Gå til innhold

Eyefinity skjermkort til 3 DVI + 1 HDMI?

tommyb

Anbefalte innlegg

Hei,

er det noen som vet noe om oppsett av 4 skjermer uten DisplayPort?

i dag har jeg følgende oppsett:

Radeon HD 6770, 3 DVI-skjermer, 1 HDMI TV.

Typisk for disse HD 67xx-kortene er at de kun kan drive 2 DVI eller 1 DVI + 1 HDMI samtidig, mens DP-utgangen er uavhengig av dette.

Så mitt oppsett er som følger:

1: en skjerm er koblet til på DVI-utgangen,

2: den andre skjermen bruker jeg et aktivt DP-til-DVI adapter for å få bilde i,

3: en skjerm er koblet til HDMI-utgangen med HDMI til DVI adapter i skjermen,

4: for å få bilde i TV'n har jeg en mekanisk HDMI-switch mellom kort og #3.

Ønsker nå å oppgradere til et kort i nåværende generasjon som kan håndtere 3 DVI og 1 HDMI samtidig. Da har jeg altså ett stk. aktivt DP-til-DVI adapter som hjelpemiddel.

En slik løsning ser ut til å finnes, men jeg finner det vanskelig å finne den rette informasjonen.

Det nærmeste jeg har vært å finne noe som ser rett ut, er Sapphire's Flex-kort. Flex har en ekstra DVI-kanal, altså 3 i stedet for de vanlige to. Du skal kunne kjøre tre DVI-skjermer direkte fra kortet. Som de sier det selv:

The SAPPHIRE HD 7950 FleX is now the highest performing card with this feature, allowing gamers to use low-cost DVI monitors for all three screens. Additional monitors can be added to the setup, but must be DisplayPort connected.

11196-07_HD7950_Flex_3GBGDDR5_2miniDP_HDMI_2DVI_PCIE_C03_634726095963723518_600_600.jpg

Så tanken min er at det burde gå an å drive 2 skjermer fra DVI-utgangene, TV'n fra HDMI-utgangen, og 1 skjerm fra mini DP-utgangen via adapter til vanlig DP og deretter det aktive DP-til-DVI adapteret. Burde. Jeg har blitt negativt overrasket tidligere.

Ellers finnes det "eyefinity 6 edition" kort som har 6 mini DP-utganger, sånn som Club3D CGAX-7876M6 eller PowerColor HD7870 2GB GDDR5 Eyefinity 6 Edition. Disse er ikke noe rimeligere enn Flex HD 7950, men er altså HD 7870.

"To enable more than two displays, additional panels with native DisplayPort™ connectors, and/or DisplayPort™ compliant active adapters to convert your monitor’s native input to your cards DisplayPort™ or Mini-DisplayPort™ connector(s), are required."

PowerColor'n ser ut til å komme med to (passive?) adaptre til DVI, og jeg får en klar følelse av at man trenger to aktive adaptre til for å få 3xDVI+1xHDMI. Klarer ikke å lese noe ut av hva som følger med Club3D'n. Disse ser dermed ikke ut til å løse problemstillingen uten å kjøpe flere aktive adaptre.

Hvis vi ser enda lengre opp i prisklasse, finner vi en rekke HD 7970-kort som er utstyrt med 1 DVI og 1 HDMI eller 2 DVI, og 2 mini DVI. Noen av disse står på forskjellige kilder at støtter 3, 4, 6 skjermer. For eksempel har HIS endel modeller som ser ut til å komme med et aktivt mini DP til DVI adapter. Da vil jeg anta at jeg kan kjøre 1 DVI og 1 HDMI direkte, bruke det medfølgende adaptret på DVI-skjerm 2, og må anskaffe overgang fra mini DP til DP som så kobles til mitt aktive DP til DVI adapter.

Men her virker det helt umulig å finne ut hvilke konfigurasjoner som faktisk støttes.

Er det noen flere enn meg som har sett på Eyefinity med 4 skjermer der ingen er DisplayPort? Jeg klarer rett og slett ikke å finne den nødvendige informasjonen, og vil ikke bygge PC for så å finne ut at jeg ikke får bilde i alle fire skjermene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den billigste løsningen vil være å kjøpe 7950 FleX, Powercolor/Club3D-kortet vil trenge ekstra aktive adaptere, og for å kjøre fire skjermer på et 7970 må du ha 2 stk aktive adaptere. 7950 FleX støtter tre DVI/HDMI-outputs og to displayport-outputs samtidig som du selv har funnet ut.

Alternativt kan du gå opp til MATRIX-varianten av 7970, 7970 Lightning, eller HIS-utgaven, men disse vil kreve adaptere eller displayport-skjermer.

Alle kortene du ser på støtter opp til 6 skjermer så lenge adapterene er på plass, de med 2x displayport kan bruke 2stk 1x dp -> 2x SL-DVI og 1 stk 1x DL-DVI -> 2x SL-DVI for 6 skjermer.

PS:

DVI er på vei ut, det er en grunn til at standard 7970 bare har en DVI-port.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men mine tjuefiretommers DVI-skjermer er ikke på vei ut, de er skrudd solid fast i veggen, alle tre. Ikke tn-panel i et eneste av dem, og ikke bare 1080 linjer heller.

Jeg får ikke et ønske om å bytte ut mine godt fungerende skjermer mine bare fordi andre skjermer har displayport...porter.

Grunnen til at standard 7970 bare har en DVI-port er IKKE fordi DVI-skjermer er på vei bort. Det finnes vel fortsatt flere skjermer med VGA-inngang enn det finnes finnes skjermer med DisplayPort-inngang.

Ellers, takk for god hjelp!

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Men mine tjuefiretommers DVI-skjermer er ikke på vei ut, de er skrudd solid fast i veggen, alle tre. Ikke tn-panel i et eneste av dem, og ikke bare 1080 linjer heller.

Jeg får ikke et ønske om å bytte ut mine godt fungerende skjermer mine bare fordi andre skjermer har displayport...porter.

Grunnen til at standard 7970 bare har en DVI-port er IKKE fordi DVI-skjermer er på vei bort. Det finnes vel fortsatt flere skjermer med VGA-inngang enn det finnes finnes skjermer med DisplayPort-inngang.

Ellers, takk for god hjelp!

VGA er legacy i dag, DVI skal være legacy innen 2014. Det var bare ment som en advarsel.

Lenke til kommentar

De der dp -> 2x SL-DVI og DL-DVI -> 2x SL-DVI adaptrene koster jo like mye som et mellomklasse skjermkort :ohmy: Da er de "små" aktive DP -> SL-DVI adskillig billigere.

Til den prisen antar jeg at det er mest aktuelt for laptop-eiere...

Ja, jeg takker for tipset. Ville uansett ikke kjøpt nye skjermer med bare DVI i dag, men inntil videre klarer jeg meg med de som er skrudd opp på veggen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...