Gå til innhold

Reise til usa, fått forelegg for 1,5 år siden


Anbefalte innlegg

Det lages jevnlig tråder med spørsmål om innreise til USA hvis en har fått bot eller noe på rullebladet. Jeg har derfor laget denne informasjonstråden som (forhåpentligvis) svarer på alle slike spørsmål. Primært har jeg skrevet dette med tanke på turister som skal reise så merk at det er litt andre regler hvis du har planer om å bo der i lengere enn 90 dager eller jobbe der.

 

Amerikanske myndigheter har laget noe som heter Visa Waiver Program. Dette gjør at personer fra enkelte land kan besøke USA uten å måtte søke om visum. I hovedtrekk er dette endel europeiske land, New Zealand og Australia i tilleg til et par andre. For å kunne bruke dette programmet er det endel krav som må tilfredstilles.

  • Du trenger ikke søke om visum til USA hvis du ikke har noe på rullebladet. Forenklet forelegg (bot) havner ikke i bøteregisteret og har dermed ingen betydning for innreise til USA. Har du derimot forelegg eller har vært i fengsel må du søke om visum.
     
  • Du trenger ikke søke om visum hvis du har maskinlesbart eller biometrisk pass. Se bilde her hvis du er i tvil om du har dette.
     
  • Electronic System for Travel Authorization (ESTA) må fylles ut online. Dette er den digitale utgaven av I-94W. Det anbefales at dette skjema fylles ut senest tre dager før en reiser. Autorasasjonen du får når dette skjema er behandlet er gyldig i to år så lenge passordet ikke går ut innen den tid.
     
  • Passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter planlagt hjemreisedato.
     
  • Du må ankomme med et kommersielt flyselskap eller ferge/cruiseselskap og må ha en billett som brukes til å reise tilbake der du kom fra eller videre til et annet land. Ender billetten din i Canada, noen av de karibiske øyer, Mexico, Bermuda må du være en statsborger i landet du ender opp i.
     
  • Du må ikke være straffet for moral turpitude, narkotika, fått to fengselsstraffer på mer enn 5 år tilsammen. Når det gjelder moral turpitude finnes det unntak for enkelte tilfeller hvis det er begått når en har vært under 18.

Hvis du ikke tilfredstiller disse kravene må du søke om visum på vanlig måte.

 

Merk at dette bare er en oppsummering av reglene de fleste må tenke på for å dra på ferie til USA. Du kan ellers lese mer på denne siden.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

har fått en bot/forelegg som ligger på rullebladet mitt.

 

Planlegger en tur til USA og ser at man i utgangspunktet må søke visum uansett hva slags bot man har.

 

Men: Har amerikanske myndigheter virkelig tilgang til norske strafferegister? Eller er bare visum søknaden/skjema man fyller ut på flyet basert på "egen registrering" av hendelser?

 

Noen som vet?

 

takk

Lenke til kommentar

Hei

 

 

Takk, Har lest mye av de gamle trådene og har vel konkludert med at det er best å søke visum isteden for å prøve å krysse nei (selv om det ser ut som amerikanske myndigheter ikke har tilgang til norske registere...)

 

Selv om jeg har en hendelse på rullebladet som involverer "moral turpitude", ser det ut som jeg skal få visum pga "sentencing clause":

 

"(II) the maximum penalty possible for the crime of which the alien was convicted (or which the alien admits having committed or of which the acts that the alien admits having committed constituted the essential elements) did not exceed imprisonment for one year and, if the alien was convicted of such crime, the alien was not sentenced to a term of imprisonment in excess of 6 months (regardless of the extent to which the sentence was ultimately executed)."

 

 

* Er det noen som har erfaring med denne unntaksregelen?

* Hva skjer på intervju hos amabassaden? Må man argumentere sin egen sak eller er det bare å svare på spørsmål?

* Ser også mange skriver at det må være X år siden man gjorde noe galt, men jeg kan ikke se at det gjelder ut fra Immigration act på http://travel.state.gov/visa/frvi/ineligib...ities_1364.html Noen med erfaring her?

 

Takk

Lenke til kommentar

Hei,

 

Bare for å avklare engang for alle har jeg sendt mail til den amerikanske ambasaden om akkuratt dette.

 

Fikk svar:

 

"Hi,

 

 

 

If you only got convicted of breaking the speed limit, and there were no drugs or alcohol involved, this is considered a crime not involving moral turpitude. If this is the first and only crime you have been convicted of, you can answer no to that question is the ESTA registration and travel without a visa.

 

 

 

Please make sure you otherwise meet all requirements for traveling without a visa.

 

 

 

One can travel on the Visa Waiver Program, if one meets all of the requirements for traveling without a visa.

 

 

 

Find requirements here:

 

http://norway.usembassy.gov/niv_waiver_program.html "

Endret av RunarL
Lenke til kommentar
Var en fyr som tok med et smørbrød til USA i bagasjen , fikk 300$ i bot......turte ikke ta med knekkebrød dit , kanskje jeg hadde fått bot for det ?
Du kunne til og med fått et meget langt fengselsopphold om det var rett type frø på knekkebrødene. Mat er noe man bare ikke tar meg seg til en rekke land. Klarer du ikke spise det på flyet så kast det.
Lenke til kommentar
Men: Har amerikanske myndigheter virkelig tilgang til norske strafferegister? Eller er bare visum søknaden/skjema man fyller ut på flyet basert på "egen registrering" av hendelser?

 

Det stemmer at dem ikke har tilgang på straffe eller bøte registre. Man svarer på egen samvittighet.

Hvis du ikke er registrert i Interpol sine baser da...eller er en kjent terrorist :p

Endret av TommyL
Lenke til kommentar
Mat er noe man bare ikke tar meg seg til en rekke land. Klarer du ikke spise det på flyet så kast det.

 

Enkelte av oss lever på diett og har dermed ikke noe valg.

Jeg passe imidlertid på å kunn ta med knekkebrød.

Ingen reaksjon på "dry biscuits" som svar på om jeg hadde noe slikt med meg.

Frukten ble imidlertid kastet på flyet.

Lenke til kommentar
Men: Har amerikanske myndigheter virkelig tilgang til norske strafferegister? Eller er bare visum søknaden/skjema man fyller ut på flyet basert på "egen registrering" av hendelser?

 

Det stemmer at dem ikke har tilgang på straffe eller bøte registre. Man svarer på egen samvittighet.

Hvis du ikke er registrert i Interpol sine baser da...eller er en kjent terrorist :p

 

Det er jo interessant, men hvordan vet du dette? hehe :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har fått trafikkrelatert forelegg i USA, og har ikke hatt noe problem med å komme inn. Det sentrale her er jo om det er på rullebladet ditt. Hvis du kjører grusomt fort og blir dømt, mister førerkortet og betaler bot, vil det det havne på rullebladet ditt. Kjører du uten belte, eller blir tatt for å kjøre "10 over", får du forelegg som blir erkjent på stedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...