Gå til innhold

Fotografiske nyttårsforsetter 2013

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

1. At jeg skal driste meg til å ta den forespørselen på konfirmasjons bilder.

2. At jeg skal driste meg til å ta den forespørselen på å fotfølge bruden på hennes store dag.

3. Overbevise meg selv om at jeg er flink nok til 1 & 2. :)

Lenke til kommentar

1. Kun kjøpe det mest nødvendige utstyret: å komme seg til motivet er viktigere enn å ha superutstyr hjemme. Planlegger å begynne på en 3-4 års jordomseiling fra sommeren av, men gjør jeg for mye dumme innkjøp blir avreise utsatt.

2. Lære meg video sånn noenlunde godt nok til å dokumentere turen.

3. Bli ivrigere på portrettfoto.

4. Gjennomføre fotoprosjekter med ambisjoner. Akkurat hva som kommer ut av det tar jeg ikke alt for hardt på, men jeg har lyst til å heve meg noen nivåer fra «kjekt å ha noe å bruke tiden på mens vi venter på at polet skal åpne», eller «hyggelig å komme seg ut».

5. Drikke mer whisky.

Lenke til kommentar

Nyttårsforsetter blir alltid brutt, men en god plan for det nye året er jeg med på.

Bruke mer tid på andre ting enn foto (ikke at jeg bruker noe tid på det nå).

Bruke mer på photoshop, trenger å å lære meg det på nytt igjen.

Ha ett mål med fotograferingen, f.eks. hva skal bildene brukes til. Ikke post bilder bare for å vise de fram.

Støtter Nautica angående mosjon, må få rørt skrotten litt.

Ikke bruke penger på kameraer :huh: Nå har jeg ikke system lenger så optikk slipper jeg å kjøpe, men fine små ting som RX1, X100 ltd., X2, DP1M og DP2M frister fortsatt. RX1 blir veldig vanskelig å holde seg borte fra hvis prisen faller under 20K iløpet av våren.

Croppy New Year and a Fullframe Evening :green:

Lenke til kommentar

Jo, jeg har vel noen tanker om hva det nye året skal fylles med.

For det første vil jeg lære meg om blitsbruk. Manuell blitsbruk med blitsene trådløst. Jeg har alt begynt.

Deretter har jeg veldig lyst til å prøve den EKKO-saken som jeg kjøpte via forumet for en stund siden, for å ha en "foto-felle". Har enda ikke prøvd den. Jeg syns den så så skjør ut, og tenkte at den sikkert ikke tåler noe som helst, så jeg har pakket den inn i gummi for å gjøre den værbestandig. Jeg har forresten funnet ut at jeg kanskje kan gjøre den trådløs den også, i teorien iallefall - det må også testes ut.

Det tredje jeg har lyst å gjøre er å sette opp kamoteltet og prøve å lokke rovfugler til det med åte. Også koble opp EKKO på ett kamera og bruke det andre selv.

Utenom det har jeg ikke så mange forsett. Jeg skal ikke stresse med å føle at jeg ta bilder, det skal fortsatt bare være en hobby. Noe jeg gjør for meg selv.

Lenke til kommentar

Dra mer på fototur, ta færre eksponeringer. Fler tema og ideer, færre vilkårlige foto.

Skulle til å skrive noe uten å sitere, men jeg måtte nesten sitere telealf sin, siden mine mål er omtrent motsatt...:-)

Litt flere fototurer er nok blant mine tanker også, men jeg skal definitivt ta flere eksponeringer. Og mange, mange flere vilkårlige foto, kan gjerne kalles SnapShot den type bilder jeg skal ta flere av.

Temaer og ideer vil jeg heller tone ned.

Artig med litt ulike ambisjoner...:-)

Lenke til kommentar

Skulle til å skrive noe uten å sitere, men jeg måtte nesten sitere telealf sin, siden mine mål er omtrent motsatt...:-)

Litt flere fototurer er nok blant mine tanker også, men jeg skal definitivt ta flere eksponeringer. Og mange, mange flere vilkårlige foto, kan gjerne kalles SnapShot den type bilder jeg skal ta flere av.

Temaer og ideer vil jeg heller tone ned.

Artig med litt ulike ambisjoner...:-)

Ja, heldigvis tenker man forskjellig. Vi får ta opp denne på slutten av året for å sjekke om vi klarte forsettene :) . Lykke til!

Lenke til kommentar

Ha det gøy med foto, først og fremst!

Prøve ut noen nye "gamle" kameraer.... f.eks. Fuji X100.... og Olympus OM-D E-M5 .......

Kanskje ta steget over i FF......

Finne et par/tre temaer å konsentrere meg om mht. motiver....., og kanskje slenge meg på noen utfordringer....

Lenke til kommentar

For min del må jeg slutte med innkjøp av fotoutstyr, når jeg har mer enn bra nok utstyr til mitt bruk.

Jeg må bare lære meg selv å huske og ta det med ut DØRA!

Kanskje ta et online fotokurs, med oppgaver/utfordringer for å lære meg fotografering fra grunnen av, og ikke selvlære bestandig. Er ikke alltid det er det smarteste.

Men ellers ha et morro foto-år =)

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

• Lære meg kameraet skikkelig!
  • Ta flere og bedre bilder
  • Melde meg inn i fotoklubb
  • Være med på konkurranser så jeg får konkrete ting å fotografere og ikke bare tilfeldige ting!

Lenke til kommentar

Få til en utstilling over sommeren.

Den vil jeg gjerne se Kenneth, så gi meg et hint om det blir noe av. ;)

Selv har jeg et objektivkjøp høyt på lista. Jeg trodde lenge at det ville bli en Zeiss vidvinkel men så kom denne 35 mm fra Sigma som viste seg å overgå det meste. Så når den er i hus skal jeg bruke tid på å bli kjent med den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg pleier ikke lage meg nyttårsfortsetter, trives best med en mest mulig ubunden og fri morgendag uten flere forpliktelser/bindinger enn høyst nødvendig.

Men kanskje jeg bør prøve å finne inspirasjon til å ta flere bilder i det nye standardværet (drittværet).

Kjøp av utstyr blir som regel aldri planlagt på forhånd, men kritieriene for å dra kortet er en streng vurdering av reell nytteverdi/fornuft som bør være overbevisende eller at noe jeg bruker ofte blir ødelagt og må erstattes. Støvsamlere kjøper jeg aldri - ei heller noe bare for å prøve ut, blir få bilder av det som stort sett står i skap og hyller.

Jeg har en haug med bilder fra år bakover som jeg enda ikke har gjort noe med, så det er et prosjekt å starte på, men det har vært i tankene en stund uavhengig av årsskifter. Det er og interessant å kikke tilbake på bilder som man ikke fant noe i tidligere, men nå ser et potensiale - det er ikke uten grunnat at jeg alltid anbefaler folk å ikke slette for kjapt der og da, dessuten er lagringsplass billig og burde ikke være noe moment for å slette.

Tor

Lenke til kommentar

Mitt fotografiske forsett er å ikke fokusere så mye på sport som jeg gjorde i 2012. Det vil si, jeg skal fokusere like mye på det - men jeg skal gjøre mer av andre ting i tillegg.

Også må jeg nesten komme meg på en rein fototur til det store utland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...