Gå til innhold

Oppgraderin av PC, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for for nøyaktig ett år siden denne pcen, den har funket greit inntil høsten som kom nå. Den har begynt og gå tregt på det meste og ofte en god del lagg når jeg spiller, og jeg har tenkt og oppgradere den, men har et lavt budsjett og lurer på hva jeg bør oppgradere først i form av spill. Jeg spiller for tiden Arma 2 Dayz som krever enormt mye av en pc. Mine specs:

CPU: AMD Athlon II X2 250 Processor, 3000 Mhz, 2 Core(s), 2 Logical Processor(s)

Hovedkort: MSI MS-7641 - http://pcdepot.com.my/file/MSI-MS7641.htm

GPU: GeForce GT 430 1 gb ddr3

RAM: 4 GB DDR3

Jeg lurer på hva jeg bør oppgradere først for og få bedre ytelse når det gjelder spill, budsjett : 1200 kr. Hva syns evt. du om hva jeg bør oppgradere først, da mener jeg 1 ting, så oppgraderer jeg en annen ting etterpå når får mer penger i lommen. max 1200 kr på evt hovedkort/cpu/gpu/ram.

- Arne / LittleWarrior (14)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merker du noe til at du går tom for minne? 4GB skal fremdeles holde til det aller meste i en normal PC.

Spesifikt for Arma 2/DayZ kan nok en bedre CPU utgjøre en stor forskjell, men for de fleste spill er skjermkortet viktigere. Problemet er at hovedkortet ditt kun støtter de "gamle" PhenomII-prosessorene ol. og disse kan det være litt vanskelig å få tak i, ihvertfall fra butikk da de er faset ut. Du finner sikkert en brukt PhenomII 965 til 5-700kr på Finn.no el.

Ang. skjermkort vil du se en ganske massiv ytelsesøkning ved å eksempelvis gå for et HD7770 som koster ca. tusenlappen. En slik oppgradering vil ikke øke strømforbruket i nevneverdig grad, men det hadde likevel vært kjekt å vite hvilken PSU som står i maskinen nå.

Endret av Loefthal
Lenke til kommentar

Jeg har et utrolig lite hovedkort så jeg har ikke plass til f.eks Radeon HD 6950 f.eks. (prøvde et venn av meg sitt ATI RADOEN HD6950 , fikk ikke plass i pcen)

CPU evt http://www.komplett....ku=659868#extra vil dette være ok eller skal jeg gå for noe bedre? eller evt dette hovedkorte? http://www.komplett....ku=637650#extra skjermkort er jeg usikker på da jeg ikke er sikker på hva jeg skal lete etter.

(EVT http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38477996&kwUnica= ville dere sagt at pc2 er verdt 3000kr? tenkte og kjøpe den siden det tar meg 2 sec og kjøre til han.)

Endret av LittleWarrior
Lenke til kommentar

Den prosessoren er kun kompatibel med FM1, ikke AM3 som du har.

I utgangspunktet passer selv de største skjermkort slike hovedkort så det er eventuelt det som ligger rundt som begrenser hva du får plass til. Som sagt, HD7770 vil nok være en fin oppgradering. Må tenke på at du antageligvis ikke har en spesielt kraftig strømforsyning heller så du kan ikke pøse på med hva som helst.

Lenke til kommentar

Du må sjekke hvilken strømforsyning du har i PCn før du går til innkjøp av grafikkort.

Aktuelle CPU'er er disse:

http://www.komplett....A03395.K346038.

FX x1xx er de gamle Bulldozer arkitekturen og FX x3xx er basert på den nye Piledriver arkitekturen.

Grovt sakt kan du si piledriver er 5% kjappere, samtidig som den trekker noen få watt mindre.

FX 8xxx trekker ganske mye strøm. Hvis du velger en FX 6300 kanskje du slipper å oppgradere strømforsyning? Noe å ha i bakhodet.

Endret av wwws78
Lenke til kommentar

Ta et linjal, og mål hvor mye plass du har, HK har ikke noe med lengde på GPU å gjøre, så hva mener du?

Kan være jeg har et for lite kabinett, men jeg fikk ikke plass til skjermkortet på hovedkorte fordi det var langt som hovedkortet og det var en god del ledninger i veien.

Du må sjekke hvilken strømforsyning du har i PCn før du går til innkjøp av grafikkort.

Aktuelle CPU'er er disse:

http://www.komplett....A03395.K346038.

FX x1xx er de gamle Bulldozer arkitekturen og FX x3xx er basert på den nye Piledriver arkitekturen.

Grovt sakt kan du si piledriver er 5% kjappere, samtidig som den trekker noen få watt mindre.

FX 8xxx trekker ganske mye strøm. Hvis du velger en FX 6300 kanskje du slipper å oppgradere strømforsyning? Noe å ha i bakhodet.

Jeg skal ha en Silver Power 400W med en gorilla på. :)
Lenke til kommentar

Den gorilla PSU'en skal være av god kvalitet, men 400w er ikke all verden. Tror en FX 8xxx CPU + HD 7850 eller GTX 660 grafikkort blir å pushe den litt hardt.

En FX 6300 + HD 7770 eller GTX 550 ti Grafikkort skal gå helt fint.

Kjøper du grafikkort først kan du jo more deg med og overklokke prosessoren din mens du sparer til ny. Den burde klare 600mhz overklokk lett ;)

Lenke til kommentar

Den gorilla PSU'en skal være av god kvalitet, men 400w er ikke all verden. Tror en FX 8xxx CPU + HD 7850 eller GTX 660 grafikkort blir å pushe den litt hardt.

En FX 6300 + HD 7770 eller GTX 550 ti Grafikkort skal gå helt fint.

Kjøper du grafikkort først kan du jo more deg med og overklokke prosessoren din mens du sparer til ny. Den burde klare 600mhz overklokk lett ;)

Jeg har overclocket den med 800 mhz fra før til 3000 mhz så, men jeg er ute etter best mulig kvalitet på spill, og akkuratt nå så er det DayZ jeg spiller. Har ikke hatt særlige problemer med spill før denne høsten da jeg ofte får lagg på f.eks mw2 da jeg kjørte dette helt perfekt før sommer. ( har rebootet pcn ett parganger)

- Little

P.S Vil støv i pcen gjøre pcen tregere?

Endret av LittleWarrior
Lenke til kommentar

Støv kan medføre høyere temperatur, men når en komponent som CPU eller skjermkort blir for varmt klokker de seg enten ned eller kutter fullstendig. De blir mao, ikke bare litt trege, men veldig. Hvilken temperatur ligger komponentene på når du kjører et spill der det går tregt?

Lenke til kommentar

Støv kan medføre høyere temperatur, men når en komponent som CPU eller skjermkort blir for varmt klokker de seg enten ned eller kutter fullstendig. De blir mao, ikke bare litt trege, men veldig. Hvilken temperatur ligger komponentene på når du kjører et spill der det går tregt?

Har aldri sjekket, evt hvordan kan jeg sjekke?

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket CPU temperaturen, men jeg er litt usikker på om det er et gyldig resultat siden jeg har hatt pcen på i 2 dager i strekk + spilt DayZ. (har nesten ikke lagg på dayz på lavest grafikk), men nå er CPU 61 grader celcius. Da har jeg kun systemdrivere, antivirus (avast), og drivere på. Den gikk ned fra 67 til 56 med engang jeg lukket 20 faner, steam, skype, osv... Kan legge inn et bedre resultat senere.

Programmet jeg brukte var CPUID HMWmonitor http://www.cpuid.com.../hwmonitor.html

Når jeg starter pcn så starter den opp på 30 grader mens den sakte går opp til 55 grader, når jeg ikke gjør noe står den fast på 55grader etter at jeg har tørketstøv. skal teste hvordan det er og spille etterpå. Når ejg spiller League of LEgends så står den fast på 69 grader, league of legends er ikke et spill som krever mye heller så, skal teste på dayz nå.

Endret av LittleWarrior
Lenke til kommentar

AMD og Realtemp er en dårlig miks, sånn til opplysning.

Jeg har sjekket CPU temperaturen, men.. *snippelipp* ..skal teste på dayz nå.

Og skjermkortet? Maks anbefalte temperatur på prosessoren din er ca. 72C, men du må nok mye høyere før den begynner å throttle/klokke seg ned. Jeg har ikke så mye peiling på AMD lengre, men jeg mener det også her er snakk om rundt 100C før ting begynner å skje.

Som nevnt, test også med Prime95 (Alternativ "Small FFTs") så ser du ihvertfall den absolutte makstempen.

Lenke til kommentar

AMD og Realtemp er en dårlig miks, sånn til opplysning.

Og skjermkortet? Maks anbefalte temperatur på prosessoren din er ca. 72C, men du må nok mye høyere før den begynner å throttle/klokke seg ned. Jeg har ikke så mye peiling på AMD lengre, men jeg mener det også her er snakk om rundt 100C før ting begynner å skje.

Som nevnt, test også med Prime95 (Alternativ "Small FFTs") så ser du ihvertfall den absolutte makstempen.

Skjermkort = 64 grader og Dayz kjøres på 69 grader det og. skal teste det der Pirme95 nå.

Lenke til kommentar

Jeg har overclocket den med 800 mhz fra før til 3000 mhz så, men jeg er ute etter best mulig kvalitet på spill, og akkuratt nå så er det DayZ jeg spiller. Har ikke hatt særlige problemer med spill før denne høsten da jeg ofte får lagg på f.eks mw2 da jeg kjørte dette helt perfekt før sommer. ( har rebootet pcn ett parganger)

- Little

P.S Vil støv i pcen gjøre pcen tregere?

Hei ser du skriver at du har klokket denne til 3000mhz?

Med tanke på at den prosessoren du har er en amd 250 som kjører orginalt på 3000mhz så vil jeg si at det er noe rart med overklokken din eller kjører den på 3,8ghz?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...