Gå til innhold

Laser- eller blekkprinter?

5 stemmer

1. 1. Med mine behov, hva bør jeg velge?

• Blekk
      0
    • Laser
      5

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe meg ny printer og er i tvil om jeg skal velge laser eller blekk. Følgende må tas i betraktning:

- Jeg skriver ikke ut særlig ofte, så jeg trenger en skriver som kan være inaktiv over en lengre periode uten at dette går ut over skriverens prestasjoner

- Jeg skriver så å si bare ut tekstdokumenter for eget bruk, så kvaliteten er det ikke så veldig nøye med

- Fargeblekk er ikke viktig

- Tosidigenhet er greit å ha, men det er ikke et absolutt must (de fleste skrivere har vel kanskje dette nå til dags?)

- Edit: Må kunne bruke markeringstusj på de dokumentene jeg skriver ut uten at teksten/blekket på papiret blir gnidd utover... Dette har jeg opplevd tilfeller av og det vil jeg nødig unngå!

Høy innkjøpspris forsvarer seg ikke med tanke på at jeg ikke skal bruke den allverdens. Maks 1000 kroner.

Så, basert på behovene mine, hva bør jeg velge av laser og blekk?

Mer konkrete kjøpsanbefalinger mottas også med takk. :)

Endret av Glassmesteren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt klart en Laser :)

Laser skrivere er MYE bedre enn blekkskrivere når det gjelder å skrive ut tekst. Teksten fremstår som mer knivskarp. En fargelaser fungerer også utmerket og i mine øyne bedre enn blekkskriver til utskrifter av grafikk etc. også enn blekkskriveren.

Der laseren kommer til kort er når man skal skrive ut høykvalitets foto. Der tror jeg nok fortsatt blekkskriveren er vinneren. Skal man ha en laser som evt. skal målse seg med blekkskriveren her, så må man vertfall vesentlig opp i pris.

Til ditt budsjett på 1000,- ville jeg valgt en billig sort/hvitt laser. (hvis du ikke har behov for fargeutskrifter)

Tonerkasetter på billige laserskrivere koster kanskje nesten like mye som selve laserskriveren, men dem varer mange ganger lenger enn blekkpatroner og utskrift av teks og grafikk fremstår som mer skarpt på en laser.

Vi har en laserskriver som heter Develop Ineo 280+ til rundt 60.000,- på jobben. Vi har også hatt billigere fargelasere av typen OKI 3200 og HP1600. Laserskriveren er regelrett overlegen blekkskriveren i de fleste tillfeller, så sant man ikke snakker fotoutskrifter. Men laserskriveren er ikke akkurat håpløs her heller. Men like bra blir det ikke. En av grunnene er nok at man nermest ikke får kjøpt SKIKKELIG fotopapit til laserskrivere. Vertfall ikke som jeg har sett i de butikkene jeg har vert.

I beste fall får man 120gram papir i blank utførelse av det jeg har sett. Laserskriveren vi har på jobben til rundt 60.000,- kan ikke printe på tykkere papir enn 160gram papir i følge produsent. Det holder til vårt bruk dog.

Vi har også en liten billig laserskriver (Brother ett eller annet) som kun skriver sort hvitt. Denne brukes kun til fakturaer. Den kostet 1200,- og toneren i denne varer i evigheter. Vi kjøpte den for ca. 2 år siden og jeg har byttet toner kun to ganger på den. Vi skriver ut ca. 5.000stk. fakturaer i året.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Både Oki, epson og xerox har vi hatt mye trøbbel med på jobben, har nå en Canon laser som funker gull, det er relativ store og dyre maskiner, om tilsvarende til 1000.- er bedre vet jeg ikke. De hjemme-skriverne jeg har er mest fornøyd med er Canon sine skrivere men dog ikke laser.

Prisguiden kan gi deg indikasjon på pris, ser du på enkelte skrivere der kan du også finne tester/anbefalinger etc.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar, folkens. :)

Hva mener dere om Samsung ML-2165 til 599,-? Den er en god del billigere enn de andre laserskriverne, men det er det kanskje en grunn til...?

Ellers ser jeg at der er en Brother til 999,- og dette merket har dere jo allerede anbefalt.

Jeg må si jeg vet ikke helt hvorfor prisene varierer slik, de ser ikke så forskjellige ut i en sammenlikning, men basert på det dere sier, så er vel kanskje Brother det tryggeste valget selv om den er dyrere?

Lenke til kommentar

Stort sett (ikke alltid) så øker utskriftsprisene jo billigere skriveren er i innkjøp. Annbefaler deg å sjekke tonerprisene til den aktuelle skriveren før du slår til. Kan hende en dyrere skriver er spart inn ved første tonerbytte kontra en billig en.

Toner kostnadene er minst like viktig å sjekke med tanke på økonomi som selve prisen på skriveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...