Gå til innhold

USA reise sommeren 2013


enurweb

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg sitter å kokkelurer på en USA tur til sommeren og har noen røffe ideer om hva vi ønsker å oppleve. Skulle gjerne hatt noen starttips til å komme litt videre fra røffe notater til litt mer konkret :)

 

Vi har vært i både New York og Orlando tidligere og denne gangen ser vi for oss Las Vegas, San Francisco, Los Angeles og en ukes cruise til karibien med utreise fra USA.

 

Tenkte mai/juni som et gunstig reisetidspunkt og økonomi er jo sentralt oppi dette. Er det noen som erfaringsmessig vet om det er greie flybilletter å oppdrive til en grei penge i dette tidsrommet kontra annet reisetidspunkt?

Tenker også på hotellpriser og at man drar før fellesferien som jeg regner med kanskje mange amerikanere også har sånn ca. midt på sommeren.

 

Tenkte kanskje å fly til Las Vegas for å så leie bil der og kjøre mot San Francisco og Los Angeles. Derfra har vi lurt litt på å ta innenlandsfly til Florida som har mange cruise muligheter. Deretter fly hjem fra Florida.

Hvordan høres dette ut? Eventuelt tips underveis på denne reiseruten eller forslag til endringer mottas med et stort takk!

Tipper vi også kommer til å prøve å oppsøke en eller annen Six Flags berg- og dalbanepark også.

 

Også litt usikker på hva enn trenger av papirer/visum eller andre ting for å komme seg i land på alle forskjellige steder når man reise med cruise.

 

Litt ustrukturert foreløpig men det er derfor jeg slenger ut tankene :)

 

Ehm ja... Enda veldig tidlig som skrevet men turen bør ikke bikke mer enn 60-70.000 kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok dratt direkte til San Francisco først. Deretter med bil til Los Angeles og videre til Las Vegas. Fly fra Las Vegas til Miami tar ca. 4t 30 min.

 

Six Flags Magic Mountain ligger under en time med bil fra Los Angeles (Hollywood). Har ikke vært der, men besøkte Six Flags i NJ i fjor. El Toro og Kingda Ka var verdt turen alene.

 

Cruise har jeg ingen erfaring med. Planlegger dog å reise med fly fra Florida til en karibisk øy neste år.

 

Å reise i mai / tidlig juni virker fornuftig, ikke minst økonomisk.

Lenke til kommentar

Takker for gode tips :)

 

Er det noen spesiell grunn til den rekkefølgen du nevner? Ikke at det trenger å være det men jeg lurer.

 

Jeg var selv i Six Flags NJ i 2009 men da var Kingda Ka satt ut av drift pga lynet hadde ødelagt noe. Må innrømme jeg var litt skuffet og har noe ugjort i den ugjort i den parken.

Lenke til kommentar

Vanskelig å anbefale noe uten å vite hva dere liker. Personlig liker jeg ikke (stor)byene i USA. Liker mye bedre å være "ute på landet". San Fransisco og Las Vegas er greit nok i noen dager.

 

Mine favoritter:

* Yosemite National Park

* Demolition Derby i Ogden (4th of July)

* Rodeo (Cody utenfor Yellowstone)

* Black Hills i South Dakota (Presidenthodene, Crazy Horse, Deadwood, Keystone, Dyrepark, Bear Country, Needles, 1880 train, etc, etc, etc..... her kan man oppholde seg i ukesvis)

* Wyoming Frontier Prison

* Highway one ned hele vestkysten

* Rafting i Colorado River

* Jeep-safari i Hells Revenge, Utah

* Fallskjermhopping

* Diverse nasjonalparker i hele midt-vesten

* Diverse tivoli

Endret av Brulejus
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke fryktelig mye nyttig å tilføre, men vi kjørte LA-LV-SF gjennom Yosemite og Death Valley for et par år siden. Tror vi brukte tre dager på det, men da hadde vi ingen lengre stopp. Tok oss god tid til sightseeing i nasjonalparkene, men overnattet bare i Las Vegas og dro neste morgen.

 

Litt avhengig av hvor mye tid dere har vil jo også LV-SF-LA, med første strekket gjennom Yosemite og Death Valley og så ned langs kysten til Los Angeles. Jeg anbefaler uansett Yosemite, en fantastisk flott nasjonalpark jeg absolutt vil dra tilbake til!

Lenke til kommentar

Mye bra her :)

 

Ønsker jo å få med meg det som er verdt å få med seg uansett om det er bygg, natur eller opplevelse. Skjønner jo at tiden nok ikke strekker til så man må prioritere.

 

Etter tilbakemeldingene her så tenker vi kanskje å begynne i San Francisco med 3 overnattinger så vi får 2 fulle dager. Deretter kjøre Highway 1 nedover mot LA men ikke egentlig planlegge så mye her, bruke kanskje 2-3 dager på å komme oss fra San Francisco, ned til LA og videre mot Las Vegas. Tenkte da 3 overnattinger i Las Vegas før vi tar fly mot Miami.

 

Har lyst å se både Yosemite og Death Valley samt Grand Canyon. Mulig også rafting rundt Grand Canyon et sted.

 

Utfordringen nå er hvordan man skal legge opp reiseruten med 9-10 dager på alt dette før avreise mot Miami.

 

Samboer og jeg er nok en smule opplevelse og attraksjon orienterte men ønsker jo å få med oss "store" MÅ se steder.

 

Fin liste du hadde der Brulejus, måtte nevne det!

Endret av enurweb
Lenke til kommentar

Mine generelle råd om biltur i USA

(joda, jeg har postet dem noen ganger før, men det dukke stadig opp nye "prosjekter")

  • Kjøp reisehåndbøker og les disse på forhånd. Mye greit på eksempelvis amazon.co.uk /com. Husk at det ikke er mva. på bøker, slik at du kan gi blanke i 200-kroners grensen, så lenge det kun er bøker i forsendelsen. Sjekk også at bøkene ikke er for gamle.
  • Bruk kilder på nettet. Tripadvisor.com etc. Det er egen tråd om slike her på forumet.
  • Bruk Google Maps, Viamichelin eller lignende til å få en oversikt over aktuelle dagsetapper.
  • Lag gjerne egne kart på disse sidene.
  • Beregn god tid, eller sett av egne transportdager. 5-6 timer i bilen hver dag gir lite opplevelser.
  • Interstate = kjedelig
    Greit som ren transportetappe men gir ingenting når det gjelder opplevelser. Mindre veier gir mer å se og en kommer langt tettere på lokalbefolkningen. Overnatt gjerne i en småby eller to.
  • GPS er greit å ha, men dyrt å lei. Kjøp en billig ved ankomst eller last ned kart til den du allerede har og ta den med. Om du mener du klarer deg uten GPS må du ha en eller annen form for kompass. Dette finnes ofte som en del av bilens intsrumentering, men om det ikke gjør det bør en kjøpe et.
  • Lei bil vi en norsk side, det er langt mer oversiktlig når det gjelder forsikringer osv.
  • Om du ikke har andre preferenser på bil så prioriter å komme litt opp fra bakken, slik at du får et bedre overblikk.
  • Ikke frykt parkering av bil som er stor etter norske forhold. Amerikanske parkeringsplasser er større en norske.
  • Sjekk hvor mye bagasje den aktuelle bilen tar. Amerikanske biler tar generelt lite bagasje i forhold til størrelsen
  • Kostnadene for å levere bilen et annet sted enn den hentes kan varierer etter om en kjører fra A til B eller B til A. Eksempelvis ser det ut til at "alle" vil kjøre sørover til Florida.
  • Sjekk at det ikke er spesielle regler for alder, også for fører nummer 2.
  • Sjekk hvilke priser du får på leiebil viaa steder der du er medlem.
  • Ingenting verdt å stjele lagres synlig i bilen når denne forlates.
  • Om dere velger å besøke en temapark: Ta dere god tid. Det tar gjerne over en halvtime bare å parkere og komme seg innenfor portene. Dagen går som regel med.
  • Det blir shopping. Ha plass til dette på returen, eller ta høyde for å kjøpe ny bag/koffert.
  • Det er ferie. En dag ved bassenget uten å gjøre stort hører med.
  • Skikkelige måltider gjør dagen bedre, også når en er "på veien".
    En kjapp burger fungerer innimellom, men en trenger også litt hvile og maten er en del av opplevelsen og en skikkelig "steak" sitter i en del lengre enn en billigburger.
  • Ikke la punktet over hindre dere i å smake "junk food" som vi ikke har i Norge/Europa.
  • Kjeks, frukt, Beef Jerky etc. er greit å ha i bilen.
  • Ha nok vann i bilen. En billig kjølebag er glimrende. Dette får du kjøpt på Wallmart og tilsvarende butikker. Som kjøleelement kan du bruke is fra ismaskinen på hotellet/motellet i en dobbel bærepose. Isbiter får en også kjøpt, i poser, på de fleste dagligvarebutikker. Vann, brus og øl lagres selvfølgelig i kjøleskapet (minibaren) om natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter tilbakemeldingene her så tenker vi kanskje å begynne i San Francisco med 3 overnattinger så vi får 2 fulle dager. Deretter kjøre Highway 1 nedover mot LA men ikke egentlig planlegge så mye her, bruke kanskje 2-3 dager på å komme oss fra San Francisco, ned til LA og videre mot Las Vegas. Tenkte da 3 overnattinger i Las Vegas før vi tar fly mot Miami.

 

Må bare få korrigere meg selv. Cody ligger utenfor Yellowstone, ikke Yosemite.

 

Med bare 9-10 dager blir det ikke så mye tid til å dekke mange "store ting". Spesielt ikke om det blir 2-3 dager i både SF og LV. Dere kommer dere nok ned til Santa Barbara på et par dager. Ingen vits i å da innom LA. Så klarer dere Death Valley og Grand Canyon på 2-3 dager inn mot LV.

 

Det meste er bare å ta som det kommer, men rafting kan det være lurt å bestille på forhånd, for disse turene er ofte fulle (egen erfaring). Jeg er også litt uenig i punktet i innlegget over at 4-5 timer i bilen gir lite opplevelser. Mulig dette gjelder i en by, men det meste annet i USA er tilrettelagt for å oppleves vel så mye fra bilen. Jeg har ingen problemer med å oppholde meg i bilen mesteparten av dagen (ja, selvfølgelig blir det 10-15 minutter ut av bilen med jevne mellomrom der det passer seg). Hvordan opplever man Hwy 1 uten å tilbringe dagen i bilen? Resten av punktene er jeg enige i, og spesielt det siste, som jeg alltid drar frem når noen spør om tips til roadtrip i USA.

Lenke til kommentar

Jeg er også litt uenig i punktet i innlegget over at 4-5 timer i bilen gir lite opplevelser. Mulig dette gjelder i en by, men det meste annet i USA er tilrettelagt for å oppleves vel så mye fra bilen. Jeg har ingen problemer med å oppholde meg i bilen mesteparten av dagen (ja, selvfølgelig blir det 10-15 minutter ut av bilen med jevne mellomrom der det passer seg). Hvordan opplever man Hwy 1 uten å tilbringe dagen i bilen? Resten av punktene er jeg enige i, og spesielt det siste, som jeg alltid drar frem når noen spør om tips til roadtrip i USA.

 

Det finnes selvsagt opplevelser der bilkjøring hører med, som Big Sur og diverse nasjonalparker, men de rene transportetappene er drepende kjedelig. Husk også at mine råd er generelle og at California er en av USAs tettest befolkede stater.

Lenke til kommentar

Depends on what you wanna see. I try to focus on things I can't get at home here in Ohio when I travel. Deserts, sandy beaches, authentic cajun and mexican food, giant shopping malls, big amusement parks, armadillos, Jimmy Buffett and southern hospitality can't be found in Norway. I 'd go that route if I was a tourist from Norway. I'd stay away from the big tourist traps and try to get to know us plain folk without a condescending attitude, because yea, too many of us can't find Norway on a map. Go to a redneck bar, shoot the breeze with fishermen at our wonderful national and state parks and go eat a hot dog at a major league baseball game where players with last names like Anderson, Piazza, Jones and Gomez take swipes at 160 km/time fast balls with wooden sticks and make more money than Rooney, Van Persie and Ronaldo but you know nothing about them.

 

Stop by my home town and I'll show you how to eat the Greek american delicacy called Skyline Chili and take you to see the Cincinnati Reds or the Cincinnati Bengals, 50.000 screaming fans every weekend or to the 2nd largest Oktoberfest with 52 different beers for only 10 kroner/beer.

 

Well anyways, you get the picture. Hope you have a fin tur and see more than just the sights but also ordinary americans.

Lenke til kommentar

De fleste turister foretrekker de kjente turistmålene. Ser ikke noe feil med å besøke Yosemite, Death Valley, Grand Canyon eller Las Vegas. Hva besøker turistene i Norge? Jo, fjordene på Vestlandet, Bergen (Bryggen, Fløibanen) og Oslo (Frognerparken, Vikingskipmuseet og Holmenkollen).

 

Enig, men du mister mye når du begrense deg til bare turist steder. Jeg anbefale bed and breakfast ovenfor hoteller. Da treffer du andre folk og får vite litt mer hvordan lokalbefolkningen lever

Lenke til kommentar

Jøss, mye innlegg her og gode tips!

 

Jeg har tenkt på den mest effektive kjøreruten med tanke på hva vi ønsker å få med oss. Jeg tenker å ta en overnatting i Yosemite om det er mulig men er destod mer usikker på om Death Valley egentlig er så spennende? Hva er så spesielt med Death Valley liksom foruten at det er veldig varmt og et dødt landskap?

 

Lurer også på hva som gjør Higway one fra San Francisco til Los Angeles så spesiell? Ikke missforstå, vi er lystne på å kjøre den veien men lurer på om det er vits å følge Highway one hele veien.

 

Jeg har laget 2 alternative kjøreruter som jeg kanskje kan få tilbakemelding på. Ikke tenk direkte på alle stoppene jeg har lagt inn, jeg har kun gjort det for å få de riktige veiene og estimert tidsbruk.

 

Rute 1

 

Rute 2

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt med "The Big Sur".

En del måbyene sør for SF er også verdt et stopp.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Sur

http://en.wikipedia..../U.S._Route_101

 

Det som er påpekt om å bo på B&B er i mine øyne det samme som jeg påpeker med å oppsøke småbyer. Det er her en kommer tettere inn på lokalbefolkningen.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Hvis du på død og liv må innom LA, så ville jeg begynt der, tatt Highway 1 opp til SF, (evt. innom Napa), så øst til Yosemite hvor man kjører inn på vestsiden, tar loopen, og kjører ut på østsiden (går glipp av mye om man ikke kjører over fjellet), så nedover, gjennom Death Valley, og bort til LV.

 

Mye mer tidseffektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...