Gå til innhold

[Løst] Hjelp til valg av mekanisk tastatur

Anbefalte innlegg

Hei

Som trådtittelen sier så trenger jeg hjelp til og velge et mekanisk tastatur.

Det skal først og fremst brukes til gaming, men også litt skriving.

Tenker at jeg skal ha et maksbusjett på ca. 1000 kr.

Har forelsket meg litt i Cooler Master Storm Trigger og Corsair K90, men hvem av disse er best for gaming.

Trenger litt hjelp da jeg er ganske fersk på den mekaniske fronten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cooler Master Storm Trigger

Corsair K90

Først og fremst ville jeg holdt meg unna corsair k90. Mange som har blitt skuffet over dette tastaturet da veldig mange taster IKKE er mekanisk men rubberdome. Alle makroknappene, esc, f1-f12, printscreen, scrool lock, pause break, ins, del, home, end, page up og page down er rubberdome. I tillegg har det vært snakk om at at tastene låser seg i tide og utide, i programvaren, ikke selve tasten. Mulig det siste problemet gjelder kun k60 men ville uansett holdt meg langt unna. Hadde lyst på k60 selv før det ble lansert, men droppet det når jeg fant ut av alle minusene :(

De to tastaturene du nevner har forskjellig mekaniske brytere, CM Storm Trigger har mx black mens Corsair K90 har mx red. Her kan du se illustrasjon over hvordan de forskjellig typene av mekaniske brytere fungerer. Av mx red og mx black ville jeg definitivt tatt mx red. Grunnen til det er at mx black er ganske harde og dermed kan bli slitsomt å skrive på. Gode alternativer (med mx red) til du de nevner er; QPAD MK-50, CM Storm Quickfire Rapid Red, Tesoro Durandal Ultimate G1NL Red. Sweclockers har testet både mk-50 og durandal ultimate g1nl red.

Derimot vil jeg tro at mx brown er mer allsidig enn både mx black og mx red, dvs den egner seg til både gaming og skriving :)Tesoro Durandal G1N (Brown) eller Tesoro Durandal Ultimate G1NL (Brown) er to fine alternativer. Her er test hos sweclockers

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Tror nok at jeg kommer til og gå for Storm Trigger, jeg skal ha et annet trådløst tastatur også som jeg kommer til og skrive på.

Men det med at ikke alle knappene på K90 er mekaniske bryr jeg meg ikke noe særlig om.

Lenke til kommentar

Men det med at ikke alle knappene på K90 er mekaniske bryr jeg meg ikke noe særlig om.

nja, det sier du nå men tror det er ganske frustrerende med taster som føles VELDIG forskjellig. Derimot regner jeg med at taster som låser seeeeeeeeeeeeeeeeeg ikke høres så fett ut :p

Lenke til kommentar

Sjekk ut Gigabyte Aivia Osmium til 949 kr på dustinhome, fått veldig bra kritikk i tester, vurderer dette selv =)

Så ut som du fikk en del for pengene der ja :) Ser også ut som håndleddstøtten er stor nok i motsetning til de som følger med 90% av andre tastatur.

Lenke til kommentar

nja, det sier du nå men tror det er ganske frustrerende med taster som føles VELDIG forskjellig. Derimot regner jeg med at taster som låser seeeeeeeeeeeeeeeeeg ikke høres så fett ut :p

Det føles bare ekkelt ut å trykke på rubberdome knappene på K90 :/. Firmware problemene lurer jeg på hvor mange som ikke har oppdatert FW på, for jeg har aldri hatt de problemene med mitt.

Men når det er sagt, at mange av knappene er dårlige rubberdome knapper - seriøst, de er mye dårligere enn "gode" rubberdome keyboard, gjør at jeg ikke kan anbefale K90, selv om det ellers er perfekt m.t.p. features.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Fjern K60 også du. Har dette selv, og har hatt det siden Dustin fikk de på lager i.. februar tror jeg det var.

Det med at taster repeterer seg selv er helt idiotisk teit, og Corsair ser ikke ut til å få ut fingeren for å fikse det da de har visst om problemet siden launch omtrent.

Jeg har retur på mitt til uka og får igjen pengene av Dustin (konge kundeservice via telefon!).

Snubla innom tråden da jeg også er i tvil om hva jeg skal ha. Tesoro ser ut til å ha crap håndleddstøtte (ref sweclockers videoen), Razer BlackWidow 2013 Stealth ser ikke ut til å være ute ennå.. Lurer på Steelseries 7G eller kanskje QPad, men liker ikke den stygge logoen på QPad sitt..

Urgh, valgets kvaler.

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt Gigabyte Aivia Osmium da jeg likte utseende på tastaturet og det har fått ganske bra kritikker. Det har Cherry Red taster.

Skal bli moro og prøve det når det kommer. :wee:

Spennende, hold oss gjerne oppdatert på hva du syns om det. Mistenker kanskje at jeg kommer til å bestille noe før du eventuellt har rukket å teste det no særlig men :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Trist at Gigabyte Aivia Osmium benytter mxRed siden det ellers ser ut til å være en god kandidat. Jeg venter i spenning på omtaler av Logitech G710+ (selv om prisen sannsynligvis blir over 1k).

Mine tastatur kriterier er; minst 3 makrotaster, mxBrown (pga skriving), rullehjul for lyd.

Lenke til kommentar

Gigabyte Aivia Osmium har 5 makrotaster, og rullehjul for lyd pluss lyset i tastene. Bakdelen er at makrotastene er plassert på toppen av tastaturen. Og det veier ca 1,5 kg.

Fra Hardware Secrets review:

Conclusions

Hardware Secrets Silver Award

The Osmium is a very well-rounded product, from small details (like the plastic covers of the connectors) to the extra keys with helpful symbols. As a mechanical keyboard, it’s precise, comfortable and very solid on the table. It didn’t let us down when playing, except for the location of the macro keys. They are a bit far away, so we programmed only non-urgent tasks that could be activated without hurrying. It could have had separate multimedia controls. The wheels are great to quickly control the illumination level and the volume, and the extra connections are very helpful.

Strong Points

Mechanical keys with precise response

Full illumination

Heavy and steady on the table

USB and audio connections, including USB 3.0

Friendly software with helpful iconography

Wheels to control volume and illumination

Weak Points

Badly located macro keys

Multimedia controls bundled with function keys

Thick and heavy cable requires some caution to handle

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har bestilt Gigabyte Aivia Osmium da jeg likte utseende på tastaturet og det har fått ganske bra kritikker. Det har Cherry Red taster.

Skal bli moro og prøve det når det kommer. :wee:

Spennende, hold oss gjerne oppdatert på hva du syns om det. Mistenker kanskje at jeg kommer til å bestille noe før du eventuellt har rukket å teste det no særlig men :)

Nå har jeg hatt Aivia Osmium i noen dager, men har ikke maktet å teste det så mye da jeg også har oppgradert HK, CPU og RAM, men i det minste kan jeg si at så langt er jeg veldig fornøyd med tastaturet. Det er rask respons på tastene, og de er helt konge når det kommer til spilling sammenlignet med med det gamle "billig" tastaturet jeg hadde.

Lydløst er det ikke, det er tydelig lyd når jeg skriver, men det gjør meg ikke noe i det hele tatt. Så jeg må si at skuffet er jeg ikke i det hele tatt. :w00t:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg hatt Aivia Osmium i noen dager, men har ikke maktet å teste det så mye da jeg også har oppgradert HK, CPU og RAM, men i det minste kan jeg si at så langt er jeg veldig fornøyd med tastaturet. Det er rask respons på tastene, og de er helt konge når det kommer til spilling sammenlignet med med det gamle "billig" tastaturet jeg hadde.

Lydløst er det ikke, det er tydelig lyd når jeg skriver, men det gjør meg ikke noe i det hele tatt. Så jeg må si at skuffet er jeg ikke i det hele tatt. :w00t:

Fortsatt fornøyd? :)

Lenke til kommentar

Fortsatt fornøyd? :)

Jepp, jeg må si jeg er veldig fornøyd med Aivia Osmium tastaturet. Det er nydelig til spilling, men synes også det er helt konge å skrive med, selv om tastene "klikker" som bare det. Den eneste mulige bakdelen er kablene som er tykk fordi det er jo to USB kabler i den, pluss ledning for høytaler/headset og mikrofon. Men det kan jeg leve med uten problemer.

Og som enda et pluss har det jo justingershjul for både lys i taster og lyd kontroll, så yes, fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...