Gå til innhold

Burde vi legalisere alt?

49 stemmer

1. 1. Burde staten legalisere det som ikke skader andre mennesker?

• Ja
      33
    • Nei
      16

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Nei, og jeg ser umiddelbart en del problem med legalisering av f.eks. narkotika.

Da vil vi få masse dealere lovlig på gata som står og selger dop, for å ikke snakke om alle som åpenbart ruser seg.

Ikke særlig behagelig for mannen i gata.

Jeg syns det er greit at det finnes lover som er der i det store og det hele for å beskytte oss.

Enn kan selvfølgelig diskutere hvor nødvendig noen av forbudene/lovene er (legalisering av cannabis er jo et ofte diskutert tema), men alt i alt greit at vi blir holdt litt i tøylene.

Vett ikke hva du hadde i tankene? Du var veldig generell.

Lenke til kommentar

Nei, og jeg ser umiddelbart en del problem med legalisering av f.eks. narkotika.

Da vil vi få masse dealere lovlig på gata som står og selger dop, for å ikke snakke om alle som åpenbart ruser seg.

Folk som ruser seg vil ruse seg, lovlig eller ei.

Ved legalisering vil f.eks. staten kunne ta seg av distribusjon, samt avgiftsbelegge, så dealere vil forsvinne fra gata. Man vil samtidig få kontroll på utbredelse, samt fange opp de som ikke klarer å håndtere sin drug of choice på en god måte.

Hvis rusen din går utover andre mennesker så er det et lovbrudd i seg selv.

Rusmiddelbruken og rusen i seg selv er ikke et problem, og all logikk tilsier at diverse narkotika burde bli legalisert.

Endret av Aporia Qualia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Enn kan jo da stille spørsmålet om flere vil ruse seg når det er lettere tilgjengelig.

Det trenger nødvendigvis ikke være et lovbrudd før det går utover andre mennesker, jeg vil synes at det hadde vært ubehagelig å gå rundt i sentrum om det gikk rundt en haug av folk som var på syretripp, selv om de aldri hadde gjort meg noe, er det forsatt fryktelig ubehagelig.

Jeg skjønner heller ikke hvordan staten skulle få tak i rusmidler, som ikke brukes i medisin.

Hadde de opphevet hele forbudet på narkotika kunne de også like greit ha fjernet resept på medisiner.

Lenke til kommentar

Det er vel i mot norsk lov å opptre ruset i offentlighet? Ikke siter meg på dette, men offentlig bruk av tyngre rusmidler (alkohol, bl.a.) er vel ulovlig? Jeg vil anta at samme regler ville gjelde for bruk av cannabis. Det blir, som guvernøren eller politisjefen i Washington sa - legalisering vil gjøre det enklere og ikke minst tryggere for folk å røyke seg stein hjemme, bestille en pizza og se en film.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vel, jeg tok utgangspunkt i at det og ble lovlig ettersom man skulle diskutere at vi legaliserer alt.

Tråden blir fryktelig tynn, og møter vel knapp retningslinjene :-P

Lenke til kommentar

Det grunnleggande problemet er at nokon må fyrst definere kva som er skadelig for andre, og kva som ikkje er skadelig for andre.

Alt etter kvar ein legg lista så vil dette kunne føre til at svært mykje eller svært lite blir legalisert.

Narkotika er nemnt. Skal narkotika då være lov så lenge ingen andre kjem fysisk til skade av bruken?

Kva med emosjonell skade? Blir narkotika ulovleg dersom det går utover familieøkonomien at far bruker narkotika?

Er det skadelig for andre dersom utbredt narkotikabruk gjer at folk føler seg utrygge på gata?

Skader det andre mennesker dersom din sjølvvalgte aktivitet påfører deg ein skade som koster samfunnet tid og penger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nå hva syns folket?

At du lever i fortiden:

Vil ha bevilling for å selge tobakk

Hvem skal bestemme hva som skader andre?

Det vil være uenighet om noe så enkelt som om det skader andre om

1. naboens hund bæsjer i nabolaget.
  2. den samme hunden står og gneldrer i tide og utide..
  3. naboen ikke hugger ned eller kvister treet som skygger for din terasse.
  4. du promper i nærheten av andre mennesker.
  5. du raper i nærheten av andre mennesker.
  6. du sniker i drosjekøen

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Vel om du snakker om statens eiendom(da tenker jeg den offentlige), så kan det argumenteres for at slike ting ikke burde være lovlig der. Nå tenker jeg hovedsaklig på legalisering de steder som folk ser på som private, slik som restauranter, butikker, utesteder, hus og hjem.

Endret av Austrian Economist
Lenke til kommentar

Det grunnleggande problemet er at nokon må fyrst definere kva som er skadelig for andre, og kva som ikkje er skadelig for andre.

Alt etter kvar ein legg lista så vil dette kunne føre til at svært mykje eller svært lite blir legalisert.

Narkotika er nemnt. Skal narkotika då være lov så lenge ingen andre kjem fysisk til skade av bruken?

Kva med emosjonell skade? Blir narkotika ulovleg dersom det går utover familieøkonomien at far bruker narkotika?

Er det skadelig for andre dersom utbredt narkotikabruk gjer at folk føler seg utrygge på gata?

Skader det andre mennesker dersom din sjølvvalgte aktivitet påfører deg ein skade som koster samfunnet tid og penger?

Det burde være åpenbart at det er snakk om fysisk skade av andre. Alt annet vil jo føre til at man må kriminlisere sex, kjærlighet, usunn mat, og livet i seg selv.

Lenke til kommentar

Det vil være uenighet om noe så enkelt som om det skader andre om

1. naboens hund bæsjer i nabolaget.
  2. den samme hunden står og gneldrer i tide og utide..
  3. naboen ikke hugger ned eller kvister treet som skygger for din terasse.
  4. du promper i nærheten av andre mennesker.
  5. du raper i nærheten av andre mennesker.
  6. du sniker i drosjekøen

Ingen av disse innebærer at noen andre blir fysisk skadd, men jeg kan ta en gjennomgang:

1. På andres eiendom? Isåfall skader det andres eiendom. Dette kalles forsøpling.

2. Kan argumenteres for å forstyrre ro og orden. Det kommer an på hvilke regler som nabolaget har seg imellom.

3. Om du ikke har en avtale med naboen om at naboen må gjøre dette, kan det ikke ses på som fysisk skade mot deg. Eiendommen er som den er.

4. Det kommer an på hvor du er. Om du er i prompefri sone så kan det sies å skade eiendommen du er på. Om du derimot står i din egen hage å promper kan det ikke.

5. Samme som 4.

6. Det kommer an på hva drosjesjåføren syns om saken. Det er etter min mening i drosjesjåførens fulle rett å kjøre hvem den vil først(eller sist).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dyrk shits hjemme, så slipper man å kjøpe av ymse dealere med dårlig hasj eller statsmonopolene. Hjemmedyrking er det tryggeste og billigste.

Lover er ikke atferdsdefinerende ---> legalisér alt. Alt er greit, så lenge du er klar over konsekvensene av det du gjør. Fengsel er bare et passe lukrativt herberge for kriminelle - det er verre å befinne seg blant millioner av mennesker som hater deg enn å være i fengsel.

På den annen side er lovene et trygghetselement for den gemene nordmann - det er godt for familien Ola og Kari Nordmann å vite at avskum som prostituerte, hasjrøykere og pedofile ikke er i nærheten av dem når de gjør julehandelen sin. Lovene gir resten av oss en mulighet til å sole oss i vår egen arroganse og tilfredshet.

Lenke til kommentar

Kan du forklare litt mer om hva du legger i; Burde vi legalisere alt?

:)

Det burde være åpenbart at det er snakk om fysisk skade av andre. Alt annet vil jo føre til at man må kriminlisere sex, kjærlighet, usunn mat, og livet i seg selv.

Legalisering av alt som ikke skader andre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Legalisering av alt som ikke skader andre.

Det skader ingen at jeg tukter mitt barn, fordi det har jeg bestemt meg for.

Er det greit, altså?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...