Gå til innhold

Florida, høsten 2013


Gjest Slettet+3165

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Jeg og en kompis reiser bort til Florida høsten 2013, og er god vei til å planlegge.

Flybilletter blir høyst sannsynlig bestilt ikveld, t/r Stavanger - Ft. Myers , eller iallefall i nærmeste fremtid :-)

Planen er 2 uker, med reisestart rundt midten av oktober (etter "orkansesongen" :tease: ).

Mesteparten av tiden blir vi boende i leiligheten til foreldrene hans i Ft. Myers, ellers er det kun planlagt en helg til Miami (foreløpig).

Vi leier også en bil for hele perioden.

 

Har forsåvidt vært i USA før et par ganger, men ikke i Florida, så det er ukjent området for min del.

Har egentlig ingen interesse for fornøyelsesparker og sightseeing/severdigheter.

Satser egentlig mest på fest og moro, avslapping, god mat og muligens noen fartsfylte opplevelser.

 

Det jeg lurer på:

Har dere noe hotell og anbefale i Miami? Vi har så langt sett oss ut Fontainebleau Miami Beach eller Four Seasons Miami Beach.

Er det noe vi absolutt MÅ få med oss av opplevelser? Helst ikke for langt nord i Florida :)

Planlegger å leie en eksotisk bil den ene dagen i Miami, har foreløpig kommet over dette firmaet , noe som har noen andre firma og anbefale?

 

Mulig det dukker opp flere spørsmål etterhvert, all respons tas hjertelig imot :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner jeg blir småmisunnelig på deg nå ja.

Men skal selv bort nå i Mars, fra stavanger :)

 

Ang.hotell. Jeg bodde selv på Four Seasons i Miami i mars i år (dog ikke miami beach). Jeg har ingenting annet enn positivt å si om dette hotellet, og såvidt jeg vet er miami beach avdelingen ennå bedre. Jeg vet heller ikke noe om hvilken prisklasse dere sikter til (høy tenker jeg, siden dere velger four seasons), men jeg hadde en meget positiv opplevelse på chelsea hotell på 9th eller 10th street miami beach i år.

 

I miami er det jo en milliard ting å gjøre. Personlig vil jeg anbefale NBA kamp, NFL kamp, NHL kamp, nattklubben Liv (koster ca. $100, alt etter hvilket klientell som er på denne dagen), Mansion, svømme med delfiner, shopping (Macys), osv osv. Utelivet er helt steingærent der borte!

 

Apropos uteliv, på torsdager anbefaler jeg et utested i orlando som heter Chillers. Her går den norske delegasjonen i disney ut på denne dagen og di er MER enn morsomme å henge med!

 

Sånn ellers er tipset mitt: snakk med folk og mingle med dem. Jeg ble kjent med en italiensk brilleselger,noen tyske og franske studenter, ulovlige meksikanske imigranter.. Miami er en suppegryte av forskjellige nasjonaliteter. Du kommer langt med å bare være vennlig og utadvendt :)

 

 

Husker ikke helt hvilket selskap vi leide bil av (Avis eller Alamo) hvor vi hadde en dårlig opplevelse, men en av dem har en minor limit. Altså er du under 25 år får du ikke leie di beste bilene. Vær også obs på at mange av disse firmaene kaster rabatter etter deg (europa-rabatt, over 25 år rabatt, disney rabatt osv osv.). Vi leide en Camaro SS til $35 dagen. Det var GØY det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Takker for langt svar, en av årsaken til at nettopp Fontainebleau Miami Beach er under vurdering er fordi Liv hører til det hotellet, sånn jeg har forstått det.

Men det ligger faktisk noe over i pris i forhold til Four Seasons (Deluxe på F.B.=Junior Suite på F.S.), så vi får se :-)

Selv om det egentlig skal stå så mye veldig på pengene, så er det jo greit å ikke gjøre en aldeles bombestilling.

 

Er 22 år når jeg reiser, og er forsåvidt obs på det med at de er litt vanskelige når du er under 25 år, men har oppfattet det slikt at det mest kan egentlig leies om man betaler gebyr for sjåfør under 25 år.

Planen var egentlig å leie en litt over middels bil i 2 uker og så en eksotisk for 1 dag, men vist jeg kunne fått leid en Camaro SS for 35$ dagen (+ eventuelle gebyrer), tar jeg heller en slik en i 2 uker og kun det :tease:

 

Vi må nok mingle oss en del for å få mest utav ferien, blir stusselig med bare 2 stk. Han nevnte forøvrig at han hadde ei (norsk) venninne i Miami, så muligens vi treffer hun under oppholdet :-)

 

Angående aktiviteter hadde det vært kult å fått med seg en NBA eller NFL, skal sjekke litt opp i forhold til det.

 

Takk for innholdsrikt svar :)

Lenke til kommentar

Apropos Fontainebleu, disse hotellene tar mer betalt for der di ligger og ryktet (scarface osv.)

Bodde selv på nabohotellet ifjor og det var ikke verdt prisen for 4 dager (langt over 10 000 for 2 stk.). Det var nedslitt og langt ifra moderne. Fikk litt av samme inntrykket av Fontainebleu.

 

Four Seasons er en verdenskjent kjede med ekstremt høy kvalitet over hele linja (ble helt satt ut av den gode servicen ved feks. bassenget), med andre ord, jeg anbefaler deg Four Seasons!! :)

 

Tror det var Avis som var ok på det med under 25 år, spør han jeg reiste med nå.

 

Miami Heat hører jo til midt i sentrum av Miami, mens Miami Dolphins sin stadion er ca. 30-40 minutter kjøretid ut av byen. Men det er en fantastisk stadion, så jeg ville absolutt ikke gått glipp av det!

 

Edit: Det var avis som var drid og alamo som var bra ;)

Endret av Corey
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ft. Meyers er et godt utgangspunkt, det er mange fine byer langs gulf-kysten av Florida. Stikk innom Clearwater Beach, ellers er Captiva Island (Sanibel) et flott (men rolig) sted. En tur til Florida er nødt til å inkludere en tur til Key West, helst med en overnatting. Selv om du ikke er det minste interessert i kunst, anbefales en tur innom Salvador Dali-utstillingen i St. Petersburg. Daytona Beach på østkysten av Florida er også verdt et besøk, men det er jo mest en Spring Break-by. Da er det heller ikke langt til Kennedy Space Center.

 

Masse fine hoteller på Miami Beach, jo nærmere Ocean Drive du bor, jo bedre. Du kan jo prøve booking via hotwire.com, da får du ikke vite hvilket hotell du får før du har betalt, men sparer 50-60% på normalprisen. Har riktignok ikke brukt hotwire.com i Florida (har ikke vært der på noen år), men var på Vestkysten av USA i 4 uker i fjor, og bestilte all overnatting via hotwire.com. Hoteller til $99 betalte jeg da 39-43 for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Takk for tips Zanta, skal se nærmere på forslagene dine, Kennedy Space Center hadde spesielt kult å fått med seg. Key west vet jeg ikke om blir aktuelt, foreldrene mine var der for et par år si, de syns ikke noe særlig om plassen utenom at det var "greit å ha vært der". Skal sies at mine foreldre har langt mer sans for slik "sightseeing" enn hva jeg har.

 

Har sjekket litt opp i forhold til leiebil, er som regel dårlig utvalg av "kule" biler i Fort Myers hvor vi lander.

Men rotet meg iallefall i det minste inn på eleiebil.no, genial side for oss som er under 25 år :-)

Skriver hvor gammel du er, blar et godt stykke ned på siden så finner du biler med "Ung Sjåfør Premium Pakke" .

Disse pakkene inkluderer gebyr for ung sjåfør + 3 ekstra unge sjåfører.

Enn kan jo alltids betale gebyrene når du får utlevert bilen, men kjenner jeg slapper litt mer av når alt er ordnet i forkant :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Personlig synes jeg turen til over Florida Keys var en flott opplevelse. Når du er fremme i Key West, er du nærmere Havana, Cuba, enn Miami. Tar 3-4 timer hver vei fra Miami, og du kjører over sånn ca 42 broer på veien. Vi hadde riktignok bare dagstur, men jeg vil anbefale en overnatting.

 

Dersom du skal kjøre en del, vil du nok sette pris på at bilen er mer komfortable enn "kul", så gå for Full Size med V8.

Lenke til kommentar

Om du vil ha uteliv så anbefaler jeg south beach, haugevis med nattklubber, vannpipebarer og puber. Nattklubbene ligger litt spredt rundt på south beach, men forholdsvis lett å finne, kartappen på iphone er uvurdelig :). Bodde i collins avenue, ca 5 min gange fra collins avenue shopping center (som forøvrig er ett digert utendørs senter, med de fleste fasiliteter).

 

Kan anbefale Myntlounge i collins avenue og mansion som er nede i en paralellgate av Ocean drive. Bare vær obs på at det vanskelig å komme inn på mange nattklubber, dørvaktene er veldig selektive. Anbefaler å være tidlig ute og/eller være små grupper med begge kjønn.

 

Ang hotell er det vanvittig mye å velge mellom. W og The Setai ligger i øvre del av south beach, 5 min unna collins avenue shopping center. 2 min til stranden, men samtidig veldig nærme alt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Da var flybilletter bestilt, 7111,- pr person for t/r .

Ikke så verst, men har fått turen over dammen billigere før, da på sommeren og med innlandsflyging.

Reiser med "KLM" via Amsterdam og Atlanta (begge veier mener jeg Minneapolis og Amsterdam hjem igjen.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skal faktisk fly A330 begge veier over dammen, de er jo "relativt nye" :-)

For 2 år si betalte jeg 5600 for Stavanger -> New York (6dager) New York -> LA (2 uker) Las Vegas - Stavanger , så det var jo langt billigere.

 

Sitter og funderer på å reserve plasser på Economy Comfort eller plass ved nødutgang, men syns det var litt dyrt i forhold til hva du får (700,- og 550,- pr sete) .

 

Edit: det beste med A330 er uansett at seteløsningen er AB CDEF GH , så vi slipper å sitte oppi noen randoms :-)

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

7111,- pr person virker VELDIG dyrt, for å være så tidlig ute.

KLM er billig selskap for å reise til usa, har du sjekket om det ikke blir billigere å lande f.eks. i Tampa, eller Orlando? Sist jeg var der var det stor forskjell i pris avhengig av hvilken flyplass det var, jeg fant ut Tampa var billigst. Jeg skal til California til påske neste år, og jeg kan allerede nå få billeter til rett under 5000,- pr person tur/retur til L.A LAX, med KLM, og det er jo mye lengre flytur :O

 

Jeg brukte budget for å leie bil ifjord i Florida. De var av de billigste, og de har noe de kaller "street fleet", der du kan leie spesielle biler, f.eks. corvette, camaro SS, luxury infinity (nissan), bmw osv...

På hjemmesiden står det hvilke biler de har, men som regel har de biler på lager som ikke står på nettsiden. Hvis du leier en billig bil, så liker de å spille hyggelig og presse på deg ekstra unødvendige forsikringer og dyrere biler, lett å bli lurt når man kommer trøtt fra en lang flytur. Vi booket en "premium" bil på nett hjemme, som er av de billigere variantene, med kun den obligatoriske forsikringen. Når vi var der så endte vi opp med en luxus bil og alle forsikringer som var unødvendig... Jeg var bare 21år når jeg leide min første bil i USA, men de som jobbet der var såpass inkompetente at de glemte å legge til avgiften for de som er under 25år. Jeg ville nok ikke leid fra budget engang til selvom jeg var fornøyd med bilene de har og prisene, men du er heldig som har god tid å lese om det før du bestiller leiebil :)

 

Key west er vel et must når du er så nærme, personlig ble jeg litt skuffet over stedet.

Hadde høye forventinger at de 42 broene skulle være spennende å se på, men de var bare helt flate, og KUN et felt pr. kjøreretning, og stor trafikk, så ganske kjedelig å kjøre. Dessuten var det ikke så altfor mye spennende i byen, bortsett fra noen fancy gamle barer, huset til Ernest Hemingway, noen museumer, løpende haner i byen og fin solnedgang. Holder med 1 dag her, men det er da min menning :)

 

Ikke glem å ha med deg GPS før du drar, uten gps så kommer du ingen steder. Er liten vits å leie en GPS, da det gjerne koster 50-100kr pr dag bare i leie. Anbefaller å bruke "Sygic" hvis du har android telefon, billig og bra. Brukte min gode gamle Galaxy SII, frontmontert på vinduet, gikk bra bortsett fra at varmen gjorde at telefonen ble glovarm, og tlf gikk i nødmodus for å kjøle seg ned, men fortsatt brukbar.

 

Clearwater beach burde du få med deg, skal være blant de fineste strendene i hele USA, strendene i Miami holder ikke ikke like god standard..

Ellers har du jo tripadvisor der kan få tips om steder i nærheten som anbefalles. Brukte en god del tid på å finne restauranger der de selger gode burgere og "gyros" ;)

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det med andre flyplasser sjekket jeg faktisk opp, kunne finne det litt billigere om vi hadde landet andre plasser, men det går rett og slett på latskap, orker ikke å kjøre i 2-3-4 timer etter en lang flytur for å komme til leiligheten.

Nå må vi kjøre i ca. 15 min :-)

 

Kompisen jeg skal reise med er borte i leiligheten nå for å feire jul, han var å kjøpte GPS igår, så det er i orden :-)

 

Det er enda lenge til vi reiser, så vi får se hva planen blir der borte, vi blir nok ikke liggende på latsiden i leiligheten når vi første reiser bort.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+3165

Liten oppdatering, satser på 5 parker på 3 dager.

Bush Gardens -> Kjøre til Orlando på kvelden

Universal Studios og Island of Adventure

Wet and Wild og Seaworld

 

De fleste parkene har åpent fra rundt 10-19 hver dag, så tror det skal gå greit å få tid til 2 parker på en dag, er heller ikke høysesong så er nok minimalt med kø. Alle parkene er også relativt nære hverandre i Orlando.

Høres greit ut? Noen parker vi går glipp av (utenom Disneyworld)?

 

Ellers så blir det nok banekjøring med Nissan GT-R, men det er ikke helt avgjort heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vurderer Epcot, men er litt små skeptisk, foreldrene og brødrene mine skryter ikke akkurat veldig av parken etter at de hadde vært der.

Tror vi dropper Daytona Beach og Daytona 500, egentlig var planen å kanskje kjøre på bane her, men syns banen så bedre ut på Walt Disney-banen, samt det var mulig å kjøre på langt flere dager og ikke kun søndag.

Daytona Beach er også et lite stykke lengre nord enn alt det andre vi har planlagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...