Gå til innhold

Kardemomme by skader barna ?

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Kardemomme-by-skader-barna-7086101.html

den rådende filosofien er: "Du skal ikke plage andre, du skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil." Mantraet repeteres i det uendelige, og det forekommer meg skremmende likt den høyreekstreme retorikken.

Vi har altså lært følgende: Et samfunn fungerer best hvis alle er like, alle er glade og ellers passer på seg selv.

Er virkelig Kardemommeby "Høyre-ekstrem" og hvordan fører kardemommebyloven til at "alle er like"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte debatten på Dagsnytt atten i går og syntes egentlig biografen (egner?) snakket veldig godt for seg. En ting er at denne tolkningen er helt vanvittig og grenser mot det paranoide, men skal man virkelig kun eksponere barna for det mest politisk korrekte, eller skal de få lov til å oppleve eventyr, og i samme slengen få et bittelite grunnlag til en forståelse av hvordan ting har vært før?

"barn tror ikke på tusser og troll bare fordi de får lest lord of the rings" løst sitert fra debatten i går.

• Liker 5
Lenke til kommentar

For mye Kardemomme er sikkert ikke bra :)

For mye Muskat kan føre til problemer....

Rusmiddel

Muskat inneholder det hallusinogene stoffet myristisin. I lave doser er ikke muskat farlig. Men store doser på 15 gram eller mer er farlige, og kan fremkalle anfall, kvalme, dehydrering og generell smerte i kroppen. Ved doser på rundt 8 gram, gir muskat visuelle hallusinasjoner og mild eufori. Muskat inneholder kjemikalier som hindrer hjernen i å stoppe aminosyrer som finnes i vanlig mat, fra å påvirke hjerne og kropp. Imidlertid er muskat lite utbredt som rusmiddel, på grunn av sin sterke smak og sandaktig konsistens. Det er også risiko for potensielt smertefulle fysiske bivirkninger og muskatpsykose (se under), og det tar meget lang tid før rusen inntrer, samt at selve rusen kan vare over flere dager. En bruker vil ikke oppleve en rus før seks til sju timer etter muskaten er tatt inn (oralt), og rusen selv varer opptil to døgn, mens ubehagelige bivirkninger kan vare inntil tre dager etterpå.

http://no.wikipedia.org/wiki/Muskat

Er mye rart som dukker opp....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du skal pinedø se at årsaken for vår generelle hang til rus, kommer fra våre tidligere liv som gressetende drøvtyggere. Nå skjønner jeg hvorfor husdyra var så full av spillopper og tøys, når de ble sluppet på vårbeite, etter en lang vinter på tørrhøy og fjøstilværelse - ut å ete seg stein som ei ørn, igjen - takk du anarkistiske bondeknoll! ...

... jaja, store og små innsikter ..., på tur til den store puppen i skyen

;)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

... men skal man virkelig kun eksponere barna for det mest politisk korrekte, eller skal de få lov til å oppleve eventyr, og i samme slengen få et bittelite grunnlag til en forståelse av hvordan ting har vært før?

Mine barn fikk oppleve både eventyr og virkelighet i passende doser. Det synes nokså klart å ha utviklet evnen til å skille dem fra hverandre. Som det gjorde for meg. Nå har jeg nettopp tilbrakt en halvtime på trappa med Jehovas Vitner uten å ta skade på min sjel.

Barn har ikke vondt av eventyr og ulike moralsyn. Det de har vondt av er ensretting, da utvikler de ikke evnen til å tenke selv.

Geir :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

En oppdatert versjon av Kardemomme by:

Sosialrealistisk setting i en drabantby, med dealere og prostituerte på hjørnene. Borgermesteren er en svart muslim, politimesteren en asiat, mens alle barna i byen har forskjellige farger. Tante Sofia er den samme, bortsett fra at alle hører på henne når dette høyt respekterte kvinnemennesket syter. Bastians tårn hadde en litt for fallisk form, og han bor derfor i en stor grop i steden. "Røverne" er nå 3 rike, hvite og privilgerte businessmenn som prøver å ta over Kardemomme by for å rydde vei til et kjøpesenter som selger luksusvarer.

..Så våre barn kan lære litt.

• Liker 7
Lenke til kommentar

http://www.aftenpost...na-7086101.html

Er virkelig Kardemommeby "Høyre-ekstrem" og hvordan fører kardemommebyloven til at "alle er like"?

Det er vel hovedsaklig det at Kasper, Jesper, og Jonathan er flerkulturelle og møkkete hun burde henge seg opp i. Når det er sagt er det nok mange som har problemer med å skille høyre fra venstre. En god huskeregel er at om du skal gå over veien, så ser man først til den siden bilene kommer fra(venstre), for deretter å se til den andre siden(høyre) der bilene kjører i feltet lengst fra deg. Deretter til venstre igjen, også kan man gå over om det er klart.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det handler vel om at det formidles endel verdier som sett med voksnes øyne er tvilsomme. Å kidnappe en dame for å få hushjelp er vel ikke helt riktig, og hit som handler om å gå ut og røve osv.

Spørsmålet er vel da om man ser på hvilke verdier dette formidler (høyreekstreme kristenkonservative kjønnsdelte mannsdominerte samfunn) eller om man leser det som et tullete eventyr.

Det ligger vel også i kortene at man har en brunsvidd kobling mellom endel barnebøker, som samlet sett kan virke indoktrinerende. Tintin album er vel sensurert vekk nå, og mange kjenner vel til peik forfatteren Barbra Rings lovprising av mein kampf i sin bokanmeldelse.

Kardemommeby KAN sees i denne sammenhengen, som en endesløs brunsvidd indoktrinering av naziverdier, men tror ikke barna leser det sånn.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

ahh de feministene de feministene...

LEGO er forresten også kjønnsdiskriminerende visstnok:

:roll: Og forrøverig så er vel alt annet også kjønnsdiskriminerende mot kvinner. De stakkars hjelpeløse kvinnene....

Filmen der gir ingen mening, film nummer 2 er enda værre. Først klager hun på at Lego sets er for mannsdominerte, så klager hun fordi et set som er designet for kvinner blir for stereotypisk. Så klager hun på at Lego lager set og spill fra filmer som LOTR og Star Wars og at disse filmene er for mannsdominerte. Er det ikke bare å kjøpe deg settet man vil ha og bygge det man vil?

Ok jeg tror jeg skjønner hva feminisme handler om: Mannehat.(sjokkerende ikke sant?!).

Lenke til kommentar

Filmen der gir ingen mening, film nummer 2 er enda værre. Først klager hun på at Lego sets er for mannsdominerte, så klager hun fordi et set som er designet for kvinner blir for stereotypisk. Så klager hun på at Lego lager set og spill fra filmer som LOTR og Star Wars og at disse filmene er for mannsdominerte. Er det ikke bare å kjøpe deg settet man vil ha og bygge det man vil?

Ok jeg tror jeg skjønner hva feminisme handler om: Mannehat.(sjokkerende ikke sant?!).

Å nei og nei du kan jo ikke skrive slik. Du må jo skjønne at det er mannssjåvinistisk å kritisere noe en feminist sier.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...