LarZen Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 (endret) Mini-ITX spill maskin Oppdatering: Da skal alt av deler være valgt og bestilt, da er det bare å håpe alt går fint samens og ikke minst at jeg får plass til alt uten store problemer! Bilder og video er planlagt fra første pakke åpnes til siste skrue er plassert er planen så ta gjerne turen innom igjen for en titt. Det er nok heller ikke umulig jeg vil trenge hjelp underveis. Er vel over 10 år siden jeg satt samens en egen pc Som emnetittel sier så skal det nå bygges en mini spill maskin, trenger hjelp underveis i å velge deler og garantert når jeg skal sette dette samens. Håper dere vil hjelpe meg i å velge litt deler og underveis i byggingen. Bilder vil bli lagt ut underveis i prosessen. Kanskje det kan bli en liten mini guide? Hvem vet... Kabinett: Uansett så er valget av kabinett tatt og bestilt. Valget falt på....*trommevirvel* BitFenix Prodigy! Kjøpt av Netshop.no til 595kr Hovedkort: Her var det ganske enkelt å velge, det er ikke mye mini-ITX hovedkort å velge i og det som leverte best ytelse i spill og med mulighet for overklokking var Asus. Selv om en ikke har planer om å overklokke så er det aldri dumt å ha muligheten. Utgaven jeg går for har betegnelsen WD på slutten. Denne utgaven har noe som heter WiDi og står for Wireless Display. Du må ha et hovedkort og en CPU som støtter dette for at dette skal fungere. Det er så enkelt som at du har en ekstern mottaker (som du må kjøpe separert, kommer tilbake til det utover i tråden) som du kobler inn i HDMI inngangen på ditt tv for å få bildet overført. Som dere kan se under spoiler taggen så var jeg bekymret over mangel av lyd utganger. Tenker da på surround utganger for 5.1 lyd. Men hovedkortet har en utgang som heter TOSLINK eller optisk utgang så det burde ikke være et problem så lenge utstyret du skal bruke støtter dette. Noe fks Logitech Z-906 5.1 gjør. Her er hva som ble notert før valg Neste stopp er hovedkort, der lurer jeg på Gigabyte GA-Z77N-WIFI eller ASUS P8Z77-I DELUXE Ikke rukket å lese så my om dem enda, det jeg ser slik umiddelbart er at Gigabyte kortet har Widi som jeg synes virker kjekt. Og at den har lydutganger på IO plata som gjør at en kan koble opp fks et Logitech 5.1 lyd anlegg. Mulig en kan det på det til Asus også? Så dette er første stopp hvor jeg må lese meg opp litt mer og forhåpentligvis få litt hjelp av dere data kyndige her på forumet. Ingen tips eller råd er for dumme Virker som Asus er best når det kommer til mini-ITX så da er valget enkelt. Og når jeg får med WiDi som Omnithunder tipset om så er jeg fornøyd. Og her er valget ASUS P8Z77-I DELUXE/WD! Kjøpt av Komplett.no til 1595kr Prosessor/CPU: Her er var mye meninger rundt omkring men det viser seg at en i5 holder mer en nok til spill, skal en gjøre flere oppgaver samtidig så kan det lønne seg med en i7. Men her skal det spilles så en i5 er perfekt. Den nyeste utgaven trenger mindre strøm og mer energi effektiv. Valget ble da Intel® Core i5-3570K Processor! Kjøpt av Komplett.no til 1649kr Her er hva som ble notert før valg Her har jeg lest en del som sier at til spill så holder det med en i5 da i7 er mer laget til multitasking av flere programmer osv. Stemmer dette? Den nyeste med i5 er vel Intel® Core i5-3570K? Denne burde vel være bra og passe til valgt hovedkort. Rammbrikker: 8GB 1600MHz brikker burde gjøre susen. Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB! Kjøpt av Komplett.no til 399kr Prosessor/CPU Kjøler: Aldri prøvd vannkjøling før så da skal jeg prøve å få dette inn i det forholdsvis lille kabinettet. Har bestilt 2stk vifter for å prøve en push&pull på radiatoren. Corsair H100i Hydro Series CPU Kjøler! Kjøpt av Komplett.no for 1199kr Her er hva som ble notert før valg Her vurderes Corsair H100i Hydro Series CPU Kjøler. Planen var å montere radiatoren i toppen av kabinettet men med ekstra vifter på den andre siden av radiatoren. Slik at den får en push/pull funksjon. Har ikke lest meg nok opp rundt dette enda så her trenger jeg litt hjelp eller må få lest meg opp litt mer. Skjermkort/GPU: Her slik gikk jeg fra å være helt overbevist på Nvidia til å snu på hælen å velge et AMD kort. Tilbakemeldingene rundt på nettet til dette kortet var for bra til å la dårlig erfaring flere år tilbake hindre meg å velge hva jeg tror er det beste valget for pengene. Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5! Kjøpt av Komplett.no for 2995kr Her er hva som ble notert før valg Her vurderer jeg veldig ASUS GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA som er på tilbud nå i romjula til 2895kr Virker overalt jeg leser så anbefaler alle 670 serien da en får mye ytelse for pengene og at det ikke lønner seg å gå for et 680. Noe synspunkter rundt dette? Strømmforsyning/PSU: Gikk for merket Silver Power da jeg har hatt det før og det har fungert bra. Valgte en modulær løsning da det kan gjøre det litt enklere å få på plass alt i det lille kabinettet. Silver Power SP-S750M 750W PSU! Kjøpt av Komplett.no for 899kr Hva som ble notert før valg Lurer veldig på denne, er andre som er billigere men den må ikke være lenger en 16cm. Denne er 15cm og delvis modular så da skal det gå. Silver Power SP-S850M 850W PSU Harddisk: Her gikk jeg rett og slett på hva som fikk best omtale av brukere og media på siden til Komplett. Satse på at det er en grei SSD! Intel® SSD 520 Series 240GB 2.5"! Kjøpt av Komplett.no for 1799kr 200/230mm front vifte: Har sjekket overalt nå og det er ikke mye 230mm vifter å få tak i, men kom over vifta som er laget til å passe i 230mm fronten til kabinettet så da ble det enkelt. BitFenix Spectre LED Fan 230mm White! Kjøpt av CDON.no til 129kr Ekstra som er blitt kjøpt: Noctua NT-H1 Kjølepasta, må vel ha på ny pasta når jeg monterer vann avkjølingen. Er også blitt kjøpt inn som nevnt under CPU kjøler 2stk ekstra vifter som jeg skal ha på radiatoren. Gikk da for NZXT FZ-120 120mm Hvit LED Vifte Og helt til sist Antistatic Armchain 6 feet for å ikke gi noen støt til sakene under montering! Endret 28. desember 2012 av _LarZen_ 1 Lenke til kommentar
Jonna4 Skrevet 26. desember 2012 Del Skrevet 26. desember 2012 Hovedkortet til asus kommer også med wifi (hvis du hadde giddet å lese) Vet du ikke rakk å lese gjennom mye men å lese gjennom hvilke cpuer den støtter og sånn. Uansett du glemte det viktigste. Et budsjett Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 27. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2012 Hovedkortet til asus kommer også med wifi (hvis du hadde giddet å lese) Vet du ikke rakk å lese gjennom mye men å lese gjennom hvilke cpuer den støtter og sånn. Uansett du glemte det viktigste. Et budsjett Er ikke Wifi jeg nevnte men Widi som er Intel sin trådløse videooverføring. Ganske like navn så fort å se feil Ang budsjett så har jeg ikke satt det da jeg ikke ute etter en ferdig liste av deler men at vi tar det steg for steg nedover. Ikke sikkert folk gidder det men vi prøver. Lenke til kommentar
Jonna4 Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Du bør i det minste ha en makspris så jwg har noe å gå på hvis jeg i det hele ratt gidder å hjelpe deg... Men la gå jeg skal prøve så godt jeg kan! Ok siden du har et LGA 1155 sokkel så må du ha en intel prosessor som tøtter dette. Så vi begynner med den. Du skal ha denne pc en til gaming bare eller redigering som bruk til skole? Hvis dette er til gaming og enkle oppgaver som surfing og se på videoer så vill jeg gått for en intel core i5 3570K. Opplåste kjerner som gjør at du kan overklokke. Skal du bruke denne til redigering i tilleg? eller bare litt på siden? Skal du bruke denne til redigering tar du en Intel core i7 3770K. Endret 27. desember 2012 av Jonna4 Lenke til kommentar
Jonna4 Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) [slettet] Endret 27. desember 2012 av Jonna4 Lenke til kommentar
Jonna4 Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Redigerer du mye? Isåfall. Redigerer du i 3D? Spiller du i 3D? Dette er viktig for å velge riktig skjermkort til ditt behov. Endret 27. desember 2012 av Jonna4 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Kan du være så vennelig å bytte til et MIDI-tower istedet for mini? Synes det er så trangt om plassen Jeg må vite om du redigerer mye! Fort! Redigerer du i 3D? Spiller du i 3D? Dette er viktig for å velge riktig skjermkort til ditt behov. Vær så snill å prøv å svar så mye du kan!! TS sier at valget av kabinett er tatt og bestilt. Men ellers er jeg enig med deg i at dette blir en tullete tråd, hvis ikke et budsjett og bruksområder kommer på plass. Lenke til kommentar
Jonna4 Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) PSU en burde bli en kort prosess. Siden jeg leste på ditt motherboard at det bare tar 1 GPU (graphic processing unit) Trenger du ikke mer enn 500W med strømforsyning (PSU) Gå for en 80 plus gold certificated PSU Er det noen absolutt makspris jeg må forholde meg til? Vet du ikke vil ha en men bare et forslag.Liste: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 24X SATA BULK BLACK 1 st. 139 kr CORSAIR VENGEANCE 8GB DDR3 1866MHZ (2X4GB) SO-DIMM 1 st. 469 kr MSI RADEON HD7970 OC 3GB PCI-E DVI/HDMI/2XDP 1 st. 3 329 kr SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB 1 st. 699 kr INTEL 330 SERIES 2.5" 180GB SSD SATA/600 MLC 25NM ... 1 st. 849 kr CORSAIR AX 750W PROFESSIONAL SERIES MODULAR PSU 1 st. 1 199 kr INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY Liste over allt du trenger. Hvis du redigerer bytter du GPU til GTX 670 og CPU til intel core i7 3770k Endret 27. desember 2012 av Jonna4 Lenke til kommentar
Jonna4 Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) [slettet] Endret 27. desember 2012 av Jonna4 Lenke til kommentar
pmbpictures Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) PSU en burde bli en kort prosess. Siden jeg leste på ditt motherboard at det bare tar 1 GPU (graphic processing unit) Trenger du ikke mer enn 500W med strømforsyning (PSU) Gå for en 80 plus gold certificated PSU Det blir som en gjette lek når TS ikke svarer og ikke vil gi et budsjett eller noen annen form for bruk annet enn gaming Hva forno netbutikk planlegger du å bestille fra? Dustinhome er billig og da kan jeg legge alt i en liste til deg. Meget OT, men shit au; Jonna4, dette er ikke et chatte vindu. Det er et forum. Man skriver en topic, og venter på svar. Så svarer man etterpå, når man har tid og anledning. Du trenger ikke 5 forskjellige innlegg i løpet av av to svar og 50 minutt! Rediger ett av innleggene dine, og legg inn de nye innskuddene dine der. God jul! Endret 27. desember 2012 av pmbpictures Lenke til kommentar
Jonna4 Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Meget OT, men shit au; Jonna4, dette er ikke et chatte vindu. Det er et forum. Man skriver en topic, og venter på svar. Så svarer man etterpå, når man har tid og anledning. Du trenger ikke 5 forskjellige innlegg i løpet av av to svar og 50 minutt! Rediger ett av innleggene dine, og legg inn de nye innskuddene dine der. God jul! Begynner å bli trøtt og utlomodig. Unnskyld God Jul Sånn da har jeg ryddet litt Endret 27. desember 2012 av Jonna4 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 27. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Står klart at dette er en spill maskin og at liste over deler ikke er ønskelig. Denne tråden skiller seg kanskje ut ifra "gi meg en liste over deler" med at her går en igjennom bit for bit. I denne omgangen er det hovedkort som skal velges. Første tråd vil oppdateres med valgene som blir gjort. Planen er da at jeg skal dokumentere prossesen av å sette sammens denne maskinen slik at denne tråden kan virke som en guide eller utgangspunkt for andre. Med bilder av montering og video muligens. Sikkert ikke slik disse trådene normalt fungerer men slik blir nå denne. Mulig den er i feil seksjon på forumet. Setter pris på at tråden lever videre slik jeg har beskrevet. Endret 27. desember 2012 av _LarZen_ Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) CORSAIR VENGEANCE 8GB DDR3 1866MHZ (2X4GB) SO-DIMM Gratulerer, blir nok fres i denne. Endret 27. desember 2012 av meg0709 Lenke til kommentar
Jonna4 Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Står klart at dette er en spill maskin og at liste over deler ikke er ønskelig. Denne tråden skiller seg kanskje ut ifra "gi meg en liste over deler" med at her går en igjennom bit for bit. I denne omgangen er det hovedkort som skal velges. Første tråd vil oppdateres med valgene som blir gjort. Planen er da at jeg skal dokumentere prossesen av å sette sammens denne maskinen slik at denne tråden kan virke som en guide eller utgangspunkt for andre. Med bilder av montering og video muligens. Sikkert ikke slik disse trådene normalt fungerer men slik blir nå denne. Mulig den er i feil seksjon på forumet. Setter pris på at tråden lever videre slik jeg har beskrevet. Ok da har jeg fortått dette. Men hovedkortet må bli Gigabyte sitt på grunn av denne WiDi dingsen du skulle ha. Den passer i kabinettet og er ganske bra Men du mener ikke at du kjøper en del for å så montere 1 og 1 del? Kjøp heller allt sammen og skriv litt om hver ting. Hvorfor valgte du det hovedkortet eller CPU en og hva som er så spesielt til å velge dette Gratulerer, blir nok fres i denne. Mener du hastigheten på RAM brikkene? Det blir ikke den store merkbare følelsen Endret 27. desember 2012 av Jonna4 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Nei, det er so-dimm du har valgt, hastighet over 1600Mhz har jo lite og si og, men verre at de ikke passer. Endret 27. desember 2012 av meg0709 1 Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 vel jeg må si at hvis WiDi er viktig må du nesten ta gigabyte kortet men asus kortet er veldig mye bedre til alt annet som temperaturer og overklokking da den har et veldig utvidet PCB på siden. jeg ville valgt asuskortet da jeg stoler veldig på asus og liker designet og overklokkingsmulighetene. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Står klart at dette er en spill maskin og at liste over deler ikke er ønskelig. Denne tråden skiller seg kanskje ut ifra "gi meg en liste over deler" med at her går en igjennom bit for bit. I denne omgangen er det hovedkort som skal velges. Det blir likevel for dumt at du ikke kan gi et budsjett. Når det gjelder HK, så velg Z77 hvis du skal overklokke. Her er et par med Widi support: http://www.dustinhome.no/product/5010654541/gigabyte-ga-z77n-wifi-z77-s-1155-mini-itx-ivy/#intcmp=searchProvider_dacsa http://www.dustinhome.no/product/5010657048/asus-p8z77-i-deluxe-wd-z77-s-1155-mini-itx-ivy/#intcmp=searchProvider_dacsa Som du ser er prisforskjellen ganske stor, så med mindre du kommer med flere opplysninger er det ikke så lett å hjelpe. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 27. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2012 vel jeg må si at hvis WiDi er viktig må du nesten ta gigabyte kortet men asus kortet er veldig mye bedre til alt annet som temperaturer og overklokking da den har et veldig utvidet PCB på siden. jeg ville valgt asuskortet da jeg stoler veldig på asus og liker designet og overklokkingsmulighetene. Vel WiDi er ikke veldig viktig, men noe som hadde vært kjekt å ha. Har lest litt ang Asus kortet og det er som du skriver at det er bra til overklokking da det får like mye kraft til CPU som et fullverdig ATX system. Så jeg lener meg mot Asus foreløpig. Det blir likevel for dumt at du ikke kan gi et budsjett. Når det gjelder HK, så velg Z77 hvis du skal overklokke. Her er et par med Widi support: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Som du ser er prisforskjellen ganske stor, så med mindre du kommer med flere opplysninger er det ikke så lett å hjelpe. Budsjett er ikke satt da det ikke er noen grense, det blir kjøpt inn det som trengs av skikkelig utstyr. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Vel WiDi er ikke veldig viktig, men noe som hadde vært kjekt å ha. Har lest litt ang Asus kortet og det er som du skriver at det er bra til overklokking da det får like mye kraft til CPU som et fullverdig ATX system. Så jeg lener meg mot Asus foreløpig. Budsjett er ikke satt da det ikke er noen grense, det blir kjøpt inn det som trengs av skikkelig utstyr. bare husk siden du har budjsett til det å sette et Nvidia kort i den for lavere støy og strømforbruk 670 er helt fantastisk til mini itx maskiner på grunn av størrelse og støy Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Vel WiDi er ikke veldig viktig, men noe som hadde vært kjekt å ha. Har lest litt ang Asus kortet og det er som du skriver at det er bra til overklokking da det får like mye kraft til CPU som et fullverdig ATX system. Så jeg lener meg mot Asus foreløpig. Budsjett er ikke satt da det ikke er noen grense, det blir kjøpt inn det som trengs av skikkelig utstyr. Da er det jo bare å velge ASUS P8Z77-I Deluxe/WD som jeg linket til, så får du både i pose og sekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå