Gå til innhold

Hvilken paneltype og skjerm for fotoredigering?

Vu-caN

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter en skjerm for å drive tegning (med wacombrett) og fotoredigering. Ser for meg enten 27" eller 30". Prissjiktet er opptil 10k, men jeg ser for meg noe rundt 8k.

Jeg har forstått at jeg burde gå for IPS panel, men likevel er det mange typer IPS paneler. Feks S-IPS.

Omtrent alle skjermene er fra mid-2011 og jeg stusser på hvorfor det ikke har kommet nyere modeller.

Hvilken paneltype burde jeg velge?

Kommer det noen nytt på merkedet snart i denne fotoredigerings-kategorien? Virker som det er ganske dødt.

Jeg har også lyst til å kunne bruke skjermen til å spille feks diablo og SC2, men ikke FPS-spill.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

H-IPS er vel det nyeste og beste, men S-IPS er også bra. Store skjermer koster, men dell u3011 er en h-ips skjerm til rundt 8000,- http://www.prisguide...rp-u3011-148043

Har en U2410 selv som er kjempebra, men vet ikke hvordan U3011 er i forhold.

U3011 scorer ganske bra ja, men har funnet en fra HP som ser enda mer lovende ut i følge en test på anandtech: ZR30

Jeg hadde egentlig håpet på at LED skjermene var like gode på fargegamut som LCD(ref testen fra anandtech). Da jeg synes LED er mer behagelig å jobbe med. Jeg fant en LED som så ganske bra ut, men den hadde veldig dårlig responstid: zr2740w. Og den har en lav fargegamut på 76%. Mot 113% på ZR30.

Det er vanskelig å velge. Jeg tror optimalt for meg er 27" LED med høy fargegamut og middels responsetid :hmm:

Lenke til kommentar

Gå for ZR30 du, som du kan se i testene til Anandtech er ZR30 hakket bedre enn U3011 på jevnhet i panelet. Kvalitets-IPS-paneler med LED-baklys har ikke kommet på markedet ennå, Dell kommer med én 27" i disse dager, og en ny 30" i februar-mars. De LED-baklyste IPS-skjermene som kom i 2012 var av lavere kvalitet, og derfor blant annet lavere fargegamut.

Tallene du ser i testene er input-lag, ikke responstid. Input-lag er forsinkelse i skjermen før bildet vises. ZR30 stiller veldig godt her. Når det gjelder pikselrepons så stiller de ganske likt, med 12-16 ms b2b.

LED-baklys er ikke nøvendigvis bedre, ofte er de for skarpe kontra CCFL som har et mer diffust lys.

Mitt førstevalg ville vært ZR30, med U3011 på en god andreplass.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

En av bakdelen med zr30w (som i likhet med zr2740w) er at den er lite praktisk. Den mangler on screen meny og det eneste man kan justere på er lysstyrke og kontrast. U3011 har OSD og mulighet til å justere RGB, gamma osv.

En annen ting som må nevnes er at Anandtech sin u3011 test er av revisjon A00 som var den første utgaven av u3011. Kjøper du en skjerm i dag, får du en knallgod skjerm som er i revisjon A11 eller høyere. Bare for å ta et eksempel på forandringer: revisjon A07 kom med bedre AG coating.

HP skjermen er bra hvis man ser bort i fra mangel på OSD og den har sikkert også fått forbedringer, men jeg har gått for u3011. Ultrasharp serien til dell har en av om ikke den beste pixel garantien på markedet. Du nyter også godt av Dell's kundeservice som kommer på døren din og bytter skjermen hvis du får problemer med den selv om du kjøper den billig fra dustinhome, takke være en avtale de har.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja, benyttet meg selv av det når power lyset gikk (typisk feil på u2410 skjermene). Gikk under ett døgn før ny skjerm ble levert på døren, så det er den beste kundeservicen jeg har opplevd. U2410 har utrolig mange tilkoblingsmuligheter noe jeg har hatt stor nytte av, og kom ferdigkalibrert med kalibreringsresultat vedlagt. Synes også foten er noe av det bedre jeg har brukt, og om U3011 har det samme så er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde valgt ihvertfall.

Lenke til kommentar

En av bakdelen med zr30w (som i likhet med zr2740w) er at den er lite praktisk. Den mangler on screen meny og det eneste man kan justere på er lysstyrke og kontrast. U3011 har OSD og mulighet til å justere RGB, gamma osv.

Jeg ser for meg at OSD blir overflødig når jeg tenkte å kalibrere med et eksternt verktøy. Ser for meg enten Spyder4Express eller ColorMunki Design. Derfor tok jeg det helt med ro at OSD manglet på zr30w.

Skulle gjerne visst mer om nye skjermer som kommer. Den Dell 27 tommer feks?

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at OSD blir overflødig når jeg tenkte å kalibrere med et eksternt verktøy. Ser for meg enten Spyder4Express eller ColorMunki Design. Derfor tok jeg det helt med ro at OSD manglet på zr30w.

Skulle gjerne visst mer om nye skjermer som kommer. Den Dell 27 tommer feks?

Jeg har ikke sett en test av de enda, men du finner litt info om den nye 27 tommeren her http://accessories.u...k=baynoteSearch

En direkte konkurrent til denne blir LG 27EA83, som har samme LG produserte panel som Dell u2713h.

http://www.dustinhom...tm_content=1518

Neste 30" fra Dell kommer i feb/mars og heter u3013 eller u3014. Rykter sier at den bruker LM300WQ6-SLA1 panelet. http://www.panelook....view_16829.html

Endret av Albatraum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...