twoeyes Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 (endret) Bruker: twoeyes Deltagernivå: Kandidat Utstyr: Canon EOS 5DMkII. Zeiss Distagon T* 2.8/21 ZE 21x21mm I fjor ble det mye uskarpt, i år blir det forhåpentligvis skarpt fra hjørne til hjørne og fra nært til fjernt. En pent brukt 21mm er nokså nyinnkjøpt, og optikken imponerer. Men det skal ikke stikkes under en stol at jeg synes 21mm på fullformat er en krevende brennvidde å utnytte. Da passer det bra med Oktoberfest. Tilleggsutfordring blir å ikke jukse med å kutte bort halve bildet. Kun svært begrenset beskjæring er lov. Tror det skal bli arkitektur, urbant og mindre urbant landskap, gjerne i mørket. Stativet må nok også ut etterhvert som det blir mørkere i Tromsø utover i oktober. 21x21mm på flickriver Endret 2. oktober 2012 av twoeyes Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 (...og feil årstall i headingen klarer jeg ikke fikse, kan noen fikse det for meg?) Been there, done that. I full editor-mode får man selv adgang til å endre headingen. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 29. september 2012 Forfatter Del Skrevet 29. september 2012 (endret) Da fikk jeg fikset feil årstall i headingen, takk skal du ha Endret 29. september 2012 av twoeyes Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) 1.oktober Zeiss Distagon T* 2.8/21 ZE, blender 9.0, 1/80s, ISO100 Endret 2. oktober 2012 av twoeyes 1 Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) 2. oktober Zeiss Distagon T* 2.8/21 ZE, blender 5.0, 1/25s, ISO400 Endret 3. oktober 2012 av twoeyes 1 Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 1. oktober: Luftige saker. Her får du utnyttet det dramatiske med brennvidden. Jeg kjørte 20mm i fjor, og tenkte det samme som deg. Men det gikk seg til etter hvert når man ble vant til brennvidden. 2. oktober: Vanvittig til fokusdybde på blender 5 her. Vet ikke hva du har gjort i etterbehandlingen, men kan ikke huske at jeg fikk så klare detalljer med min 20mm. Nå er ikke Zeiss kjent for å lage kleine objektiver akkurat da, så det forklarer vel noe... Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 2. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2012 Takk for kommentarer! Oktoberfesten er en fin mulighet til å teste ut nye ting. Jeg har hatt Canons 17-40mm i mange år, men har brukt det svært lite, synes det er krevende å komponere bilder med vid vidvinkel, trives mye bedre med 35mm. Men Zeissen er inspirerende på en helt annen måte enn Canon-zoomen, med farge, kontrast og ikke minst detaljer i bildefilene. 2.oktoberbildet er nok fokusert noe bak hovedmotivet slik at skarphetsdybden får med seg hele bakgrunnen og alle detaljene her. Forgrunnen over personen er noe uskarp, og planen var nok egentlig å legge fokusplanet noe lengre fram. Bildet er trinnvis nedskalert og oppskarpet for visning i large flickr-størrelse 1600px i bredden. Lenke til kommentar
ulfgre Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 2. oktober : Flott bilde ! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Oooh - det er et nydelig objektiv du har fått deg der - er et av drømmeobjektivene. Eneste svakhet må være at det ikke alltid er lett å sette presis fokus i søkeren, med så vid vidvinkel.. Nydelige og ruvende linjer i første bilde - fin kontrast mellom himmel og tårn, og bro og trapper setter skalaen godt. Liker også linjer og streker 2. oktober. Lenke til kommentar
Blomvik Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 To flotte, men ganske forskjellige bilder det her. Lenke til kommentar
bObleJet Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 takk for at du tok bilde den 2. oktober Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Nydelige bilder. Og det er ikke bare objektivet sin skyld Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 3. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2012 3.oktober Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! Gråvær i Tromsø i dag, har planer for noen motiver som krever sol, så de må vente. Merker at jeg fort får lyst til å rette dette objektivet oppover, ting blir straks mye ryddigere: Zeiss Distagon T* 2.8/21 ZE, blender 9.0, 1/80s, ISO100 Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Ja, hvorfor ikke. Konstruksjoner blir fort monumentale med vidvinkelen klint tett på. De svartglinsende fasadeplatene reflekterer også fint himmelen. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Liker alle 3, men det andre ble jo spesielt stilig, med arbeideren og slipingen (?). Tøff etterbehandling også. Lenke til kommentar
HelenaN Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Fint start på festen! Liker spesielt 2. oktober. Herlig atmosfär og mye som skjer. Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2012 4.oktober Zeiss Distagon T* 2.8/21 ZE, blender 8.0, 1/100s, ISO100 1 Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 (endret) Pangstart, liker de 2 første godt spesielt arbeideren der han peiser på med sveisingen. Flott bilde. Endret 4. oktober 2012 av Jann. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 En variant av det første. Kjekt med skyggen av gangbrua. Engi med Jann om at sveisebildet er det beste så langt. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 4. oktober 2012 Del Skrevet 4. oktober 2012 Flotte bilder. Finst skyggespill på det siste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå