Gå til innhold

Kjøpe privat, selge videre til eget firma for å beholde gode forbruker rettigheter!


hean

Anbefalte innlegg

Er i oppstartsfasen av ett AS.

 

Skal handle inn en del småting til firma men siden forbrukerkjøpsloven er strengere enn kjøpsloven lurer jeg på om jeg skal gjøre alle kjøp privat og selge direkte videre til eget AS.

 

Hvis jeg da skriver egne kvitteringer med spesifisert moms der jeg skriver under som selger og kjøper så burde vel det gå bra. Legger selvfølgelig med butikkvittering.

 

Skulle noe skje reklamerer jeg som privatperson!

 

Noen fallgruver her, bryter vel ikke noen lover med å gjøre det slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven:

§ 1. Alminnelig virkeområde

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Heller ikke advokat, men det ser ut til at du faller utenfor allerede i §1, 3 ledd.

Lenke til kommentar

Hmmm, ser ut som jeg havner i grenseland her egentlig.

 

De fleste produktene vil nok også brukes mye privat, kanskje til og med mer til privat bruk enn til næring. Da vil jeg nok kanskje havne på den rette siden av loven ved å gjøre det på den måten.

 

Synes definisjonen av loven var litt for mye opp til tolkning egentlig.

Lenke til kommentar

Om du selger tingen videre til firmaet skal den jo åpenbart brukes i næring, og fkjl gjelder ikke. Du kan selvfølgelig prøve å svindle selger, men det er sjeldent så lurt.

Vel så åpenbart er det vel egentlig ikke...da produktene vil bli mest brukt i privat sammenheng.

 

Momsfradrag er ikke viktig da jeg ikke driver mye med "salg", med andre ord... jeg formidler salg. Kunder som eventuelt kjøper det produktet som fokuseres på i bedriften bestiller det direkte selv med hjelp av meg.

 

Det jeg eventuelt tenker på er innkjøp av kamera til å ta bilder som skal brukes til web, logo, etc og datautstyr.

 

Om det er firma som kjøper eller meg privat er EGENTLIG ikke så veldig viktig da det uansett går ut fra min lomme :)

 

Edit:

Men hadde vært morsomt å gjøre kjøp på firma, på papiret :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Først og fremst får du ikke merverdiavgiftsfradrag for en slik transaksjon, fordi du som privatperson ikke er avgiftssubjekt - da er avgiftskjeden brutt. Å "spesifisere merverdiavgift" på kvitteringen mellom deg og AS'et er dermed et brudd på bokføringsloven og merverdiavgiftsloven - og ikke minst innebærer det at du er pliktig til å innbetale beløpet du uriktig har oppgitt som merverdiavgift til Skatteetaten, jfr. mval pgf 15-14.

 

Dersom du kjøper noe i den hensikt å videreselge det til en næringsdrivende opptrer du ikke som forbruker men som ledd i næringsvirksomhet, og du vil ikke beholde forbrukerkjøpslovens beskyttelse.

 

Det er imidlertid et smutthull her: Dersom du kjøper noe privat, men skal bruke det i jobben din (i ditt ansettelsesforhold i selskapet), har du alle forbrukerkjøpslovens rettigheter. Dette gjelder også dersom selskapet gir deg pengene du skal kjøpe det for, altså at du kjøper det på selskapets regning. Dette vil imidlertid kunne medføre at ytelsen fra selskapet skal beskattes som lønn for deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...