Gå til innhold

Hvilken dekoder anbefales for Astra, etc?


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å ta inn signaler fra Astra, spesielt med tanke på tyske kanaler. Hvor stor parabol bør jeg anskaffe, og hvilken dekoder anbefales? Ønsker selvfølgelig å ta inn HD-kanaler, men PVR er ikke noe must.

 

Er det noe annet jeg bør/må tenke på før jeg bestiller antenne og klasker den på veggen?

 

Ed: Jeg kunne også tenke meg å bygge en egen dekoderløsning med mythbuntu el., men finnes det dekoderkort som kan brukes til dette formålet lenger? Vet at det var ganske utbredt før, men DRM er noe dritt.

Endret av cmyrland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for innspill!

 

Jeg aner egentlig ikke hva jeg spør etter, jeg vet bare at jeg skal ta inn åpne, tyske kanaler, og helst i HD. Fri sikt er ikke noe problem :)

 

Skal snuse litt på dreambox, ja. Mulig den blir litt i dyreste laget? Hvor er det beste stedet å kjøpe den? Alle nettstedene jeg finner er enten ute av drift, eller ekstremt shady greier i mine øyne.

Lenke til kommentar

Med prisene på dreambox, ville jeg heller bygget en mini/micto-ATX htpc.Så lengde du ikke skal ta inn krypterte kanaler, trenger du jo ikke styre med DRM heller, men det skal gå rimelig problemfritt å bruke softcam med en rimelig smartkortleser (eller en gratis fra norsk tipping). Om du allerede har en hjemmeserver som kan kjøre backenden kan du til og med bruke en hvilken som helst enhet du måtte ha liggende for å kjøre frontenden. Inkludert RaspberryPi eller tilsvarende (avhengig av hvor knoteglad du er). Praktisk talt gratis, bortsett fra tunerkortene du å ha. Om du ikke vil ha PVR-funksjonalitet, trenger du bare ett, men du kan trenge flere om du vil ta opp og se samtidig.

 

Hvis du allerede har en hjemmeserver og en laptop, kan du vurdere å teste med serveren som backend og laptopen som frontend inntil du bestemmer deg for om du vil kjøre mythtv - så kan du evt. kjøpe dedikert frontend-hardware senere. Tunerkortet kan da kjøpe hos en av nettbutikkene med 30 dagers returrett.

 

Du har ogsa andre alternatver for backend som Tvheadend (som jeg vet flere xbmc-brukere foretrekker) m.fl. Det finnes en del dedikerte forum for oppsette av dette, mulig avforum har noen kunnskapsrike sjeler. Jeg har bare lest nok til å vite at jeg skal prøve dette en gang jeg får tid, og har ikke noe veldig konkret å foreslå.

Lenke til kommentar

Med prisene på dreambox, ville jeg heller bygget en mini/micto-ATX htpc.Så lengde du ikke skal ta inn krypterte kanaler, trenger du jo ikke styre med DRM heller, men det skal gå rimelig problemfritt å bruke softcam med en rimelig smartkortleser (eller en gratis fra norsk tipping). Om du allerede har en hjemmeserver som kan kjøre backenden kan du til og med bruke en hvilken som helst enhet du måtte ha liggende for å kjøre frontenden. Inkludert RaspberryPi eller tilsvarende (avhengig av hvor knoteglad du er). Praktisk talt gratis, bortsett fra tunerkortene du å ha. Om du ikke vil ha PVR-funksjonalitet, trenger du bare ett, men du kan trenge flere om du vil ta opp og se samtidig.

 

Hvis du allerede har en hjemmeserver og en laptop, kan du vurdere å teste med serveren som backend og laptopen som frontend inntil du bestemmer deg for om du vil kjøre mythtv - så kan du evt. kjøpe dedikert frontend-hardware senere. Tunerkortet kan da kjøpe hos en av nettbutikkene med 30 dagers returrett.

 

Du har ogsa andre alternatver for backend som Tvheadend (som jeg vet flere xbmc-brukere foretrekker) m.fl. Det finnes en del dedikerte forum for oppsette av dette, mulig avforum har noen kunnskapsrike sjeler. Jeg har bare lest nok til å vite at jeg skal prøve dette en gang jeg får tid, og har ikke noe veldig konkret å foreslå.

 

Kult, takk for innspill. Er jo selvbygg som frister mest, men man må jo finne et oppsett som ikke får kvinnemennesket til å klikke i vinkel ;)

 

Har du peiling (utover googling) på hvilke DVB-S-dekoderkort som funker bra i dag? Mye av det jeg finner om Hauppage & co er fem-seks år gammelt, og jeg ser for meg et dep-helvete, ødelagte pakker og dårlig funksjonalitet om jeg skal følge de instruksjonene i dag.. :/

Lenke til kommentar

XBMC uten PVR-backend har ihvertfall svært høy WAF, avhengig av hvilket skin som velges. Med en IR-receiver til ~5USD kan man bruke Harmony multifjernkontroller også, uten problemer. Fortrekker et lite QWERTY-tastatur/fjernkontroll selv, riktignok.

 

Strømforbruket på htpc-en min er noen-og-tredve watt. I hvilemodus bruker den 1w, og våkner på to sekunder, en del raskere enn en typisk PVR-boks, uten at jeg har testet noe annet enn Canal Digital sitt sørgelige ræl. Vil tro Dreamboxer er en del bedre enn dem, men kortere oppvåkningstid enn to sekunder trenger jeg ikke.

 

HTPC-en min kjører desverre windows pga AMD-drivere, og går derfor sjelden i hvlemodus når den skal. I tillegg er omstarter pga. windows update riemlig irriterende også. Ikke vær så gjerrig på hardware at du ikke kan kjøre linux, det angrer jeg på...

 

DVB-S-kort kjenner jeg ikke til, så der må nok forumer og wikier til. :p

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt en tuner fra en norsk nettbutikk med 30 dagers returret, hvis han går for et testoppsett ført. Så har det ikke kostet ham noen ing hos han dropper det.

 

Etter jul blir det enten en tv-backend på hjemmeserver og en xbmc-frontend, eller den nye boksen fra CD. Kanskje d enedelig har kommet med noe som faktisk fungerer. :p

Lenke til kommentar

Jeg er fremdeles i tenkeboksen. Hadde gjerne kjøpt fra en av de store forhandlerne, mtp returrett etc, men de selger jo kun CD/Viasat-bokser.

 

Lysten sier "bygge selv", fornuften sier "kjøp noe ferdig".. :p Men jeg ser jo at både Vu og Dreambox ligger i en -litt- annen prisliga enn jeg egentlig var innstilt på, så da blir jo bygging langt mer aktuelt, egentlig. Noen tanker rundt denne fra IceCrypt?

 

Hva er tipsene for et mest mulig vifteløst system som kan ta HD-dekoding på strak arm? Sitter og plukker litt nå, men er jo helt utdatert på hva som er duganes i et slikt oppsett..

Lenke til kommentar

Jeg vil to en hvilken som helst i3 med HD3000 eller nyere er helt kurant. Om du klokker ned i BIOS (meningsløst å betale ekstra for de ferdig nedklokkede xxxT-prosessorene) bør det kjøoe fint psiv. Jeg hr et AMD Fusion-oppsett som kjører fint med en 140mm-vifte på minimal hastighet.Men ikke gå for AMD, linuxdrverne deres er ubrukelige, spesielt til mediaavspilling.

 

HD3000 mest fordi det var noe kluss med HD200, men den er nok også mer enn kapabel, egentlig.

 

Pico-PSU bestillr du på ebay, jeg bruker en Ibm laptop PSU som gir nok kraft, så ngen vifter der. Veldig mye billigere entradisjonelle vifteløe PSUer.

 

Men det kan hende det lønner seg å kjøe en Acer Revo-modell, og få utløp for tukletrangen i software. :p

Lenke til kommentar

Vu ligger fra ca 1500 til ca 3300 kr hos maxsat, som holder til på Geilo. For min del måtte du gjerne kjøpe USB-tuneren, da jeg har lyst til litt på tilbakemelding på den :) . Og den krever jo annen hardware i tillegg.

Om du ønsker å bruke dine 'linux evner', er det plenty å ta fatt på, uansett VU, dreambox USB-tuner eller annet.

 

Tips: Når nettet har tillatt dette, har styrt dreamboxen min fra hotellrom etc. og streamet tv.

Lenke til kommentar

Noen tanker rundt denne fra IceCrypt?

 

"This HD satellite receiver gives you HD quality picture with the ability to store up to 5000 channels, it features embedded Conax and has a one Common Interface (CI) slot to install a Conditional Access Module (CAM). Recording and playback via a external USB 2.0 device."

 

Må kjøpe CAM ekstra?

HD via USB?

Lukket OS?

 

:nei:

 

Om du tenker på boks, spør gjerne på et forumene jeg linket til. Mange flere som kan svare der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...