Gå til innhold

Definisjon av PVR


Anbefalte innlegg

Det må da være et poeng at de som har kabel tv også får enkelt tjenester som bruker Internett.

da trenger man en fungerende Internett i tillegg.

Er er poenget mit at det klages over opplastingen til CD

 

Det er nevnt ( lit tidligere i denne tråden) at med innebygd mottaker i tven ( som CD støtter ) så kan man ta opp på en ekstern harddisk.

er ikke det en tjeneste som fortsatt styres av CD ?

Det som skal være ulempene med det ( jeg vet ikke om det er slik forsatt ) er at harddisken skal være lås til tvn .

Alt du tar opp kan da bare sees på den tven , noe som er dårligere en de som har en PVR eller ekstern opptaker

 

har man ekstern mottaker ( settop boks) så har man også muligheter til PVR , med innebygd dekoder så er de mulighetene begrenset

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elgen, det er ikke CD som styrer PVR-funksjonaliteten på de som har en usb-disk koblet til TV. Det er brukeren selv om styrer med dette, og det er opptil brukeren selv hvor stor disk man vil ha osv. Og man må ikke betale noe til CD for å bruke PVR-funksjonaliteten som er på TV.

 

Du har rett i at en slik løsning er låst til TV-apparatet og at man ikke kan flytte over disken til et annet apparat og se på innholdet der. Men dette er som sagt noe som er gratis. Det eneste som koster noe er å kjøpe inn disken. Altibox skal til sammenligning ha kr. 79,- pr. måned for samme løsning men da har du bare 320 GB. Så med egen disk i TV kan du lagre mer siden du kan kjøpe så stor disk du ønsker, og på sikt blir det en billigere løsning enn å kjøpe denne tjenesten fra altibox.

Lenke til kommentar

Elgen, det er ikke CD som styrer PVR-funksjonaliteten på de som har en usb-disk koblet til TV. Det er brukeren selv om styrer med dette, og det er opptil brukeren selv hvor stor disk man vil ha osv. Og man må ikke betale noe til CD for å bruke PVR-funksjonaliteten som er på TV.

 

Du har rett i at en slik løsning er låst til TV-apparatet og at man ikke kan flytte over disken til et annet apparat og se på innholdet der. Men dette er som sagt noe som er gratis. Det eneste som koster noe er å kjøpe inn disken. Altibox skal til sammenligning ha kr. 79,- pr. måned for samme løsning men da har du bare 320 GB. Så med egen disk i TV kan du lagre mer siden du kan kjøpe så stor disk du ønsker, og på sikt blir det en billigere løsning enn å kjøpe denne tjenesten fra altibox.

Nå roter du veldig her

Altibox har ikke denne muligheten da man ikke kan bruke tv med ekstern harddisk for opptak.

Det er PVR (tjenesten) som koster 79 KR pr måned hos altibox , men det må du også betale for hos konkurrentene.

Hos canal digital kan man kjøpe en PVR

 

Selv har jeg løst det med å ha en egen kombinert opptaker og /DVD spiller tilkoblet dekoderen

Altibox har muligheten til få dekoderen til å skifte kanal automatisk og da fungerer det nesten som en PVR

 

selv om CD og altibox er konkurrenter så er tilbudet nesten identisk

Lenke til kommentar

Nå roter du veldig her

Altibox har ikke denne muligheten da man ikke kan bruke tv med ekstern harddisk for opptak.

Det er PVR (tjenesten) som koster 79 KR pr måned hos altibox , men det må du også betale for hos konkurrentene.

Hos canal digital kan man kjøpe en PVR

 

Selv har jeg løst det med å ha en egen kombinert opptaker og /DVD spiller tilkoblet dekoderen

Altibox har muligheten til få dekoderen til å skifte kanal automatisk og da fungerer det nesten som en PVR

 

selv om CD og altibox er konkurrenter så er tilbudet nesten identisk

Hvis du ønsker å kjøpe PVR hos CD kan du gjøre det.

 

Men har du en TV som støtter IDTV, har CAM (med CD sitt kort i) og tilkoblet USB-disk så trenger du ikke å abonnere på noe PVR-tjeneste fra CD siden man da har alt utstyret man trenger selv.

 

Prøv en TV som støtter IDTV i CD sitt nett før du uttaler deg og påstår at andre som har brukt slikt utstyr roter...

Lenke til kommentar

Men har du en TV som støtter IDTV, har CAM (med CD sitt kort i) og tilkoblet USB-disk så trenger du ikke å abonnere på noe PVR-tjeneste fra CD siden man da har alt utstyret man trenger selv.

Men PVR-funksjonaliteten i en IDTV tilsvarer ikke en PVR-dekoder. Den har 2 tunere slik at man kan ta opp et program samtidig som man ser et annet. Eller ta opp to program samtidig når man ikke ser TV.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å kjøpe PVR hos CD kan du gjøre det.

 

Men har du en TV som støtter IDTV, har CAM (med CD sitt kort i) og tilkoblet USB-disk så trenger du ikke å abonnere på noe PVR-tjeneste fra CD siden man da har alt utstyret man trenger selv.

 

Prøv en TV som støtter IDTV i CD sitt nett før du uttaler deg og påstår at andre som har brukt slikt utstyr roter...

 

Du har forsatt ikke forstått hva det går ut på.

Når du blander inn en PVR med en harddisk så er det ikke det samme

 

Å koble til en harddisk for gjøre opptak er ikke det samme som en PVR

Den løsningen som jeg bruker er heller ingen PVR , men det funger for meg , på samme måte som harddisken tilkoblet tv gjør hos deg

Lenke til kommentar

Du har forsatt ikke forstått hva det går ut på.

Når du blander inn en PVR med en harddisk så er det ikke det samme

 

Å koble til en harddisk for gjøre opptak er ikke det samme som en PVR

Den løsningen som jeg bruker er heller ingen PVR , men det funger for meg , på samme måte som harddisken tilkoblet tv gjør hos deg

Sprøyt.

 

PVR betyr Personal Video Recorder, og en USB-disk tilkoblet tv'n er nettopp dette, en PVR. Noen TV'er kommer også med dobbel tuner, og lar deg da bruke den ene til opptak. At du har tjenesten i en egen boks har overhodet ingenting med saken å gjøre.

Samsungs innebygde DVB-mottakere banker alt som CD (eller noen andre jeg har prøvd) kan levere av bokser. Greit så mister jeg Wimp og Go, men for min del så benytter jeg ikke det uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Båndbredden på coax er delt mellom alle brukerne, det er urealistisk at hver enkelt bruker noen gang vil få mulighet til å ha noe i nærheten av denne kapasiteten, for da må du ha en fiber-node for hver bidige bruker, noe som er dyrere enn å bare ha fiber til alle. FIberleverandører leverer allerede i dag båndbredder på over 400/100.

 

Prisen på fiber er allerede i dag liten i forhold til arbeidet med å legge den ut.

 

AtW

 

Det er delt mellom alle på samme node, ja, og for en del år tilbake var det et problem. Nå derimot har CD overvåkning hos hver enkelt sluttbruker og kan se kapasiteten og eventuelle problemer live. De lover å levere hastigheten du betaler for og min erfaring er at det gjør de. Merk at CD garanterer hastigheten, mens f.eks ADSL-leverandører ofte leverer hastigheter "opp til", og gir ingen garantier om man er langt fra nærmeste sentral.

 

 

Sprøyt.

PVR betyr Personal Video Recorder, og en USB-disk tilkoblet tv'n er nettopp dette, en PVR. Noen TV'er kommer også med dobbel tuner, og lar deg da bruke den ene til opptak. At du har tjenesten i en egen boks har overhodet ingenting med saken å gjøre.

Samsungs innebygde DVB-mottakere banker alt som CD (eller noen andre jeg har prøvd) kan levere av bokser. Greit så mister jeg Wimp og Go, men for min del så benytter jeg ikke det uansett.

Sist jeg testet en Samsung med IDTV (en 55" i årets 8-serie) var det en fantastisk treg opplevelse. At smart-TV-funksjonalitet kan være treig er en ting, men selv kanalskift og epg tok for lang tid. CDs nyeste HD PVR (fra ADB) er både rask og stabil, jeg er storfornøyd.

Lenke til kommentar

Sprøyt.

 

PVR betyr Personal Video Recorder, og en USB-disk tilkoblet tv'n er nettopp dette, en PVR. Noen TV'er kommer også med dobbel tuner, og lar deg da bruke den ene til opptak. At du har tjenesten i en egen boks har overhodet ingenting med saken å gjøre.

Samsungs innebygde DVB-mottakere banker alt som CD (eller noen andre jeg har prøvd) kan levere av bokser. Greit så mister jeg Wimp og Go, men for min del så benytter jeg ikke det uansett.

 

Det er likevel ikke det samme .

Riktignok får du omtrent de samme mulighetene men en PVR regnes normalt som den boksen man gjør opptak på , ikke bare harddisken.

 

Det er denne boksen man kaller for personlig video opptaker.

Det er viktig at man får med seg denne detaljen

 

Nå kan det hende at tv produsenten også kaller det for PVR ( det vet jeg for lite om) . Det er likevel ikke det samme som en ekte PVR.

 

Det viktigste er jo tross alt at man kan gjøre opptak

Lenke til kommentar

Elgen, jeg har brukt PVR (mythtv)siden 2003 så jeg vet veldig godt hva en PVR er. Vedkommende du svarer har vært med på å gjøre det mulig å bruke mythtv på en enkel måte her i landet med arbeidet han har lagt ned i XMLTV så jeg vil tro at han også godt vet hva en PVR er. Vet du hva en PVR er?

 

http://no.wikipedia.org/wiki/PVR

 

 

En PVR er vanligvis en ekstern boks tilkoblet en TV, og er vanlig brukt med High Definition TV. Det finnes TV-modeller med innebygget PVR-funksjoner.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_video_recorder

 

A digital video recorder (DVR), sometimes referred to by the merchandising term personal video recorder (PVR), is a consumer electronics device or application software that records video in a digital format to a disk drive, USB flash drive, SD memory card or other local or networked mass storage device. The term includes set-top boxes (STB) with direct to disk recording facility, portable media players (PMP) with recording, recorders (PMR) as camcorders that record onto Secure Digital memory cards and software for personal computers which enables video capture and playback to and from a hard disk drive. A television set with built-in digital video-recording facilities was introduced by LG in 2007,[1] followed by other manufacturers.
Lenke til kommentar

Elgen, jeg har brukt PVR (mythtv)siden 2003 så jeg vet veldig godt hva en PVR er. Vedkommende du svarer har vært med på å gjøre det mulig å bruke mythtv på en enkel måte her i landet med arbeidet han har lagt ned i XMLTV så jeg vil tro at han også godt vet hva en PVR er. Vet du hva en PVR er?

 

http://no.wikipedia.org/wiki/PVR

 

 

 

 

http://en.wikipedia...._video_recorder

 

Nå er det slik at det som regnes som PVR er en dekoderen ( mottaker ) som også gjør at du kan ta opp på den .

har den ingen mottaker for flere kanaler så regnes det ikke som en PVR.

 

Så her er definisjonen PVR noe misvisende.

 

Riktignok betyr PVR at det er en personlig opptaker , men man glemmer da at den også må ha en mottaker som kan programmeres til skifte kanaler.

PVR regnes også som en egen boks tilknyttet til kanaldistributøren på en eller annen måte.

 

Nå er det også vanlig at en PVR har minst 2 mottakere innebygd

 

All disse definisjonene tror jeg ikke matcher en tv med harddisk , eller ekstern opptaker tilkoblet mottakeren ( jeg har en slik) .

Lenke til kommentar

Nå er det slik at det som regnes som PVR er en dekoderen ( mottaker ) som også gjør at du kan ta opp på den .

har den ingen mottaker for flere kanaler så regnes det ikke som en PVR.

 

Så her er definisjonen PVR noe misvisende.

 

Riktignok betyr PVR at det er en personlig opptaker , men man glemmer da at den også må ha en mottaker som kan programmeres til skifte kanaler.

PVR regnes også som en egen boks tilknyttet til kanaldistributøren på en eller annen måte.

Igjen, sprøyt!

En PVR betinges overhodet ikke av en tilknytning til kanaldistributøren på noensomhelst måte. En PVR har _ingen_ fordeler av å være "merket" av kanaldistributøren. Tilleggsfunksjoner på PVR'en (Wimp, Go, ViaPlay etc) har ingenting med PVR-biten å gjøre men er tilleggsfunksjoner.

 

Programguiden på en digital PVR (DVB-T/C/S) er basert på en definert standard (EIT) som alle DVB-signaler støtter. Så lenge man kan dekode signalet, så kan boksene benyttes om hverandre.

 

Nå er det også vanlig at en PVR har minst 2 mottakere innebygd

 

All disse definisjonene tror jeg ikke matcher en tv med harddisk , eller ekstern opptaker tilkoblet mottakeren ( jeg har en slik) .

Det er vanlig, men ikke nødvendig. CD's nye "T-We"-løsning skal visstnok ha 8 tunere, men da er noen tunere dedikert oppdatering av EPG etc.

 

For eksempler på ikke-brandede digitale PVR så har du f.eks. Dreambox, Samsung BD-E8900N, etc.

Lenke til kommentar

Nå tar du feil igjen

 

En PVR trenger ikke å være tilknyttet distributør ( som du sier ) men for å få tilgang til alle tjenestene så er det en fordel .

Dette er altså en mottaker med opptakfunksjon.

Da er ikke tilleggstjenestene som go,Wimp o.s.v tatt med en gang

 

Hvis det er en opptaker som kan ta i mot kanalene så regnes det normalt ikke som noen PVR, kun opptaker

poenget mit var kun at mottakeren må støtte distributørens system. det var det jeg mente med at den må være tilknyttet.

 

Angående programguiden så er den forskjellig , avhengig hvilken distributør man bruker ,

Da blir det ikke helt riktig å si at den er uavhengig distributøren.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nei, en PVR har ingen fordel av å være merket av en distributør. En PVR tilbyr ingen "tjenester" utenom å kunne ta opp video, ofte basert på en EPG (programguide). Funksjoner som "serieopptak" etc, er _IKKE_ distributør-avhengig, da dette er basert på funksjonalitet _INNEBYGD_ i PVR-enheten som baserer seg utelukkende på data i EIT-signalet til DVB-strømmen.

 

En opptaker må støtte distributørens system kun på et teknisk nivå. For norge betyr dette generellt at den må støtte DVB-T for bakkenett, DVB-C for kabeltv og DVB-S for satelitt (samt T2/C2/S2 der det er aktuellt, men fortsatt er det snakk om standarder). IPTV er et litt annet dyr så det ser vi bort ifra i denne sammenheng. (Selv om det også fins en DVB-IP-standard, men jeg vet ikke om norske IPTV-distributører benytter denne eller et generellt SIP/Multicast-system)

Hvorfor kan jeg påstå dette? Jo fordi mine medlemmer - inkl meg - har fått både Canal Digital og GET opp og gå på "ikke godkjente" systemer. Hvordan status er på Viasat akkurat nå har jeg ikke oversikt over. Så lenge man kan ta imot signalet (DVB-S/T/C), samt dekryptere strømmen (Conax, NDS, Nagra, whatevs) så kan man lage en fullverdig PVR som ikke trenger distributørstøtte.

 

Når det gjelder ditt siste avsnitt om programguiden så er dette igjen feil. Det er sant nok distributøren som er ansvarlig for innholdet i guiden, men hvordan guiden blir sendt over kabelen til din PVR-enhet er en utarbeidet standard som ikke er distributøravhengig.

Lenke til kommentar

Nå er altibox system utenfor slik at man må ha deres dekoder / PVR for at det skal fungere.

jeg har ikke hør om noen som har fått de til å fungere på ikke godjente dekodere.

 

for sammenligningens skyld:

Altibox kalle da PVR for en tjeneste som man betaler for.

hvordan man gjør det hos CD er jeg litt usikker på . her vet jeg bare at det kreves en funksjonell dekoder

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Her er det sannsynligvis viktig å skille mellom flere begreper.

 

PVR _kan_ være en tjeneste, men da er det ikke snakk om lagring lokalt, men mer en "sky-pvr"-tjeneste. Det vil si at din leverandør lagrer programmene hos seg istedet for at du trenger en boks med harddisk. Dette er vel egentlig mer en VOD-tjeneste enn en PVR-tjeneste, men markedsføring er selvfølgelig alt her.

 

En PVR _boks_ er enkelt og greit en boks med harddisk og gjerne 2 eller flere tunere som lar deg ta opp TV fra kabel/satelitt/bakkenett. Denne trenger ikke å ha noen spesiell tilpasning til leverandør annet enn at den må støtte din transport (kab/sat/bakke) og din leverandørs krypteringssystem (Conax for CD, NDS for Viasat... og Conax for RiksTV?). Men dette får man også "unbranded" kortleser for. Jeg kjørte lenge TV'n min på en "ikke-CanalDigital" kortleser helt uten problemer.

 

Og ja, altibox er et spesialtilfelle. Men I teorien, hvis man har en mottaker som kan lese altibox' signaler, så trenger det ikke stå altibox på den for at den skal fungere.

Lenke til kommentar

Nå er det da vanskelig å få tak i universale dekodere ( de som ikke er merket for en spesiell distributør ) .

 

Når man snakker om Altibox så må man også der ha en egen optikerboks , selv om de kaller det for en tjeneste.

 

 

For de som bruker CD så er de heldig i den forstand at alle selger utstyret som skal til

uansett man kan ikke koble en Harddisk til tv og så kalle det for PVR.

I så fall måtte tv ha innebygd Harddisk fra før , tilknyttet dekoderen.

Ulempen med en PVR er jo at det er ikke meningen at man skal overføre opptaket til andre medier.

--

 

 

Er det noen vet hvordan det går i forhandlingen mellom CD og TV2 ?

Lenke til kommentar

Elgen, man kan fint koble en hardisk til en TV og kalle det PVR. Jeg har tidligere linket til både engelsk og norsk wiki om hva en PVR er og der begge sidene sier at enkelte TV-apparater har PVR-funksjon. Er du uenig så kan du jo prøve å editere de wikisidene og se hvor lenge endringene dine får stå.

 

Videre så får du klage til forbrukerombudet og si at f.eks Samsung og LG driver med villedende reklame siden de sier at TV'ene deres har PVR-funksjon og at det ikke stemmer ifølge DIN definisjon på hva en PVR er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...