Gå til innhold

Deler til rimelig gamer pc, +- 5000

Anbefalte innlegg

Hei, trenger råd, lenge siden jeg sist bygde min forrige pc.

På overtid å oppgradere den gamle, men gidder ikke legge all verden i dette, ca 5000 give or take.

Skal brukes til noe spilling, men mest kontor/nett.

Er det noe som utmerker seg i noen retning av det jeg har plukket ut, eller om det er noe å hente i forhold til pris/ytelse så er jeg takknemlig for innspill.

G

post-10167-0-84075600-1353279938_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

1: Dårlig PSU, kan anbefale Corsair, og NZXT - Cooler Master GX er faktisk en veldig kurrant strømforsyning til prisen: http://www.vortez.net/articles_pages/cooler_master_gx_550w_power_supply_review,5.html

2: Du kan velge en billigere DVD-brenner: Enig, selv om man får en litt kjappere og mer stillegående om man legger bare litt ekstra penger i det.

3: CPU og hovedkort: Her er intel "desverre" best: Til ca. 1600,- for hovedkort og CPU er AMD et veldig godt valg. Hadde det vært 1600 alene til CPU hadde historien vært en helt annen.

Lenke til kommentar

Mange takk for innspill, ser at jeg hadde pølsefingre når jeg plukket ram:)

Har tatt innspill til følge og byttet ut psu og brenner, når det gjelder Intel/amd så synes jeg amd gir mye for penga og har alltid endt på amd tidligere.

Endelig oppsett er oppdatert, noen siste innspill før jeg bestiller?

Slang på skjerm så da ryker budsjettet på +-5 til +-6 i stedet, er som sagt på jakt etter en god pc som kan spille de fleste/alle spill.

Noen bytte på hk/cpu/gpu som gir tilsvarende ytelse til en rimeligere penge?

Mvh G

post-10167-0-48265700-1353352328_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du kan fjerne SATA kablene da det følger med 2 stykk til Hovedkortet du har valgt.

Eller så ser lista grei ut.

Takker, gått litt fort i svingene :)

Uten å starte en stor Intel/amd diskusjon, hva er argumentene for denne kontra det amd baserte jeg plukket ut?

Om det er Intel eller amd spiller ingen rolle for meg, jeg er ute etter value for money....

Lenke til kommentar

Uten å starte en stor Intel/amd diskusjon, hva er argumentene for denne kontra det amd baserte jeg plukket ut?

Om det er Intel eller amd spiller ingen rolle for meg, jeg er ute etter value for money....

Intel Core i3 vil gi bedre oppgraderingsmuligheter, i tillegg til bedre ytelse (10-20%) i nær sagt alle spill.

Lenke til kommentar

Hey, nå har jeg satt opp en PC etter ditt bruk som jeg mener vil passe deg perfekt, og som jeg tror vil være et bedre valg enn noen av komponentene ovenfor. Du får lese hele posten min, så får du, jeg og resten her finne ut sammen hva som blir best i forhold til pris for ditt bruksområde.

Prosessor/Skjermkort: AMD A-SERIES X4 A10-5700

Dette er toppmodellen i den nye APU-serien til AMD. En APU er prosessor og skjermkort i samme pakka, som vil gi deg fin ytelse ift. pris. Denne tror jeg vil passe deg godt ettersom du ikke har spilling som hovedkrav. Jeg har satt opp flere PC'er med denne APU'en og AMD's tidligere toppmodell, og har fått gode resultater i spill når det gjelder FPS.

Hovedkort: GIGABYTE GA-F2A75M-D3H

Dette hovedkortet passer selvfølgelig med APU'en nevnt ovenfor, og jeg har valgt nettopp dette fordi:

Det har kun SATA 6Gbit/s-kontakter, det har 2 USB3.0 bak + 1 USB3.0 internt, 4 RAM-spor, og på grunn av den gode prisen.

Harddisk: SAMSUNG 830 SERIES 128GB SSD

Her har jeg selvfølgelig valgt en bra SSD til OS, alt av program og et par spill. Denne SSD'n har jeg selv, og jeg må si meg meget fornøyd. En stabil, høyt-ytende SSD som du vil ha lenge.

Optisk drev: PLEXTOR DVD±R/RW DL 24X

Denne er ikke den billigste, men etter å ha hørt denne opp mot de to billigste alternativene, kan jeg si at denne bråker mindre under bruk, ser bedre ut(hvis det har noe å si), og det følger med Nero-suite(dog ikke noe å hoppe i taket for).

PSU: OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT

God, billig og modulær strømforsyning som er overkill for dette oppsettet. Eneste minus er at den har litt korte kabler. Det er bare et minus om du skal legge kablene bak hovedkort-brettet, eller har et alt for stort kabinett.

RAM: CORSAIR 8GB DDR3 1866MHZ (2X4GB)

Bra, billig RAM som ikke kommer til å bli noen flaskehals i dette oppsettet. Grunnen til at du skal bruke pengene på 1866mhz-RAM er at APU'en din vil yte merkbart bedre under spilling.

post-113371-0-32922400-1353357252_thumb.png

Jeg har brukt dustinhome som nettbutikk i denne sammenheng, og for disse delene inkludert frakt må du ut med 3.586,-, som mildt sagt er helsikes billig for en PC av dette kaliberet. Ettersom budsjettet ditt ligger langt over denne prisen, kan du trygt legge til enda 8GB av samme RAM og en ekstra SSD. Kanskje nytt kabinett frister? med 1.500,- kan du gjøre en del.

Gjerne ta deg tid i å sjekke opp diverse reviews av disse delene, evt. vente på flere forumbrukere som kan slenge inn noen ord om dette oppsettet :)

Snakkes!

Endret av Reap
Lenke til kommentar

Hey, nå har jeg satt opp en PC etter ditt bruk som jeg mener vil passe deg perfekt, og som jeg tror vil være et bedre valg enn noen av komponentene ovenfor. Du får lese hele posten min, så får du, jeg og resten her finne ut sammen hva som blir best i forhold til pris for ditt bruksområde.

Prosessor/Skjermkort: AMD A-SERIES X4 A10-5700

Dette er toppmodellen i den nye APU-serien til AMD. En APU er prosessor og skjermkort i samme pakka, som vil gi deg fin ytelse ift. pris. Denne tror jeg vil passe deg godt ettersom du ikke har spilling som hovedkrav. Jeg har satt opp flere PC'er med denne APU'en og AMD's tidligere toppmodell, og har fått gode resultater i spill når det gjelder FPS.

Hovedkort: GIGABYTE GA-F2A75M-D3H

Dette hovedkortet passer selvfølgelig med APU'en nevnt ovenfor, og jeg har valgt nettopp dette fordi:

Det har kun SATA 6Gbit/s-kontakter, det har 2 USB3.0 bak + 1 USB3.0 internt, 4 RAM-spor, og på grunn av den gode prisen.

Harddisk: SAMSUNG 830 SERIES 128GB SSD

Her har jeg selvfølgelig valgt en bra SSD til OS, alt av program og et par spill. Denne SSD'n har jeg selv, og jeg må si meg meget fornøyd. En stabil, høyt-ytende SSD som du vil ha lenge.

Optisk drev: PLEXTOR DVD±R/RW DL 24X

Denne er ikke den billigste, men etter å ha hørt denne opp mot de to billigste alternativene, kan jeg si at denne bråker mindre under bruk, ser bedre ut(hvis det har noe å si), og det følger med Nero-suite(dog ikke noe å hoppe i taket for).

PSU: OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT

God, billig og modulær strømforsyning som er overkill for dette oppsettet. Eneste minus er at den har litt korte kabler. Det er bare et minus om du skal legge kablene bak hovedkort-brettet, eller har et alt for stort kabinett.

RAM: CORSAIR 8GB DDR3 1866MHZ (2X4GB)

Bra, billig RAM som ikke kommer til å bli noen flaskehals i dette oppsettet. Grunnen til at du skal bruke pengene på 1866mhz-RAM er at APU'en din vil yte merkbart bedre under spilling.

post-113371-0-32922400-1353357252_thumb.png

Jeg har brukt dustinhome som nettbutikk i denne sammenheng, og for disse delene inkludert frakt må du ut med 3.586,-, som mildt sagt er helsikes billig for en PC av dette kaliberet. Ettersom budsjettet ditt ligger langt over denne prisen, kan du trygt legge til enda 8GB av samme RAM og en ekstra SSD. Kanskje nytt kabinett frister? med 1.500,- kan du gjøre en del.

Gjerne ta deg tid i å sjekke opp diverse reviews av disse delene, evt. vente på flere forumbrukere som kan slenge inn noen ord om dette oppsettet :)

Snakkes!

Takker så mye for at du tar deg tid :)

Har hatt ett oppsett en gang med onboard gpu, og det slet kraftig med spill (datidens standard), er redd det fort kan bli snaut og en flaskehals i fps?

Lenke til kommentar

Er du på jakt etter en god pc som kan spille de fleste/alle spill, så sats på i3 med dedikert GPU. CPU'en kan du lett oppgradere til i5 / i7 på et senere tidspunkt.

Kort og konsist, da beholder jeg delene jeg har plukket ut, men endrer til Intel oppsett.

Takker.

Mvh

G

Lenke til kommentar

Takker så mye for at du tar deg tid :)

Har hatt ett oppsett en gang med onboard gpu, og det slet kraftig med spill (datidens standard), er redd det fort kan bli snaut og en flaskehals i fps?

Det gamle kan ikke sammelignes med de nye APU'ene fra AMD. Jeg er ingen AMD-fanboy hvis det er det du tror :p Sitter her med PC'er med kun Intel ombord.

Jeg har veldig gode erfaringer med de nye APU'ene, og jeg har bygd 5-6 PC'er til gaming i sommer. Dette er gaming-PC'er for de med lavt budsjett.

Den siste jeg bygde står hos en kompis. Han spiller League of Legends med 45-55 fps avg. på den APU'en jeg satte opp i handlelista, og han har dårligere RAM.

Jeg har på følelsen av at noen kaster seg på the famous bandwagon og sier at dedikert skjermkort er best, uten at de har noen som helst erfaring med de nye APU'ene. Alt handler om budsjett.

Lenke til kommentar

Så lenge TS budsjett holder til i3 og Radeon HD 7850, så gruser det ditt oppsett.

Vennligst vis meg tall på det du hevder her. Jeg er veldig spent på å se om du finner benchmarks der et 7850 "gruser" A10-5700. Anyways, la TS gå for 5800k istedet, som underlig nok koster mindre enn 5700. Da er påstanden din enda mer feil.

Jeg kan ikke se hvordan et oppsett til 50% mer av prisen kan gruse et annet ved å ha laver avg. fps i spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...