Gå til innhold

Bør vi ha babybokser i Norge?


Bør vi ha babybokser i Norge?  

24 stemmer

  1. 1. Ønsker du babybokser i Norge?

    • Ja
      12
    • Nei
      12


Anbefalte innlegg

Jeg leste denne artikkelen:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10048066

 

 

Jeg synes babybokser i Norge er en strålende idee. Disse boksene gir foreldre mulighet til å kvitte seg med et uønsket barn på en lovlig måte. Dette hindrer at barnet vokser opp i et hjem der det blir sett på som kun plunder og en ugift.

Boksene hindrer også at barn blir drept fordi de er uønsket.

 

Jeg sier nå heller ti babyer i boks enn en på skogen.

Endret av Hardrocktarzan
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er vitsen med det i Norge? Det er såpass få babyer som blir dumpa i landet her, i hvert fall som registreres dumpa, at det blir stort avisoppslag hver gang noen finner en død baby.

 

Ved å komme med babybokser blir dette en oppfordring til fattige og lite ressurssterke mennesker til å kvitte seg med barnet istedenfor å ta ansvaret for sitt eget valg. Slike bokser ville bare gjort det verre i dette landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med det i Norge? Det er såpass få babyer som blir dumpa i landet her, i hvert fall som registreres dumpa, at det blir stort avisoppslag hver gang noen finner en død baby.

 

Ved å komme med babybokser blir dette en oppfordring til fattige og lite ressurssterke mennesker til å kvitte seg med barnet istedenfor å ta ansvaret for sitt eget valg. Slike bokser ville bare gjort det verre i dette landet.

Jaha, registreres dumpa. Tenk hvis en babyboks hadde gjort at det aldri ble dumpet mere babyer.

 

Poenget med babybokser er rett og slett at folk som ikke ønsker barnet sitt skal kvitte seg med det. Hver gang det skjer så er det en bra ting. Barnet er nå reddet fra en oppvekst som uønsket.

 

Hvis du syntes at prisen for at enkelte skal ta ansvar som forøvrig er at et barn lider under en oppvekst er verdt å betale. Så synes jeg det er ganske på jordet for å være ærlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at innføring av babybokser kan føre til lavere terskel for å kaste ungen sin i en sånn boks, som jo er synonymt med å dumpe ungen. Er man gravid og vet man ikke kan ta vare på ungen så tar man abort, punktum. Vi har verdens beste helsevesen og gratis abort. Norske kvinner slipper å stappe strikkepinner oppi musa eller putte en unge i en boks. Det er helt unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at innføring av babybokser kan føre til lavere terskel for å kaste ungen sin i en sånn boks, som jo er synonymt med å dumpe ungen. Er man gravid og vet man ikke kan ta vare på ungen så tar man abort, punktum. Vi har verdens beste helsevesen og gratis abort. Norske kvinner slipper å stappe strikkepinner oppi musa eller putte en unge i en boks. Det er helt unødvendig.

Du har delevis rett men, det er meningen. Jeg mener alle som konkluderer med at de har lyst til å kaste ungen sin i en slik boks bør gjøre det. De gjør segselv og ungen en tjenesete, en vinn vinn situasjon.

 

Vanskelig å drive med abort etter at ungen er født, eller etter uke 16..

 

Tilbudet er slettes ikke unødvendig, det har forekommet av folk har satt ut uønskede barn i skogen. Om en slik boks redder et barn hvert tiår er den vært det. Den koster heller ikke noe spesielt i vedlikehold.

Endret av Hardrocktarzan
Lenke til kommentar

Evt. så kan man legalisere å gi fra seg barnet på en mer hensiktsmessig måte.

 

Du mener den mystiske måten som heter "adopsjon"?

 

Hvis man ønsker det kan man adoptere bort barn alt fra fødselen av, man trenger ikke en gang å se det, men det er veldig få som gjør det, sannsynligvis fordi blivende mødre som ikke ønsker barn heller aborterer.

Lenke til kommentar

Du mener den mystiske måten som heter "adopsjon"?

 

Hvis man ønsker det kan man adoptere bort barn alt fra fødselen av, man trenger ikke en gang å se det, men det er veldig få som gjør det, sannsynligvis fordi blivende mødre som ikke ønsker barn heller aborterer.

 

Hvis du leser artikkelen så står det at det er behov for bokser siden det er ulovlig å gi fra seg barnet inne på sykehuset.

Lenke til kommentar

Jeg har lest artikkelen, og den omhandler hvordan det er andre steder i Europa. At man burde legalisere det der er jeg helt enig i, men i og med at det i Norge er lov å adoptere bort på sykehuset så ser jeg virkelig ikke behovet for slike bokser i Norge.

 

Og det er ikke lov å adoptere bort i for eksempel Tyskland?

 

Edit: Jeg ser det er ulovlig å føde anonymt i Tyskland.

Endret av Austrian Economist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...