Gå til innhold

Bolt and Hawking - Gamer og Server


Anbefalte innlegg

Forhistorie (if any)

 

Da sniker høsten seg på og det klør i fingrene etter å finne fram dremelen og stikksaga.

 

Mitt forrige prosjekt ble noe avkappet. TJ07 kabinettet som skulle bli primærPC med vannkjøling, ble til fil og spillserver da nettlinjen min ble heftig oppgradert(5/1 til 70/10).

 

Bilde av filserveren slik den står nå.

 

IMG_1704.jpg

 

Da viftene konka i Gameren (Fractal Design Arc) så kjøpte jeg like greit nytt kabinett.

 

Valget falt på et Corsair C70 i militærgrønn. Og det ble seende slik ut etter en times montering.

 

Bilde av spillmaskinen slik den står nå.

 

IMG_1.jpg

 

 

Planen

 

Jeg syntes ikke TJ07 og C70 -kabinettene sto helt i stil til hverandre så jeg bestemte meg for at TJ07 måtte ryke. Det ble derfor kjøpt inn enda et militærgrønt C70.

 

Planen nå er først å bygge vannkjølt gamer i det nå tomme C70 kabinettet, og deretter bygge server av det andre C70 kabinettet etterpå.

 

1. Bolt

 

 

Hvorfor navnet? Jo, fordi maskinen skal bli kjapp, så hvorfor ikke bruke navnet på verdens raskeste mann?

 

Hardware:

 

Hovedkort: Asus Sabertooth P67

Prosessor: Intel Core i7 2600k

RAM: Corsair Vengeance 1600mhz (4x4Gb)

GPU: Zotac GTX680

Lagring: Highpoint RR2720SGL med 6xAgility 3 i Raid 5 (over 2Gb/s i både read og write. Bolt enough?)

PSU: Corsair AX-750 (Takk til CDON.com som sendte 2 stykk ved en feiltagelse. Har dårlig samvittighet så jeg gir dem cred her!)

 

Vannkjøling:

 

Her blir det to looper.

 

Loop 1:

 

Tank-pumpe-RAM-GTX680-radiator-tank

 

Deler:

 

GPU BLOKK: EK GTX680 CSQ Nickel/Plexi

RADIATOR: AquaComputer Airplex 240mm Aluminium (Loop 1 70%)

RAM BLOKK: EK RAM COOLER Nickel/Plexi (Hvor langt er det mellom skruehullene her??)

TANK/TOP: Koolance RP-401X2 (Kammer 1)

PUMP: Laing DDC

 

Loop 2:

 

Tank-pumpe-CPU-HK-radiator-tank

 

Deler:

 

CPU BLOKK: EK Supremacy CSQ Nickel/Plexi

RADIATOR: AquaComputer Airplex 240mm Aluminium (Loop 2 30%)

HK BLOKK: EK-MOSFET Sabertooth P67 Nickel

TANK/TOP: Koolance RP-401X2 (Kammer 2)

PUMP: Laing DDC

 

Mods/Plans:

 

-Lakkere "BOLT" på front/side i fonten "stencil".

-Dele kabinettet inn i "soner" ved hjelp av bøyde akrylglassplater, samt lakkere/trekke om platene.

-Lage harddiskbrønner med 3D printeren jeg får snart.

-Printe braketter og smådeler, samt lakkere disse

-Sleeve PSU med camofarget paracord.

-Lakkere/foliere hovedkort-kappen

-Montere LED-kontroller med USBkontroller

-Gjemme ALLE kabler

-Lage bryterpanel i front 5.25 bay, for å skru på maskinen.

-Bytte ut pop-nagler med skruer for enklere demontering neste gang.

-Kjøpe inn nye SAS-SATA -kabler.

-Bytte ut sidevindu med ett uten viftehull.

 

2. Hawking.

 

Hvorfor navnet? Fordi serveren er "The Brains" i nettverket mitt.

 

Hardware:

 

Hovedkort: ASUS P7H55

CPU: Intel Core i5 760

RAM: Corsair 1600Mhz (3x1GB) Ene brikka døde. 16GB skal inn.

GPU: Ingen. Brukes kun med RDP.

Lagring: 2x3TB, 2x1,5TB og 1x2TB.

PSU: Corsair AX750 (Nok en gang takk til CDon.com)

 

Mods/plans:

 

-Lakkere "HAWKING" på front/side i fonten "stencil"

-Sleeve PSU i camofarget paracord.

-Kjøpe inn raidkontroller og 3x3TB disker

-Optimalisere luftflyt.

-Støydempe med matter

-Kjøpe inn ny CPU-kjøler(H70?)

-Gjemme kabler

-Bytte ut sidevindu med ett uten viftehull.

 

 

Har du synspunkter, ros eller kritikk? Post i

KOMMENTARTRÅD

Endret av Calvinator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update #1 Demontering/Radiatortest

 

Har nå tatt av frontdekselet og drillet ut alle popnagler som holdt fast 5.25" brønnene. Merket raskt at dette var en kritisk del i forhold til stabilitet i kabinettet. Jeg tror bare jeg fjerner litt av bunnen på denne og skrur den fast igjen.

 

Bilde av hvordan kabinett ser ut etter demontering av front og etter fjerning av popnagler og 5.25" brønn. Drillet for hånd!

 

IMG_3.jpg

 

Dro innom byggmakker og hentet noen M3 skruer. Har en haug med M4, men radiatoren tillot ikke annet. Fått montert 2 stykk Coolermaster sickleflow i front og mot radiatoren i front. Måtte dele skruene på midten da de ikke gikk igjennom hele viften og inn i radiatoren. Måtta da korte de inn og bruke de med bakre viftefeste.

 

Slik det ser ut nå.

 

IMG_4.jpg

IMG_5.jpg

 

Jeg lurer litt på å bygge ut fronten og flytte radiatoren ut, men det ser ut som jeg har ganske god plass enda.

 

Akkurat nå driver jeg og bøyer plexi for dekking av PSU og gjennomføringshull for kabler. Her skal jeg lage tilpassede hull i plexiplaten. Bilder av prosessen kommer!

 

KOMMENTARTRÅD

Endret av Calvinator
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update #2 Midtdeler og dekking av gjennomføringshull.

 

Midtdeleren er nå ferdig tilpasset kabinettet , så nå mangler jeg bare å kutte den til slik at den går kant i kant med hovedkortet. Jeg brukte varmepistol og noen ikea-braketter for å lage bøyene.

 

Bilde av prosessen.

 

009.jpg

 

Bilde av kassa.

 

IMG_39011.jpg

 

Hva synes dere om midtdeleren? Tips til hva jeg kan gjøre med den? Jeg har vurdert å trekke den om i carbon eller noe sånt, eller kanskje lakke den grønn.

 

Bilde av paracorden jeg har bestilt som tilskudd til fargene fra MDPC. Denne lyser i mørket :O

 

015.jpg

 

Si din mening i kommentartråden

Endret av Calvinator
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update #3 Vannkjøling.

 

Jeg ville gjerne ha på plass vannkjøling slik at jeg kunne teste dette på LAN-et jeg var på i helga. Det rakk jeg ikke helt, så jeg drasset med meg all vannkjølinga, dremelen og begge C70-kabinettene dit.

 

Jeg startet med å kutte hull i 5,25 bay-rammen for å få plass til niplene ut fra radiator. Dette ble gjort raskt og enkelt med dremel.

 

Begge pumpene mine hadde festeører og disse måtte bort for å få plass i reservoiret.

 

Bilde av den ferdige OG TETTE løsningen

IMG_3916.jpg

IMG_3918.jpg

 

Bilde av radiator og pumpe/res-combo montert i kabinett.

IMG_3925.jpg

 

Bilde av vannkjølingen som skal inn.

IMG_3928.jpg

 

Da er hardwaren flyttet over i det nye kabinettet! Etter planen så ville jeg beholde plastkappen, men denne måtte av hovedkortet for å få på VRM-blokka. Jeg bestemte meg derfor å beholde den og "dremle" til den passer. Slik ser det ut. Nakent, hva?

IMG_3959.jpg

 

Og slik kabinettet står i dag. Grunnen til dette er at jeg ikke fant en torx-trekker som passet til skjermkortet. RAM-blokken passet ikke på MIPS-modulene, så jeg måtte bestille inn et Corsair Dominator GT -kit. Dette kommer i morgen så da har jeg helgen på å fikle.

IMG_3962.jpg

Lenke til kommentar

Update #4 Komplett vannkjøling.

 

Når jeg nå skriver dette er det 10 minutter siden jeg skrudde på maskinen for test. Lyden som av og til kommer fra systemet når luft frigjøres, minner om den skjebnesvangre dagen da jeg glemte en blindeplugg i en av mine gamle maskiner. Men nå er altså vannkjølingen ferdig bygget.

 

Hva gjenstår?

 

-Midtdeleren skal inn.

-Lage plass til de 6 SSDene mine. Jeg tenker å printe holdere med 3Dprinteren jeg har bestilt.

-Sleeve resten av strømforsyningen.

-Legge opp lysdioder og kontroller til denne.

-Finpusse flow ved å bytte nipler etc.

-Tilpasse thermal cape slik at denne kan settes på igjen.

 

Jeg liker ikke å lage så store planer og finner litt ut underveis av hva jeg vil bygge videre.

 

Og nok chit-chat. Her er bilder av riggen slik den ser ut etter montering av ram og skjermkortkjøler. Jeg har også sleevet 24-pins-kablene også. Det hvite i paracorden er selvlysende!

IMG_3969.jpg

 

Og så et bilde av fronten. Har hørt mye dårlig om dette reservioret, men det er kjempeenkelt å jobbe med og å etterfylle.

 

IMG_3968.jpg

 

I nåværende stund ligger CPU på 35 grader idle og skjermkort ligger på 28 grader idle. Skjermkort og VRM fikk tildelt 70% delen av radiatoren og CPU og RAM fikk 30%. Jeg lurer på om en radiator til kan være fornuftig etterhvert..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

UPDATE #5

 

 

Vannkjølingen fungerer fint for nå, selv om en radiator til og en ny pumpe burde vært på plass etterhvert. Begynner å høre ulyder fra pumpa og jeg er ikke helt fornøyd med temperaturen på komponentene.

 

 

Men det får vente. Nå skal serveren oppgraderes!

 

 

Nok chit-chat! Bildetid!

 

 

Nye disker!!

IMG_4002.jpg

 

 

Ny RAID-kontroller!

IMG_4001.jpg

 

 

Og et "FØR" -bilde

IMG_4003.jpg

 

 

Dagens planer!

 

Dagens planer består av å flytte alle filer over til det nye RAID5-settet på hele 10,5TB!!

 

Når det er gjort så skal nytt OS inn på ny systemdisk som består av 2x 60GB SSDer i RAID1.

 

Videre skal jeg sette opp flere diskrammer i kabinettet. Kjekt at jeg tok vare på de jeg tok ut av det andre C70 kabinettet :D

 

Oppe 8 i dag og har kommet så langt foreløbig. Står og bygger RAID5 nå.

IMG_4008.jpg

IMG_4009.jpg

 

Kommentartråd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

UPDATE #7

 

Hei igjen!

 

Har brukt den siste tida på å lære meg å bruke 3D printeren jeg har mottatt! Videre så har jeg lært meg shrinkless sleeving og startet på nedpussing av kabinettet for å få en "slitt" stil.

 

IMG_4053.jpg

IMG_4043.jpg

 

Jeg har også designet ett HDD kabinett for mine 6 SSDer. Mangler bare å lage skruehull så er det klart for print!

 

HDDcage.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

#UPDATE 8

 

Ryddet i disker og sleevet kabler.

 

IMG_4085.jpg

 

Byttet ut sidevindu med et nytt i akrylglass.

 

IMG_4082.jpg

 

 

Installasjon av 260mm i topp av kabinett:

 

Tømming av system:

 

IMG_4169.jpg

 

Demontering av front:

 

IMG_4172.jpg

 

Ser på øyemål at dette ikke går uten en slosskamp...

 

IMG_4174.jpg

 

Nope.. Går fortsatt ikke...

 

IMG_4175.jpg

 

Søling:

 

IMG_4179.jpg

 

5.25" Brønnen sto i veien så den ble drillet ut:

 

IMG_4180.jpg

 

Fryktelig dårlig plass til en såpass tykk radiator..

 

IMG_4183.jpg

 

Og montert igjen. Mixet litt farger også. Ser litt mer "brukt" ut nå..

 

IMG_4192.jpg

 

 

 

 

Og slik kabinettet ble etter montering. Fjernet dog 5.25" brønn og satte på en 90 graders vinkel for feste av pumpen. Heldigvis er hullet etter popnaglen i samme høyde som skruehullene til reservoiret, slik at jeg ikke trengte å lage nye :)

 

 

IMG_4214_zps7fc39ac3.jpg

 

Har du synspunkter, kommentarer eller andre tilbakemeldinger?

 

KOMMENTARTRÅD

Endret av Calvinator
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

UPDATE #9

 

Da har jeg fått jobbet litt mer med kabinettet. Fått montert rør istedet for slanger mellom pumpe og radiator. Ikke en pen løsning, men den duger for nå.

 

129_zpscd56553d.jpg

 

 

Jeg har også byttet slanger og kjølevæske i resten av systemet. De har nå etter noen uker begynt å bli gule i fargen. Noen som vet om blanke slanger som ikke gulner?

 

Anyways. Bilde:

 

IMG_4229_zps3bce6280.jpg

IMG_4238_zps2790b787.jpg

 

 

 

Jeg har montert et ekstra 680 og fått på bakplater på begge. Trukket dem om i carbon, noe jeg ble veldig fornøyd med.

 

IMG_4218_zpse9bb00ef.jpg

 

IMG_4223_zps2dc23581.jpg

148_zpsda8ac64a.jpg

155_zpsac051854.jpg

 

Legg gjerne igjen en tilbakemelding i KOMMENTARTRÅDEN

Endret av Calvinator
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Da er jeg straks ferdig med sleeving av den nye 1000Watteren min,. Har også laget (printet) holdere til neonrørene jeg kjøpte av en hyggelig kar på finn. Håper på en produktiv uke! Tenker å teste blå UV-coolant fra EK. Any good? Har brukt mayhems UV-white og den har mistet UV-effekten på noen måneder.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...