Gå til innhold

Hva bør den grunnleggende opplæring bestå av?


Hva er de kritiske aspekter i den grunnleggende opplæring?  

44 stemmer

  1. 1. Hva er de MEST kritiske aspekter i den grunnleggende opplæring?

    • Observasjon (Hvordan best bruke våre sanser for å vite noe om virkeligheten)
      22
    • Tenke abstrakt (Matte, logikk, Argumentasjon,...)
      38
    • Kommunikasjon (Lytte, Snakke, Lese, Skrive, norsk, engelsk,..)
      32
    • Vitenskap (Fysikk, kjemi, biologi, etc)
      28
    • Sosialfag (Historie, samfunnsfag, økonomi, etc)
      25
    • Filosofi (Etikk, Kunnskap, Virkelighet, Politikk, ...)
      27
    • Religion (Ateisme, Kristendom, etc)
      7
    • Kunst (Musikk, forming, etc)
      6
    • Sport/Fysisk aktivitet
      15
    • Annet (Vennligt beskriv)
      3


Anbefalte innlegg

Hva anser du som de viktigste "fag" dine (fremtidige) barn bør få opplæring i (til barnets eget beste)? Om du ikke har barn, hva hadde du ønsket at du selv hadde mottat av opplæring i sin tid?

 

Vennligst IKKE velg alt, men prøv å begrens deg til MAX 5 alternativer.

 

Se bort fra Statens fagplan av idag, her får du selv priorisere din egen.

 

Gjerne kom med innlegg som begrunner dine valg.

 

Selv stemmer jeg på de tre øverste.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig i at dei tre øverste er gode alternativer. Det er tema som er aktuelle i det virkelige liv og som man har enormt stort utbytte av å lære i tidleg alder.

 

Synes også at sosialfag og filosofi er mulige temaer. Sosialfag fordi det handler dagsaktuelle tema, og filosofi for å lære å stille dei vanskelege spørsmåla og dermed kanskje få eit åpent sinn.

Lenke til kommentar

Synes også at sosialfag og filosofi er mulige temaer. Sosialfag fordi det handler dagsaktuelle tema, og filosofi for å lære å stille dei vanskelege spørsmåla og dermed kanskje få eit åpent sinn.

 

Fullt enig i at filosofi er interessant som tema, ikke fordi det opplyser oss stort om hvordan verden er innrettet, men fordi spørsmålene er veldig gode og vi ikke har svarene medfører det at man må tenke. Altså ser jeg på det omtrent som praktiske oppgaver til "tenke" delen om du vil.

 

Derimot har jeg lite til overs for sosialfag ettersom disse omtrent har like mange reelle svar (sannheter) som filosofi, men man later som om man har svarene.

 

Det KAN dog, muligens, være brukende OM man i disse fag gjennomgående tar opp motstridene oppfattninger (ie Amerikanske Revolusjon sett fra Amerikans OG Britisk side, Slaveri vs Frihet, Demokrati vs Monarki, Anarki vs Stat, etc) og åpner for diskusjon UTEN favoritter.

 

Igjen tror jeg det ville hjelpe kritiske evnen, dog idag kan dette feltet vel, i min mening, oppsumeres med ett ord: Indoktrinering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg nå ser igjen over ser jeg at jeg muligens burde ha gruppert vitenskap og filosofi i en gruppe som "Teoretisk Kunnskap" (Filosofi kan vel anses som å ha kunnskapen om at vi IKKE kjenner svaret, altså en slags negativ teoretisk kunnskap)

 

Videre gruppert Sport og Kunst under "Praktisk Kunnskap"

 

Til slutt, burde vel Religion og Sosialfag grupperes under rubrikken "Tro", ettersom fakta vi kjenner er i beste fall utilstrekkelig for å bevise sannheten av påstandene som fremmes.

 

Dog, dette er kun en refleksjon nå i etterkant, og siden avstemmningen har begynt kommmer jeg ikke til å endre overstående, som i alle tilfeller trolig stemmer bedre overens med de flestes oppfattninger tror jeg, eller?

 

 

PS. Burde kanskje også gjort klart over at de jeg mener med "Tenke Abstrakt" er "i den hensikt å finne en slags sannhet om virkeligheten som omgir oss", og ikke med det formål å skape abstrakt kunst ol.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Og da har jeg lagt til en stemme for "annet". La oss si vi konsentrerer oss om de 4 første årene av skolegangen. Vet det var en stor forskjell fra da jeg gikk de fire førstebarnetrinnene, og til dagens situasjon, blant annet før oss så starter ikke skolegang før 4de klasse, mens får etterfølgerne på samme skole startet vel utdanningen faktisk i andreklasse en del år senere.

Det jeg vil ha inn er:

-Mestringsteknikk

-Læringsteknikk

Nummer 2 er i dag spedd utover hele skolegangen, vis du går så langt som universitetene. Mange har bruk for disse, "Å lære" er også en viktig bit av dette. Så det blir vel et utvidet begrep. Selve skolen er ubrukelig uten at elevene kan å lære. Men igjen: Å lære er ubrukelig vis pensum ikke er godt nok. Den Norske varianter er jo per dags dato et elendig pensum kombinert med at elevene ikke blir lært opp i å lære, men man håper at de lærer det underveis....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg vil ha inn er:

-Mestringsteknikk

-Læringsteknikk

Nummer 2 er i dag spedd utover hele skolegangen, vis du går så langt som universitetene. Mange har bruk for disse, "Å lære" er også en viktig bit av dette. Så det blir vel et utvidet begrep. Selve skolen er ubrukelig uten at elevene kan å lære. Men igjen: Å lære er ubrukelig vis pensum ikke er godt nok.

Med "nummer 2" antar jeg at du henviser til Læringsteknikk, og ikke "abstrakt tenkning" i avstemmningen?Veldig interesant observasjon, "lære hvordan man best kan lære" om jeg har forstått deg riktig.

 

"Mestringsteknikk" er derimot ukjent/uklart for meg, selv om det høres relatert ut.

 

Det er mulig disse ER innen gruppen "Tenke" over, men er ikke sikker.

 

Er muligens IBs "Theory of Knowledge" noe i den linje du sikter til?

http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_knowledge_(IB_course)

 

Den Norske varianter er jo per dags dato et elendig pensum kombinert med at elevene ikke blir lært opp i å lære, men man håper at de lærer det underveis....

Tror ikke problematikken er spesielt "norsk", har inntrykket av at det streves med dette overalt. Muligens som resultat av den politiske tendens til å hengi seg til "one size fit everyone".

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Alt på den listen er viktig! :)

Men er alt viktigst?

 

Siden du ba meg begrense meg til fem, så valgte jeg disse:

 

1. Tenke abstrakt (Matte, logikk, Argumentasjon,...)

2. Kommunikasjon (Lytte, Snakke, Lese, Skrive, norsk, engelsk,..)

3. Vitenskap (Fysikk, kjemi, biologi, etc)

4. Sosialfag (Historie, samfunnsfag, økonomi, etc)

5. Filosofi (Etikk, Kunnskap, Virkelighet, Politikk, ...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min mening: Jeg stemte for det som lå nærmest det mest grunnleggende:

 

 

1: Kommunikasjon.

Det viktigste for et rasjonelt menneske er å kunne kommunisere godt og riktig.

1: Lek.

Det viktigste for et sosialt menneske er å kunne forstå andre mennesker instinktivt.

 

2: Selvdisiplin, impulskontroll og grunnleggende læringsferdigheter; studieteknikk og læringsmestring.

Det nest viktigste er at man evner å holde instinktene og underbevisstheten i sjakk og evner å gjøre det man mener er best uavhengig av hva andre mener eller hva man lyster.

 

3: Filosofi: Filosofi er grunnsteinen til: Matematikk, vitenskap, logikk og etikk. Vår venstre hjernehalvdel trenger dette for å kunne utvikle seg.

3: Kunst og fantasi-utvikling: Fantasi er grunnsteinen til all nyvinning. Vår høyre hjernehalvdel trenger dette for å kunne utvikle seg.

 

4: Matematikk: Det er det enkleste og mest grunnleggende man trenger i hodet.

4: Kroppsøving: Kroppsbeherskelse er også meget viktig for kroppen.

 

5: Vitenskap: Det vi vet om verden

5: Musikk, skuespill (film, teater et cetera), sport (yteevne) og dans (rytme og flyt): Gleden av bevegelse og de kulturformene som får oss til å føle mest.

 

6: Samfunnsfag: Menneskeskapte systemer og menneskenes historie.

6: Kultur: Religion og tradisjoner

 

Det er ikke ett felt som er viktigere, men jeg mener at man skal starte fra begynnelsen av, og ikke hoppe på samfunnsfag, vitenskap eller matematikk før man har hatt filosofi -- og man må erkjenne at HALVPARTEN av mennesket ikke er rasjonelt, men kreativt og fullt av fantasi, og denne delen av mennesket trenger også stimulering og lek.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare observere at en av de ting JEG syns er mest sjokkerende med det som skjer idag er tendensen til å introdusere fagfelt hvor der er spredte meninger om hva som er sannheten (historie, samfunnsfag, religion, etc) FØR evnen til kritisk tenkning er tilstede og mens barnet har tendens til å akseptere det som blir sagt som SANT, samt at som oftest blir KUN en versjon fremstillt.

 

Skal i så hendseende nevnes at jeg anser religion som adskjillig bedre nå enn på min tid, ettersom det jeg forstår blir alle alternativene (religionene) presentert omtrent på like fot. Faktisk anser jeg en slik fremgangsmåte som interesant og positiv for utvikling av evnen til å tenke selv.

 

Den eneste hensikten jeg kan se ved å gjøre dette FØR kritisk tenkning har blitt lært, er indoktrinering, da i denne perioden kan man forvente at de vil akseptere det som blir sagt uten å vurdere om dette er sant eller ikke ettersom man ikke har noen forutsettninger for å kunne sette spørsmål ved det man blir fortalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mestringsteknikk? Det er en blanding av selvdisiplin, impulskontrol og andre relaterte temaer. I dag er du heldig om f.eks foreldrene dine, eller en onkel lærer det til deg, da det er en veldig stor fordel å skaffe seg det på en tidlig alder. Speksis, og evnen til å sette seg ned å studere det som blir presantert er også ekstremt fordelaktig å skaffe seg.

 

 

Ja. Filosofi er noe man burde hatt på barneskolen. Da en lett forståelig variant. Filosofi er svært viktig!

I alle fall har filosofi betydde mest for meg gjennom hele livet.

 

Ikke en forenklet variant. En godt strukturert variant, som gjør en ordtellig gjennomgang. Den forenklede viaranten er vanligvis en pest, fordi den gjør aldri en god nok jobb, samtidlig som barna har større læringspotensiale enn senere i livet.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Mestringsteknikk? Det er en blanding av selvdisiplin, impulskontrol og andre relaterte temaer. I dag er du heldig om f.eks foreldrene dine, eller en onkel lærer det til deg, da det er en veldig stor fordel å skaffe seg det på en tidlig alder. Speksis, og evnen til å sette seg ned å studere det som blir presantert er også ekstremt fordelaktig å skaffe seg.

 

 

 

Interessant. Linker?

Fant dette etter å ha trasket det igjennom google translate:

http://www.copingskills4kids.net

 

Er dette tema?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...