Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkoholiker - fysiske reaksjoner

Anbefalte innlegg

De siste to-tre årene har jeg drukket altfor mye alkohol, og spesielt dette siste året siden forrige sommer har jeg trappet opp veldig. Mengden har nok ligget på i hvert fall 45 enheter alkohol i uka (fra denne definisjonen av enheter: http://www.nettdokto...ler/alkohol.php ). 1 enhet = 12 gram.

For noen uker siden begynte jeg å kjenne smerter i ryggen litt over begge hoftene (nyrene?) som kjennes mest som muskelsmerter, spesielt på morgenene etter jeg hadde drukket mye kvelden i forveien. De ble gradvis kraftigere, og jeg ble såpass skremt av det at jeg ikke turte å drikke mer. Nå har jeg vært tørr i noen dager, og disse smertene har forsvunnet. Men nå er jeg nesten konstant plaget av (veldig milde) magesmerter som kjennes omtrent ut som når man har mye luft i magen.

Er det sannsynlig at dette er fysiske reaksjoner på at jeg har sluttet å drikke "konstant", eller er det større muligheter for at lever, bukspyttkjertel, nyrer el. er ødelagt etter alkoholmisbruket?

Jeg regner med å få oppfordringer om å oppsøke lege, men jeg ønsker bare at noen med litt kunnskap om dette kan si noe nærmere om hva de tror dette kan skyldes.

Anonym poster: 54a1b016a2cd7a8e160d22a30b9132bc Anonym poster: 54a1b016a2cd7a8e160d22a30b9132bc Anonym poster: 54a1b016a2cd7a8e160d22a30b9132bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som nervene som går fra ryggmargen til beina dine har blitt skadet. dette gjør vondt og kan føre til kramper i musklene som du fortalte om. Har du fått dårlig følelsen i huden?, man kan kjenne prikkinger i føttene og musklene vis de har blitt svake. De smertene som du ellers har i ryggen kan enten være nyrene som har begynt og lage fett. Dette medfører ved fettlever, og særlig ved skrumplever,at det blir lagret færre viktige stoffer i leveren. det kan også hende du har betennelse i bukspyttkjertelen. det gjør også vont.

håper dette var til hjelp, men det er viktig og komme seg til legen! lykke til :- )

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar, men jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener. At det kan være nerveskader, hvilket tegn jeg beskrev er det som tyder på det? Og er det noe som evt kan forklares av mye alkohol? Jeg har forøvrig ikke hatt noen dårlig følelse i huden eller prikking noe sted.

Smertene jeg hadde på hver side av ryggen ligger omtrent rett ved nyrene, så jeg mistenker jo (uten å ha noe som helst medisinsk kompetanse...) at det kan ha noe med dem å gjøre. Er slike smerter et veldig sannsynlig tegn på at de har begynt å lage fett som du sier, eller kan det være mye annet som er sannsynlig?

Ellers trodde jeg betennelse i bukspyttkjertelen ville gitt "uutholdelige" smerter. Alle smertene jeg har hatt har vært relativt milde.

Noe spesiell næring som kan anbefales, eller holder det at jeg ligger unna alkohol og spiser generelt sunt? Jeg vil ærlig talt ikke dra til en lege og fortelle om alkoholmisbruket og alt rundt det før jeg absolutt må.

Anonym poster: 54a1b016a2cd7a8e160d22a30b9132bc Anonym poster: 54a1b016a2cd7a8e160d22a30b9132bc

Lenke til kommentar

Du skrev : For noen uker siden begynte jeg å kjenne smerter i ryggen litt over begge hoftene (nyrene?) som kjennes mest som *muskelsmerter*, spesielt på morgenene etter jeg hadde drukket mye kvelden i forveien. "

Jeg konkluderte med de muskelsmerte at nervene som går fra ryggmargen til beina dine har blitt skadet. grunnen for at jeg konkluderte med er fordi alkoholismens skadevirkninger kan sees først og fremst i nervesystemet (alkoholisk demens).

Jeg tror du har fått fettlever. Siden du har drikket store megnder alkohol i flere år og pågrunn av at leveren er kanskje den mest følsomme organene på tanke på alkohol.

Hvis du har forsettet å drikke etter å ha fått fettlever, kan det ha utviklet seg vidre og du har dannet arrvev i leveren. I så fall har leveren din blitt liten og hard. Populært kalles det skrumplever. (fagspråket heter det levercirrhose.)

behandling av fettlever er jeg ikke helt sikker på. har ikke kommet så langt i legestudier.

Men jeg kan huske at Silymarin skal hjelpe på fettlever. Silymarin/Mariatistel er et kostilskudd. Silymarin i mariatistel beskytter levercellene mot skader fra alkohol, løsemidler, giftstoffer etc. Silymarin øker leverens evne til nedbrytning av alkohol.

vitamin E skal også hjelpe. eller så er det frukt med masse vitaminer. et vanlig sunt kosthold. ikke mere inntak av alkohol, eller røyk/snus. Trene kan også hjelpe.

Jeg vil råde deg og dra til legen så fort som mulig siden du har smerter, jo fortere du får funnet ut hva som er feil, jo lettere er det å starte på en behandling som kan hjelpe deg. Dessuten har legene taushetsplikt og da kan de ikke si noe vidre om alkoholmissbruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...