Gå til innhold

Lyshastighet, lyd og bølger

Dørslag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om to gjenstander sendes i hver sin retning med lysets hastighet, vil de ikke teknisk sett reise det dobbelte av lysets hastighet i forhold til hverandre?

Nei.

Og hele problemstillingen din er dessuten helt umulig, også rent teoretisk. I følge energiligningen E=mc² vil det å akselerere noe med masse opp til lyshastigheten, selv bare et enkelt atom, kreve en uendelig mengde energi. Det er mer energi enn det finnes i hele universet, selv om man også gjør om all materien i universet til energi.

Det nest beste, en hastighet på f.eks 99,999999% er derimot mulig (selv om det er vanskelig). De to objektene vil i såfall få en fart bort fra hverandre på omtrent 99,999999999999% av lyshastigheten (ikke utregnet nøyaktig).

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men teknisk sett vil to lysstråler som reiser fra hverandre ha en samlet hastighet på 2x lyshastigheten, right? Men nå er jo hastighet mål fra et enkelt-punkt som nevnt over.

Jeg tror du benytter ordet hastighet feil. Ikke at jeg er sikker. Fra et punkt midt i mellom, vil de nok avlegge en samlet avstand på 2*300 000 km hvert sekund. Men hver lysstråle vil jo fortsatt ha en hastighet på c.

Og nå er jeg litt ute å kjøre, men jeg tror deres samlede hastighet faktisk er 0, ettersom de beveger seg fra hverandre med samme hastighet (300 000 km/s - 300 000 km/s = 0 km/s). Jeg bare grubler altså.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Men sett ifra den ene lysstrålen, vil den andre lysstrålen ha en hastighet på 600 000 km/s, eler?

Det er dette jeg også spekulerer på. Hvis vi sier at en av gjenstandene som beveger seg i lysets hastighet er "senter av universet", vil ikke da den andre gjenstanden bevege seg 2 ganger lysets hastighet?

Endret av Honey Power
Lenke til kommentar

Nei, lyset vil alltid ha samme hastighet.

Når det gjelder å bruke fotonet som referansepunkt, svarte -trygve på dette. Det skal være umulig/meningsløst å bruke fotonet som referansepunkt:

Ja, det er fristende å bruke et slikt referanse-system, ikke sant? ;-) Problemet er at observasjoner som gjøres i et referansesystem som følger fotonet ikke lar seg "oversette" fornuftig til andre referansesystemer, og motsatt - observasjoner fra andre referansesystemer lar seg ikke "oversette" fornuftig til et referansesystem som følger fotonet. Dette ser man blant annet fra at gamma-faktoren i Lorentztransformasjonene går mot uendelig når hastigheten nærmer seg lyshastigheten. Derfor er det meningsløst å bruke et referansesystem som følger fotonet.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke det her ass. Så sola sender lys i alle retninger i lysets hastighet, men egentlig ikke?

Tingen er at fotoner i bevegelse ikke oppfører seg som masse i bevegelse, og derfor er dens "hastighet" noe vi ikke kan sammenligne med annet.

... tror jeg.

Okay, men om vi har et romskip eller noe som reiser med 0.51c og et annet romskip som reiser andre veien med 0.51c, ville ikke det ene romskipet reiser fortere enn lyset med det andre romskipet som referansepunkt? Wut?

Endret av Honey Power
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...