Gå til innhold

M-ATX Gamer m/GTX690 - siste sjekk før kjøp

Anbefalte innlegg

Hei! Har postet et par tråder tidligere med diverse versjoner av denne PCen. Den skal nå bestilles imorgen, fra dustin.no, og jeg lurer derfor på om konfigureringen under er OK og ikke inneholder noen deler som ikke passer sammen.

Delene:

Kabinett: LIAN LI MINITOWER PC-V354 M-ATX BLACK

Hovedkort: GIGABYTE GA-Z77MX-D3H TH Z77 S-1155 MATX IVY

Grafikk: GIGABYTE GEFORCE GTX 690 4GB PCI-E DVI/DP

Prosessor: INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY

PSU: COOLER MASTER SILENT PRO M2 ATX12V 2.3 720W

RAM: CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1866MHZ CL10 (4X8GB)

Kjøler: CORSAIR H80 HYDRO CPU COOLER

Harddisk: 2 x SAMSUNG 830 SERIES 256GB SSD SATA/600 MLC

Diverse:

ARCTIC SILVER 5 KJØLEPASTA (3.5 GRAM)

D-Link Xtreme N PCI Express Desktop Adapter DWA-556 - nettverksadapter

LITEON BLURAY BD-R 12X INTERNAL BLACK - BULK

MICROSOFT WINDOWS 7 PROFESSIONAL SP1 64-BIT ENG DVD#OEM

Tar gjerne imot forslag til andre komponenter som er bedre, så lenge det er på lager hos Dustin.no :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jDflNq

PSU-en suger, gå for XFX XXX 750W Modular eller Corsair AX.

32GB RAM er overkill, 16GB holder lenge.

Sleng på 2 Corsair SP vifter på H80, stock viftene suger og 4 Corsair AF/Noctua vifter for god luftflyt.

Lite lagringsplass?

Endret av Slettet-jDflNq
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Et par spørsmål/kommentarer:

- Hva er galt med PSU'en? "Silent" hørtes forlokkende ut, og den bør være mer enn kraftig nok? :) Men, må innrømme jeg ikke er spesielt belest når det kommer til strømforsyninger. Målet er minst mulig lyd og nok krefter.

- 32 GB Ram er overkill - men billig, så da går det som "kjekt å ha" ;)

- Skal se på viftene. Er dette noe som vil være relevant selv om jeg ikke overklokker? Dette oppsettet vil aldri overklokkes.

Lagringsplass blir tatt hånd om av et eksternt Thunderbolt oppsett. SSDene skal ha hver sin oppgave, den ene blir for OS og vanlige programmer, den andre blir for spill og Photoshop/Premiere :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Lagde en liten liste.

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=deabdd013f244c53a2d73a1aa0328bfa

Vet ihvertfall at mange fraråder å kjøpe Cooler Master sine silent PSU-er, husker ikke helt nøyaktig hvorfor, men mener å huske at det var pga tidlig død. Er ikke så veldig god på de ulike PSU-ene selv, men vet hvilke som er gode valg, men ikke nødvendigvis hva som er galt med andre.

RAM er jo billig, så hvorfor ikke? :)

Hvis du vil ha en stille PC, så vil Fractal Design Mini være et bedre valg da det er støydempet. Du må ofre 3 hdd brønner, men det skal ikke være noe problem da SSD kan teipes fast i kabinettet så har du de 3 hdd plassene som blir igjen til overs eller så kan du bare putte SSD i to av de.

Noctua kjøleren kommer til å være lydløs og kjøler ekstremt bra.

Som du sikkert ser så har jeg lagt til noen vifter. Noctua vifter har veldig god luftflyt og støyer minimalt i forhold til andre produsenter sine.

120mm viftene skal foran og bak, de erstatter Fractal viftene som allerede er der.

140mm vifta skal monteres på siden for god kjøling til skjermkort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, 16GB ram er fremdeles overkill, så vil nok kalle 32GB sløsing av 800kr

Det er 1200W strømforsyning også, men allikevel, kjekt å ha og øker "feelgood faktoren" på kjøpet ;)

Lagde en liten liste.

Takker :)

Vet ihvertfall at mange fraråder å kjøpe Cooler Master sine silent PSU-er, husker ikke helt nøyaktig hvorfor, men mener å huske at det var pga tidlig død. Er ikke så veldig god på de ulike PSU-ene selv, men vet hvilke som er gode valg, men ikke nødvendigvis hva som er galt med andre.

Skal se litt på det her - valgte kun CM'en fordi den het "silent", ikke akkurat det mest informerte valget :hmm:

RAM er jo billig, så hvorfor ikke? :)

Det var min tanke også!

Hvis du vil ha en stille PC, så vil Fractal Design Mini være et bedre valg da det er støydempet. Du må ofre 3 hdd brønner, men det skal ikke være noe problem da SSD kan teipes fast i kabinettet så har du de 3 hdd plassene som blir igjen til overs eller så kan du bare putte SSD i to av de.

Foretrekker designet på Lian-Li kabinettet. Det er ikke snakk om å få til en helt stille PC her, men om valget står mellom to jevngode komponenter så foretrekker jeg minst mulig lyd.

Noctua kjøleren kommer til å være lydløs og kjøler ekstremt bra.

Som du sikkert ser så har jeg lagt til noen vifter. Noctua vifter har veldig god luftflyt og støyer minimalt i forhold til andre produsenter sine.

120mm viftene skal foran og bak, de erstatter Fractal viftene som allerede er der.

140mm vifta skal monteres på siden for god kjøling til skjermkort.

Kan godt være det er en god idé å bytte ut viftene i Lian-Li'en med disse Noctua viftene, kan tenkes det blir en fremtidig oppgradering om jeg syns kabinettet støyer for mye :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Hovedkortet jeg fant var et ATX hovedkort :wallbash: .Men hovedkort klarer du sikkert å velge etter egne behov.

Gå for Corsair AX så vil du ikke angre.

Hvis du vil ha Lian-Li kabinettet så går du for det, etter min mening så ser det forferdelig ut, men ditt valg. Usikker på hvor mange vifter du kan ha i det, men tror det er 3 eller 4 120mm vifter, da går du gjerne for de 120mm Noctua viftene jeg fant fram.

Klarer ikke å finne ut hvor høye CPU kjølere kabinettet støtter, noe som kan bli et problem.

Lenke til kommentar

Min plan var å ha en PSU som kunne kjøre 2 skjermkort uten å svette! Men ja, helt klar over at det var overkill haha. Dog, var mere reviewen jeg leste om at dette antageligvis var den beste psuen som var mulig å få tak i som fikk meg på kroken ;)

Men akk, du fikk meg der, haha.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha 32GB RAM må du ha Windows 7 Ultimate, Enterprise eller Professional. Home Premium lar deg ikke bruke mer enn 16 GB, og Home Basic har grense på 8 GB. Og det er riktig at noe mer enn 1600MHz er unødvendig :) Ser du allerede har fått beskjed om at 32GB RAM er overkill, så jeg skal ikke si noe på det :p

Du trenger ikke en K-prosessor hvis du ikke skal overklokke. Gå for i7-3770 i stedet. Akkurat den samme prosessoren, bare at den ikke kan overklokkes og koster et par hundrelapper mindre.

EDIT: Ops, så ikke at du allerede har bestemt deg for Win7 Professional :)

Endret av moby_duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer aldri til å overklokke. Den dagen denne PCen blir for puslete så blir den oppgradert :) Men jeg håper den vil klare seg finfint i et par tre år med dette oppsettet, og kanskje enda noen år med bare et skjermkortbytte om jeg er heldig.

Nå er den bestilt - gikk for Corsair AX1200i til slutt på strømforsyningen. Mega overkill, men leste en del reviews som sa at denne var svært svært strømgjerrig og stillegående, hørtes forlokkende ut :)

Lenke til kommentar

Det ble AX1200 til slutt, leste litt videre nå, ser ut som begge har omtrent samme kvalitet, og tilnærmet samme støynivå. Med et par hundre watt ekstra, og noen hundre kroner billigere dyrere, så blir det Corsair ;) Tror den PSU'en skal vare gjennom et par oppgraderinger fremover!

EDIT: Ser at jeg sammenlignet ex moms prisen til AX1200 med inc. moms prisen til Seasonic'en :p Jaja, nå er det uansett bestilt og plukket ;)

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Et par spørsmål/kommentarer:

- Hva er galt med PSU'en? "Silent" hørtes forlokkende ut, og den bør være mer enn kraftig nok? :) Men, må innrømme jeg ikke er spesielt belest når det kommer til strømforsyninger. Målet er minst mulig lyd og nok krefter.

- 32 GB Ram er overkill - men billig, så da går det som "kjekt å ha" ;)

Det er ingenting gale med strømforsyningen du nevnte i første post. Det er bare MTK som ikke vet hva han snakker om.

Cooler Master lager veldig gode strømforsyninger, og har selv en slik Silent strømforsyner. Hatt den lenge, og ingen problemer.

Ellers gratulerer med kanon PC. Du kommer til å bli fornøyd. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det ble AX1200 til slutt, leste litt videre nå, ser ut som begge har omtrent samme kvalitet, og tilnærmet samme støynivå. Med et par hundre watt ekstra, og noen hundre kroner billigere dyrere, så blir det Corsair ;) Tror den PSU'en skal vare gjennom et par oppgraderinger fremover!

Du kjører mATX, du må opp på ATX-størrelse før det i det hele tatt er et poeng i å passere 650W :p

Det er ingenting gale med strømforsyningen du nevnte i første post. Det er bare MTK som ikke vet hva han snakker om.

Cooler Master lager veldig gode strømforsyninger, og har selv en slik Silent strømforsyner. Hatt den lenge, og ingen problemer.

Nåja, Cooler Master har hatt en del gufne serier, spesielt GX-serien, som ikke kan anbefales og konkurrerende produkter fra Corsair/Antec/XFX/OCSZ som ofte har vært en kombinasjon av billigere og bedre på alle måter. På et generelt grunnlag anbefaler jeg derfor ikke Cooler Master-merkede PSUer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Cooler Master lager veldig gode strømforsyninger, og har selv en slik Silent strømforsyner. Hatt den lenge, og ingen problemer

Nå husker jeg problemet med den. Coilwhine er noe flere opplever, noe du gjerne vil unngå. En strømforsyning er dessuten noe du skal kjøpe som faktisk burde være av litt kvalitet da du vil kunne bruke den veldig lenge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...