Gå til innhold

Hjelp: for lav score på teoretiske prøver fra sesjon?


TSFH

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var inne til sesjon for 3 år siden. Jeg scoret 9 på syn og hørsel men fikk ikke vite min karakter på de teoretiske prøvene var. Jeg fullførte min førstegangstjeneste og gikk tilbake på skolebenken for å forbedre karakterene mine og forsøke å ta lederutdanning i forsvaret. Jeg manglet noen konkurransepoeng så jeg ble ikke kalt inn til opptak, likevel valgte jeg å studere videre for å øke snittet mitt.

 

Nå har jeg ett år igjen før jeg ønsker å søke gjennomgående krigsskole. Nylig kom jeg over at resultater fra de teoretiske testene på sesjon teller mye. Og at kravet her er 5+. Jeg kontaktet vernepliktsverket og fikk beskjed at resultatet fra sesjon var for lavt til å komme inn. De sa ikke hva jeg scoret, men at det ikke går an å gjøre om disse.

 

Så jeg sitter i en klemme. Jeg kom ut av førstegangstjenesten med en kjempe bra tjenesteuttalelse, og ønsker å gjøre en god karriære i forsvaret. Skal dette stoppe meg? Er det mulig å ta disse på nytt? Jeg ønsker å ta gjennomgående krigsskole eller befalskolen.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale dere å øve litt før man tar disse testene på nytt, siden det er siste sjans. På FOS får du formlikhet, tallrekker og ordlikhet. Jeg var skråsikker på at jeg strøk på testen, siden tallrekkene var helt horribel i mine øyne, tror kanskje jeg klarte 4-5 av 30.

 

Men hentet meg inn på formlikhet, tror jeg fikk bortimot 100% riktig på den. Ord-testen var også veldig vanskelig i mine øyne, hadde ikke hørt om en brøkdel av ordene, men satset på magefølelsen på flesteparten av ordene.

 

På min pulje var det ca 50% strykprosent på de som ble retestet på de teoretiske prøvene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før var det mulig å sende klage til VPV og få gjort prøvene på nytt. Idag så må man bare søke til opptaket, også er det mulighet for at man kommer inn alikevel, også skal man ta prøvene på nytt under opptaket.

 

Har man på tidligere forsøk fått under 4 i karakter så er det liten kansje for å bli sendt på opptak, men dem ser på vær inviduelt og tar en vurdering om det er "verdt" å la dem prøve på nytt.

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Hei, jeg var inne til sesjon for 3 år siden. Jeg scoret 9 på syn og hørsel men fikk ikke vite min karakter på de teoretiske prøvene var. Jeg fullførte min førstegangstjeneste og gikk tilbake på skolebenken for å forbedre karakterene mine og forsøke å ta lederutdanning i forsvaret. ....

 

Hvorfor søkte du ikke UB eller grenaderkontrakt med mulighet for GBK med det samme du var inne til førstegangstjeneste?

 

En 9er på syn og hørsel betyr i utgangspunktet at du er helt normal. Alminnelig evnenivå på 5 eller mindre betyr at Forsvaret ikke er så voldsomt interessert i å by på utdanning da det faktisk stilles krav til progresjon i fagene. To strykkarakterer er ensbetydende med frabeordring, og det er ingen mulighet til å forbedre karakterene i ettertid. Stryk med påfølgende bestått konteksamen gir bestått, men konkurransekarakteren blir strykkarakteren.

Lenke til kommentar

Hei, jeg var inne til sesjon for 3 år siden. Jeg scoret 9 på syn og hørsel men fikk ikke vite min karakter på de teoretiske prøvene var. Jeg fullførte min førstegangstjeneste og gikk tilbake på skolebenken for å forbedre karakterene mine og forsøke å ta lederutdanning i forsvaret. ....

 

Hvorfor søkte du ikke UB eller grenaderkontrakt med mulighet for GBK med det samme du var inne til førstegangstjeneste?

 

En 9er på syn og hørsel betyr i utgangspunktet at du er helt normal. Alminnelig evnenivå på 5 eller mindre betyr at Forsvaret ikke er så voldsomt interessert i å by på utdanning da det faktisk stilles krav til progresjon i fagene. To strykkarakterer er ensbetydende med frabeordring, og det er ingen mulighet til å forbedre karakterene i ettertid. Stryk med påfølgende bestått konteksamen gir bestått, men konkurransekarakteren blir strykkarakteren.

 

 

Ja, det forstår jeg. Syntes bare det er litt trist at jeg kanskje ikke får ta en utdanning i forsvaret fordi jeg gjorde det dårlig på en test for 4 år siden. Har jeg modnet en del. Nå er jeg mer motivert enn før, og har allerede studert for å forbedre gamle karakterer fra videregående. Vi fikk liten informasjon om mulighetene etter førstegangstjenesten, selv om jeg hadde lyst til å få grenaderkontrakt ved avdelingen.

 

Skal iallefall bruke året på å studere og trene og håpe på at jeg kommer inn til opptak til neste år.

 

Takk så mye for svar folkens

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...