tommyb Skrevet 10. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2012 Hei, er det noen som vet noe om oppsett av 4 skjermer uten DisplayPort? i dag har jeg følgende oppsett: Radeon HD 6770, 3 DVI-skjermer, 1 HDMI TV. Typisk for disse HD 67xx-kortene er at de kun kan drive 2 DVI eller 1 DVI + 1 HDMI samtidig, mens DP-utgangen er uavhengig av dette. Så mitt oppsett er som følger: 1: en skjerm er koblet til på DVI-utgangen, 2: den andre skjermen bruker jeg et aktivt DP-til-DVI adapter for å få bilde i, 3: en skjerm er koblet til HDMI-utgangen med HDMI til DVI adapter i skjermen, 4: for å få bilde i TV'n har jeg en mekanisk HDMI-switch mellom kort og #3. Ønsker nå å oppgradere til et kort i nåværende generasjon som kan håndtere 3 DVI og 1 HDMI samtidig. Da har jeg altså ett stk. aktivt DP-til-DVI adapter som hjelpemiddel. En slik løsning ser ut til å finnes, men jeg finner det vanskelig å finne den rette informasjonen. Det nærmeste jeg har vært å finne noe som ser rett ut, er Sapphire's Flex-kort. Flex har en ekstra DVI-kanal, altså 3 i stedet for de vanlige to. Du skal kunne kjøre tre DVI-skjermer direkte fra kortet. Som de sier det selv: The SAPPHIRE HD 7950 FleX is now the highest performing card with this feature, allowing gamers to use low-cost DVI monitors for all three screens. Additional monitors can be added to the setup, but must be DisplayPort connected. Så tanken min er at det burde gå an å drive 2 skjermer fra DVI-utgangene, TV'n fra HDMI-utgangen, og 1 skjerm fra mini DP-utgangen via adapter til vanlig DP og deretter det aktive DP-til-DVI adapteret. Burde. Jeg har blitt negativt overrasket tidligere. Ellers finnes det "eyefinity 6 edition" kort som har 6 mini DP-utganger, sånn som Club3D CGAX-7876M6 eller PowerColor HD7870 2GB GDDR5 Eyefinity 6 Edition. Disse er ikke noe rimeligere enn Flex HD 7950, men er altså HD 7870. "To enable more than two displays, additional panels with native DisplayPort™ connectors, and/or DisplayPort™ compliant active adapters to convert your monitor’s native input to your cards DisplayPort™ or Mini-DisplayPort™ connector(s), are required." PowerColor'n ser ut til å komme med to (passive?) adaptre til DVI, og jeg får en klar følelse av at man trenger to aktive adaptre til for å få 3xDVI+1xHDMI. Klarer ikke å lese noe ut av hva som følger med Club3D'n. Disse ser dermed ikke ut til å løse problemstillingen uten å kjøpe flere aktive adaptre. Hvis vi ser enda lengre opp i prisklasse, finner vi en rekke HD 7970-kort som er utstyrt med 1 DVI og 1 HDMI eller 2 DVI, og 2 mini DVI. Noen av disse står på forskjellige kilder at støtter 3, 4, 6 skjermer. For eksempel har HIS endel modeller som ser ut til å komme med et aktivt mini DP til DVI adapter. Da vil jeg anta at jeg kan kjøre 1 DVI og 1 HDMI direkte, bruke det medfølgende adaptret på DVI-skjerm 2, og må anskaffe overgang fra mini DP til DP som så kobles til mitt aktive DP til DVI adapter. Men her virker det helt umulig å finne ut hvilke konfigurasjoner som faktisk støttes. Er det noen flere enn meg som har sett på Eyefinity med 4 skjermer der ingen er DisplayPort? Jeg klarer rett og slett ikke å finne den nødvendige informasjonen, og vil ikke bygge PC for så å finne ut at jeg ikke får bilde i alle fire skjermene... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 10. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2012 Den billigste løsningen vil være å kjøpe 7950 FleX, Powercolor/Club3D-kortet vil trenge ekstra aktive adaptere, og for å kjøre fire skjermer på et 7970 må du ha 2 stk aktive adaptere. 7950 FleX støtter tre DVI/HDMI-outputs og to displayport-outputs samtidig som du selv har funnet ut. Alternativt kan du gå opp til MATRIX-varianten av 7970, 7970 Lightning, eller HIS-utgaven, men disse vil kreve adaptere eller displayport-skjermer. Alle kortene du ser på støtter opp til 6 skjermer så lenge adapterene er på plass, de med 2x displayport kan bruke 2stk 1x dp -> 2x SL-DVI og 1 stk 1x DL-DVI -> 2x SL-DVI for 6 skjermer. PS: DVI er på vei ut, det er en grunn til at standard 7970 bare har en DVI-port. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) Men mine tjuefiretommers DVI-skjermer er ikke på vei ut, de er skrudd solid fast i veggen, alle tre. Ikke tn-panel i et eneste av dem, og ikke bare 1080 linjer heller. Jeg får ikke et ønske om å bytte ut mine godt fungerende skjermer mine bare fordi andre skjermer har displayport...porter. Grunnen til at standard 7970 bare har en DVI-port er IKKE fordi DVI-skjermer er på vei bort. Det finnes vel fortsatt flere skjermer med VGA-inngang enn det finnes finnes skjermer med DisplayPort-inngang. Ellers, takk for god hjelp! Endret 10. oktober 2012 av tommyb Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 11. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2012 Men mine tjuefiretommers DVI-skjermer er ikke på vei ut, de er skrudd solid fast i veggen, alle tre. Ikke tn-panel i et eneste av dem, og ikke bare 1080 linjer heller. Jeg får ikke et ønske om å bytte ut mine godt fungerende skjermer mine bare fordi andre skjermer har displayport...porter. Grunnen til at standard 7970 bare har en DVI-port er IKKE fordi DVI-skjermer er på vei bort. Det finnes vel fortsatt flere skjermer med VGA-inngang enn det finnes finnes skjermer med DisplayPort-inngang. Ellers, takk for god hjelp! VGA er legacy i dag, DVI skal være legacy innen 2014. Det var bare ment som en advarsel. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) De der dp -> 2x SL-DVI og DL-DVI -> 2x SL-DVI adaptrene koster jo like mye som et mellomklasse skjermkort Da er de "små" aktive DP -> SL-DVI adskillig billigere. Til den prisen antar jeg at det er mest aktuelt for laptop-eiere... Ja, jeg takker for tipset. Ville uansett ikke kjøpt nye skjermer med bare DVI i dag, men inntil videre klarer jeg meg med de som er skrudd opp på veggen. Endret 11. oktober 2012 av tommyb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå