Gå til innhold

Søke ny utdanning med bachelor i IT fra før

BjartePotet

Anbefalte innlegg

Jeg har fra før en Bachelor i IT og vurderer nå å ta en ny utdanning. Lurer på hvilke (hvis) fordeler det ligger i å ha en grad fra før? Har jeg større sjanse for å komme inn på studier hvis jeg har en bachelorgrad fra før?

Karakterene mine fra VGS er relativt dårlige (jeg utviklet meg relativt sent/tregt), men gjorde det veldig godt karaktermessig når jeg tok bachelor.

Arkitektur står øverst på listen min, men jeg har hørt det er relativt høye karakterkrav på de stedene det ikke er opptaksprøve. Spørsmålet mitt er som nevnt; er det noen fordeler, i så fall hvilke, ved å ha en bachelorgrad fra før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det teller ikke mer i opptaksprosessen at du har fullført en bachelor fra før av. Det eneste du kan få er 2 ekstrapoeng hos samordnaopptak siden du har fullført 60 studiepoeng (se samordnaopptak sin side for mer informasjon om poengberegning).

Men igjen, hvorfor ikke begyne å jobbe? Du har allerede gått tre år på skole, og for å anta at du passer inn i normen av studenter, så har du allerede 3år med studielån fra lånekassen. Eller er det bare generelt det at du ikke likte det du brukte tre år på å utdanne deg til?

Lenke til kommentar

Hva hjelper 2 ekstrapoeng? I hvilket tilfelle skulle jeg behøve de 2 ekstra studiepoengene?

Jeg har vært i jobb en stund, men ønsker å prøve noe annet.

2 ekstrapoeng øker tallverdien på konkurransepoengene dine med 2. Du behøver de i det tilfellet hvor du mangler konkurransepoeng for å komme inn på et studie.

Lenke til kommentar

Er faktisk i eksakt samme situasjon selv. Snuser litt rundt etter noe nytt og har en bachelor i IT og jobbet i 4 år nå.

En eller annen form for ingeniørutdanning eller realfagsstudie er jo et alternativ. Alle kommer inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...