Gjest Slettet+9871234 Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 (endret) Der er et lavkarbohysteri i landet. Jeg har heldigvis aldri hatt noe stort sukkersug. Østfoldavisen Nr 12 2012 har en interessqant artikkel med overskriften "Litt sjokolade er godt for helsa". Den overskriften kunne vel vært bedre med for eksempel: "Kakao er godt for helsa" eller "Litt mørk sjokolade er godt for helsa". Så vidt jeg har oppfattet er det kakaoen som er god for helsa. Følgende sitater fra artikkelen er interessante: Et par biter mørk sjokolade om dagen forsyner deg med masse antioksidanter, samt med flavonider som er bra for blodomløpet og blodtrykket. Den virkelig mørke sjokoladen med et kakaoinnhold på minst 70% eller mer har vist seg å ha gunstig effekt på helsa. På 1960-tallet oppdaget man at Kuna-indianerne, som lever på San Blas Island i Sentral Amerika, kanpt opplevde problemer med høyt blodtrykk. Kuna-folket koker vann med kakaobønner i; dette blir til en slags kakao som indianerne bruker til tørstedrikk. Forskere ved Harvard School of Public Health fant at moderate sjokoladespisere gjernnomsnittlig levde ett år lengre enn andre. Tenk på det! Summa summarum har forskere funnet ut at kakaoen faktisk inneholder så mange bra stoffer at den kan forlenge livet. Kuna indianerne opplever knapt problmer med hjertesvikt, slag, kreft eller diabetes. Kakaoen forlenger livet? Det riktige er vel å si at man bør spise og leve så sundt at man ikke forkorter livet. Til slutt ønsker jeg dere alle en riktig søt jul med masse mørk sjokolade og kakao. Selv om mange heller vil ha et kort og fett liv fremfor et langt og magert liv, husk dog at det ofte er mye fett i sjokolade. Palmeolje er noe av det verste. Jeg kjøper aldri matvarer jeg vet det er palmeolje i. God Jul og God Nyttår til alle. Endret 23. desember 2012 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 (endret) Et lite julegavetips De fleste har mottatt julegaver i posten allerede. I tilfelle man har behov for å kjøpe inn flere gaver til kjenninger i nærmiljøet, og man ikke er gjort det enda, finn ut om det er noe konfekt blant de mottatte julegavene. Denne konfekten kan brukes som julegaver til kjenninger. Da slår man to fluer i et smekk, man sparer penger og man blir kvitt søpla i samme slengen. Endret 23. desember 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 23. desember 2012 Del Skrevet 23. desember 2012 Jeg har kjøpt følgende bok (utkommet i 2012) til alle voksne (barn og søstre) i familien Søtt uten sukker 111 sunne, søte og sukkerfrie oppskrifter Søtt uten sukker - årets flotteste bakebok? Ja, trolig er det både den sunneste og flotteste! Her brukes nemlig den Sør-Amerikanske medisinurten, stevia, som søtningsmiddel. Og det er et søtningsmiddel med spennende egenskaper, og helt uten bivirkninger. Det metter godt, men inneholder ingen kalorier og gir ikke blodsukkerstigning. For godt til å være sant? Kanskje. Nei, dessverre for sukkerindustrien, så er det ikke for godt til å være sant. Det er bare ... en veldig god nyhet for alle som er opptatt av både god smak og sunnhet, at stevia endelig er tilbake i Europa. Endelig er stevia blitt tilgjengelig! Søtt og sunt - i ett! En av Norges fremste ernæringseksperter, Kenn Hallstensen, har sammen med Thorun Ranes laget en flott ny kokebok for deg som vil unngå sukker i bakingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå