Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele Wifi med naboen, hva trengs av utstyr?

Anbefalte innlegg

Hei=)

Jeg er i den kinkige situasjonen at jeg leier leilighet i sokkel, der det vistnok er umulig å få internett. Huset ble oppført i 1955, og det er ingen som kan levere Bredbånd over telefon, og om det skal legges kabel så må man grave. Jeg har brukt 3G frem til nå, men begynner å bli dirtlei, spesielt mtp at jeg ikke får streamet eller spillt noe særlig på 3G nettet før jeg er tom for datatrafikk.

Mitt spørsmål da, er hva jeg trenger for å kunne motta signal fra naboens wifi? Jeg er så heldig å være god venn med en av de nærmeste naboene, og tenkte derfor å prøve å inngå en avtale med dem for deling av internett trådløst mellom husene. (Jeg skal ikke snylte på noen sitt nettverk, men betale naboen for å oppgradere fra 12/5 til 70/10 slik at vi alle tjener på det)

Det er mellom 50 og 100 meter i luftlinje, og fri sikt fra min leilighet, til demmes 2. etage, Så det skal ikke være noe problem å få bra signal. Jeg kan også om det kreves montere wifi antenne ute på veggen, men foretrekker jo selvfølgelig om det er mulig å få til uten å investere i alt for dyrt utstyr.

Jeg tenker noe slikt:

post-49061-0-29377800-1356094005_thumb.png

Planen var jo å lage en nettverksbro mellom routerne våre. Vi har begge D-Link DIR-655, og dette var jo ett lite skudd for baugen, da D-Link er drittsekk og fjernet bridge mode fra firmware.

Prisen for å få montert "vanlig" internett via kabel, med graving og styr kommer på minimum 3600kr bare i montering, så da er jo budsjettet "satt" der. Jeg kan muligens også kjøpe utstyr og montere hos naboen dersom dette hjelper.

Krav /tanker:

- Minst mulig stress for naboen.

- Ikke super dyrt utstyr(men betaler mer om det er bra og stabilt)

- Jeg trenger trådløst og kablet nett hjemme.

Så er det noen som har tips?

Vil det for eksempel fungere om jeg kjøper denne, og skrur den opp på veggen hos meg? Og bare kobler den til naboens router?

http://www.radiolabs.com/products/wireless/long-range-wireless-client.php

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den der er bare 11b/g. Jeg ville heller kjøpt noe med 11n. Eks: http://www.ebay.com/itm/High-Power-150Mbps-150M-802-11b-gn-11n-Outdoor-Wireless-Network-AP-Access-Points-/230776119316?pt=US_Wireless_Access_Points&hash=item35bb542014

Du bør kanskje sjekke om naboen har routeren sin sånn plassert at det blir noe signal i din retning.

Du kan f.eks sjekke dette utendørs, med en mobil med wifi.

Lenke til kommentar

Den der er bare 11b/g. Jeg ville heller kjøpt noe med 11n. Eks: http://www.ebay.com/...=item35bb542014

Jeg er ikke helt inne på dette med nettverk, noe du sikker skjønner fra posten over.

Så, om jeg kjøper denne, og monterer den på veggen, så trenger jeg ikke gjøre noe annet for å få nett fra naboen? Den klarer å både sende til og motta fra en vanlig router, så lenge jeg vet passord og nettverksnavn? Eller må denne stå hos naboen og sende til meg?

I såfall er den jo episk billig. Regner med jeg da kan bruke min D-Link 655 som Accespoint for wireless slik at resten av huset også fpr nett.

Du bør kanskje sjekke om naboen har routeren sin sånn plassert at det blir noe signal i din retning.

Du kan f.eks sjekke dette utendørs, med en mobil med wifi.

Jeg har faktisk signal fra naboen allerede i deler av huset, men det er av typen som kommer og går. Da fra demmes ruter, til min iPhone4, så det er ikke akkurat topp utstyr. Men jeg skal ta meg en tur ut og sjekke i dag hvordan det står til med nettverket demmes.

Og takker så mye for hjelpen. Kan alt for lite om dette, så setter meget stor pris på råd!

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Denne skal stå hos deg og brukes som en trådløsklient.

Du kan bruke denne til å fordele internett videre via din DIR-655.

Siden du alt greier å "se" naboens wifi, så skal det være helt fint å bruke denne løsningen.

Med 11n og en datastrøm, så vil du teoretisk kunne oppnå hastigheter opp mot 50Mbit på linken.

Konge :D Takker for at du tar deg tid til litt teskje forklaring for meg. Setter stor pris på det!

Lenke til kommentar

Husk at en range-extender kun vil gi deg så bra hastighet videre som den har der den står, så den må plasseres ett sted med god dekning. - Setter du den ett sted med 20% signal og 20 k/bit hastighet så vil nettet ditt bli så tregt selv om du har 300Mbps videre inn i "ditt" nett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Denne skal stå hos deg og brukes som en trådløsklient.

Du kan bruke denne til å fordele internett videre via din DIR-655.

Siden du alt greier å "se" naboens wifi, så skal det være helt fint å bruke denne løsningen.

Med 11n og en datastrøm, så vil du teoretisk kunne oppnå hastigheter opp mot 50Mbit på linken.

Da var saken i hus. og med en forholdsvis simpel brukermanual på google translate engelsk, sliter jeg litt...

Jeg har kommet så lnagt at jeg har kontakt med nettverket som routeren til naboen deler ut, men der er det også stopp. Hvordan skal jeg sette den opp slik at jeg får internett? :S

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...