Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en kamerat som har vært promotør for ett produkt en stund nå, og han skal nå gå videre ved å sette opp sin egen nettbutikk. Han har ikke noe erfaring på området, og spurte meg om råd. Jeg har heller ikke noe erfaring på området, så tenkte jeg kunne spørre her inne.

 

Han er ute etter en billig/gratis løsning i første omgang. Men ikke ebay-store, da han vil ha en vanlig webshop. Er det noe sted jeg kan sette opp dette for han til en grei pris, eller evt gratis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

spørs jo hvor mye jobb han vil ha i forhold til bestillinger, og hvor mye han forventer å selge. det enkleste er jo opprette en blogg.no side hvor han promoterer over fb og jungeltelegrafen.

Lenke til kommentar

Nettbutikk innebærer en viss kostnad om man ikke klarer å sette det opp selv. Å sette opp selv innebærer igjen en viss kunnskap i programmering, servere o.l. for å gjøre det riktig, noe ikke alle har. Vet ikke om kompisen din har denne kunnskapen.

 

Det finnes mange etablerte nettbutikk-aktører der ute, som du kun betaler en månedsavgift til. Noen ligger rundt 500,- i måneden, mens andre ligger rundt 1000,-. Dog litt avhengig av pakkeinnhold, men noen har rett og slett bedre priser enn andre, så greit å sjekke ut litt. Mener moero.no var ganske billige.

 

Husk også at kostnadene løper på ganske fort, man vil kanskje ha en litt seriøs betalingsgateway etterhvert, Klarna Faktura osv, og alle disse har en månedsavgift på 200-500,- samt transaksjonsgebyr. Anbefaler å begynne med PayPal i starten, da den er lett å hoppe på og koster ikke så fryktelig mye. (0,- i månedsavgift) Men igjen, ikke alle kunder liker PayPal, da de tror de må ha en bruker der osv. Nordmenn og Paypal går ikke alltid som fot i hose, og man kan gå glipp av salg.

 

Så konklusjonen er, kan man ikke noe om servere, programmering på web o.l., kan man glemme å sette det opp selv, og heller outsource det til noen som kan, slik at man heller kan fokusere på å selge, istedetfor å ha hodebry med butikksystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selve systemet kan bli lagt opp gratis, du har flere mulige gratis CMS-er som er veldig bra, bl. a. finner du osCommerce, magento og zencart - Mener å huske at hver av disse støtter PayPal.

 

Til å begynne med så kan dere benytte dere av PayPal - PayPal støtter f.eks "betal med visa".

PayPal's gratis løsning har ikke den muligheten, koster ikke så mye å oppgradere til "betal med visa"-løsning.

Endret av warpie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av de der, ville jeg kun gått for Magento. Men uansett, selv om dette er open-source løsninger som alle kan få tak i, er det ikke en lett prosess å sette det opp. Derfor ville jeg heller brukt tiden dette vil ta (regn med minst 50 timer om man er uerfaren, på å sette den opp riktig) på å heller fokusere på å selge, og outsource dette til noen som kan.

 

PayPal støtter visabetalinger, selv uten å "oppgradere" den. Jeg har aldri hørt om å oppgradere Paypal heller, utenom å ha en egen bedriftskonto såklart. Kunder kan via PayPal velge å betale med sin konto(da logger man inn) eller betale som gjest og fylle inn visa-info som vanlig.

 

Det finnes forresten noe som heter Shopify, mener de har gode priser og ganske greit utseende på sine løsninger. Verdt en titt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Om kompisen din har litt ekstra fritid vil jeg mene han tjener stort på å gjøre dette selv. Det er forholdsvis enkelt å sette opp, samt du lærer mye! Med en liten løsning som dere er på jakt etter koster det heller ikke mange kronene å få det til. Så les litt rundt, jeg vil tro 3-4t lesing prøving å feiling vil systemet være oppe å gå. Alle open-source løsningene har også en solid dokumentasjon for fremgangsmåter. Alt i alt må du nok regne med en 20-30 timer ved å legge inn alle produktene (noe som er over halve jobben).

 

Prøv selv, det verste som kan skje er at butikken bruker noen dager ekstra på å komme opp :).

Lenke til kommentar

Litt vel optimistisk det siste innlegget syntes jeg, ikke vondt ment men jeg må bare svare litt på det. :) 3-4t for en nybegynner å sette opp et open-source system er litt vel optimistisk. Det er riktignok mange løsninger som har enklere installasjon enn andre, men det med å sette opp alt skikkelig og riktig tar fort 20t om man er fersk. Om man ikke har noe form for kunnskap innenfor servere , SSH/FTP osv, er det bare å legge på enda mer.

 

Det er en flott kunnskap å ha, absolutt! Det trenger man virkelig senere. MEN, det er fokus på å selge som holder firmaet bærekraftig, ikke mekking og fiksing med nettsiden. Det beste er å få en ferdigløsning rett opp, og bruke mye tid på å ta gode bilder og skrive fyldige produkbeskrivelser istedet. Så er det bare å begynne med salgsfremmende virkemidler.

 

Konklusjonen min er krystallklar. Jeg fraråder sterkt å sette opp en nettbutikk selv om man ikke har stålkontroll og har gjort det før. La proffene ta seg av det.

 

Jeg driver nettbutikk selv, og har selv satt opp den nettbutikken. Men så er jeg også webdesigner og programmerer. Jeg angrer kanskje litt på at jeg har alt ansvaret for den selv, og har sikkert brukt 200t+ for å få alt på rett stell. (Det er liksom ikke bare å installere en nettbutikk og du er ferdig, du skal ha plugins, themes og mye mer som skal gå knirkefritt også). Nå fungerer alt bra, men jeg ville heller brukt de 200t på å markedsføre produktene, selge osv, enn å sitte å fikle med selve nettbutikken. Så det er ikke så lenge til jeg overlater dette til en tredjepart som kan det, og har servere optimalisert for nettbutikker. Når jeg begynte var det ikke så mye bra tilbud på nettbutikker som det er idag, og prisene er ikke så ille.

 

Trollweb er jo Norges ledende innenfor Magento. Disse er vel verdt å høre med. Men test gjerne ut aktører ved å spørre dem litt over mail. Svarer de bra og virker hyggelige, kan det være mer fruktbart å innlede et samarbeid med disse, enn de som svarer tregt og dårlig på mail. Du skal jo tross alt stole på dem. Så hør med flere enn Trollweb også! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...