bokettersyn (avgiftskontroll) vil man bli etterkrevd det man ikke har rapportert og betalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...