Spenzer Skrevet 11. november 2012 Del Skrevet 11. november 2012 (endret) Hei Her er da arbeidsloggen min for et prosjekt jeg kaller SyncTray. Nytt navn Prosjektet har nå navnet SyncTray, det ble tidligere kalt InstaThrow før det var det SyncBox. Kommentartråd Alt av ros, kritikk, innspill og andre tilbakemeldinger kan skrives her. Hva er SyncTray? Konseptet med SyncTray er at en skal kunne ha mapper og filer på en pc som enkelt synkroniseres over nettet slik at du kan arbeide med samme filer flere steder. Men det er jo flere slike programmer tilgjengelig som bla. DropBox? Ja helt korrekt, men det som gjør konseptet mitt unikt, er at du bla. skal ha mulighet til å spesifisere hvilke grupper som skal ha tilgang til mappene. Du kan legge til flere grupper for en mappe, og du kan legge til de brukerne du måtte ønske i gruppene. Jeg jobber også med en søkefunksjon, slik at du kan søke etter mapper som er satt opp som "Listed" mapper som derimot står som "Unlisted" vil ikke dukke opp i søkeresultatet. En bruker kan også sende en forespørsel om tilgang til en mappe, da vil oppretteren av denne mappen motta en mail, hvor han får beskjed om at Ola Nordmann ønsker tilgang til din mappe. Når du legger til en person i en gruppe, så må forresten brukeren også godta dette før han er offisielt medlem av gruppen. Hvorfor? I utgangspunktet så begynte jeg på dette prosjektet, ettersom jeg og en kamerat av meg ønsket å programmere på et prosjekt i sammen, og synes det var så tungvindt å sende filene frem å tilbake. Så klart du har jo eventuelle git/svn løsninger, men ikke bare er det ganske komplisert å sette opp, men du må også manuelt velge når du skal "pushe" noe (hvertfall ved bruk av de git løsningene jeg har vært borti). SyncTray skal derimot være veldig enkelt og veldig brukervennlig. Sikkerhet Selve programmet er utviklet i VB .NET men det blir utført mange forespørsler mot PHP script. Ikke bare er det satt opp sertifikat på serveren, men alt som blir sendt blir også AES 256-bit kryptert i programmet, og dekryptert i PHP scriptene. Selve brukerinformasjonen blir også lagret i session i php scriptene, slik at det alltid vil bli utført sjekker på serverside før noe mer blir gjort i scriptene. FTP tilgang Målet er også at alle brukere skal få tilgang til en FTP server, slik at de ikke er avhengig av noen programvare for å hente filer til en maskin. Hva er gjort? Registrering og pålogging funksjonen fungerer (php scriptene er ferdige og funksjonene i programmet er ferdige). Når du legger til en mappe blir den lagt til i databasen knyttet mot din bruker. Når du sletter en mappe vil den fjerne mappen fra databasen, forsøke å slette mappen (eventuelt gi deg en exception om filer i mappen alt er i bruk, mappen vil da bli slettet neste gang programmet starter så fremt ingen filer der fremdeles er i bruk). Funksjon som synkroniserer to nested arrays (arrayet: "folders" og arrayet "groups") mot databasen.Arrayet "folders" inneholder informasjon som:- Mappenavn- Mappe oppretter- Grupper som har tilgang til mappen Arrayet "groups" inneholder informasjon som:- Gruppenavn- Gruppe oppretter- Brukere som har tilgang til gruppen Hva som må bli gjort? Gjøre klar den dedikerte serveren, dette gjøres på Mandag den 12.11 (sette opp og konfiguerere apache, php, database server og vsftpd) Legge til søkefunksjon i programmet Legge til mulighet for å administrere grupper (blir mye likt som administrering av mapper, så det bør gå relativt kjapt) Legge til at mappene som er registrert mot brukeren i databasen blir automatisk synkronisert ved oppstart av programmet (har funksjoner for synkronisering klart allerede). Fikse en del php script som utfører database forespørslene vi trenger slik som :- Oppretting av gruppe- Sletting av gruppe- Synkronisering av nye brukere i gruppe- Søkefunksjon Opprette hjemmeside for konseptet (må finne noen som kan hjelpe meg med dette ettersom jeg ikke er så vanvittig flink grafisk) Screenshot: Endret 19. november 2012 av Spenzer Lenke til kommentar
Spenzer Skrevet 12. november 2012 Forfatter Del Skrevet 12. november 2012 (endret) 12.11.2012 : Har bestemt meg for navn på prosjektet, det skal hete InstaThrow Har bestilt domenet http://www.instathrow.com Har bestilt dedikert server Har bestilt trusted certificate EDIT: Jeg venter på at domenet og den dedikerte serveren skal bli klar, så begynner jeg med oppsettet på serveren. Ny status kommer i morgen. Endret 14. november 2012 av Spenzer Lenke til kommentar
Spenzer Skrevet 14. november 2012 Forfatter Del Skrevet 14. november 2012 (endret) 14.11.2012 : Den dedikerte serveren begynner å bli klar, nå skal jeg bare velge hvilket kontrollpanel jeg skal bestille å sette opp. Det står mellom cPanel, Plesk og DirectAdmin. Så jeg får se hva jeg velger. Så snart kontrollpanelet er satt opp kommer sertifikatet opp også. Så snart det er oppe og jeg tar meg tid til det, vil det bli gjort mer programmering også. EDIT: Jeg er åpen for endring av navn på prosjektet fremdeles, om noen har noen bedre idèer enn InstaThrow, så ikke nøl med å sende en melding til meg eller kommenter det i kommentar tråden Endret 14. november 2012 av Spenzer Lenke til kommentar
Spenzer Skrevet 19. november 2012 Forfatter Del Skrevet 19. november 2012 (endret) 19.11.2012 : Jeg har bestemt meg for å endre navn på prosjektet en siste gang, ettersom SyncBox (som var et midlertidig prosjektnavn) var alt for identisk DropBox og .com domenet var ikke tilgjengelig, jeg valgte deretter InstaThrow, noe jeg angret fort på ettersom det ga liten mening om hva prosjektet gikk ut på. Jeg har nå endt opp med navnet SyncTray som jeg er relativt fornøyd med, ettersom programmet kommer til å kjøre som et system tray og synkronisere mapper automatisk. Jeg har bestilt domenet www.synctray.com Jeg har bestilt sertifikat til domenet www.synctray.com EDIT: Jeg kommer ikke til å utvikle mer på prosjektet denne uken, men jeg skal jobbe litt med muligheten til å administrere grupper samt å legge til brukere i gruppene til neste uke. Endret 19. november 2012 av Spenzer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå