Gå til innhold

DIY PVR hos Altibox. Er det mulig?

Anbefalte innlegg

Finnes det en grei løsning for å få "PVR" uten å måtte betale 79,- kr pr. måned?

Jeg så i full fart på en DVD-opptaker, men den kopierer kun fra DVD til harddisk. Jeg trenger noe som tar opp fra HDMI til harddisk som er enklere enn en hel datamaskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en dugelig elektroingeniør så er det sikkert fullt mulig.

Tviler på at man må være ingeniør for å kunne ta opp fra HDMI. Mener ganske bestemt at det skal finnes dedikerte enheter til dette. Så hvis du vet om noen slike enheter, eller har en praktisk løsning som ikke innebærer en ingeniør så er jeg takknemlig for at du svarer.

Lenke til kommentar

For å kunne ta opp HDMI signalet må enheten være HDCP godkjent. For å være HDCP godkjent må enheten sertifiseres og innholdet som lagres må være innenfor en del rammer for å hindre spredning av innholdet. For eks opptak til nettverk hvor innholdet så er fritt tilgjengelig.

Signalene som kommer fra Altibox kommer via ett eget VLAN/nettverk og går på multicasting. Dette er i og for seg relativt kurrant. Man kloner bare MAC-adressen til en dekoder, kobler seg på rett port på sentralen, og deretter abonnerer man på den kanalen man ønsker å se på(via multicasting). Listen over kanaler og multicast adresser skal ligge tilgjengelig på nett. Problemet er da at videostrømmen som du da mottar er kryptert, og har liten verdi i seg selv.

Dekrypteringen gjøres, så vidt eg har forstått, via en dedikert chip i Altibox dekoderene. Eg tipper at disse chippene er dedikert til ett spesifikt krypteringssystem, og at det er flere kretser i dekoderen som gjør at disse fungerer på en spesifik måte slik at de klarer å dekrytere signalene til Altibox. Eg er i det minste rimelig sikker på at det ikke er mulig å bare kjøpe en slik chip for å dekryptere signalene, ei heller ta en eksisterende chip og bruke i egen PVR.

Lenke til kommentar

Jeg fant først ut nå at det var HDCP på Altibox. Så jeg kan nok ikke bruke HDMI til opptak. SCART har så vidt jeg vet ingen DRM, men det gir jo ikke HD-opptak. Dessuten kan man vel ikke bruke HDMI og SCART-utgangene samtidig på boksen (jeg har ikke prøvd), og da er jeg låst til å se alle sendinger i SD, eller ha to dekodere.

For å kunne ta opp HDMI signalet må enheten være HDCP godkjent. For å være HDCP godkjent må enheten sertifiseres og innholdet som lagres må være innenfor en del rammer for å hindre spredning av innholdet. For eks opptak til nettverk hvor innholdet så er fritt tilgjengelig.

Signalene som kommer fra Altibox kommer via ett eget VLAN/nettverk og går på multicasting. Dette er i og for seg relativt kurrant. Man kloner bare MAC-adressen til en dekoder, kobler seg på rett port på sentralen, og deretter abonnerer man på den kanalen man ønsker å se på(via multicasting). Listen over kanaler og multicast adresser skal ligge tilgjengelig på nett. Problemet er da at videostrømmen som du da mottar er kryptert, og har liten verdi i seg selv.

Dekrypteringen gjøres, så vidt eg har forstått, via en dedikert chip i Altibox dekoderene. Eg tipper at disse chippene er dedikert til ett spesifikt krypteringssystem, og at det er flere kretser i dekoderen som gjør at disse fungerer på en spesifik måte slik at de klarer å dekrytere signalene til Altibox. Eg er i det minste rimelig sikker på at det ikke er mulig å bare kjøpe en slik chip for å dekryptere signalene, ei heller ta en eksisterende chip og bruke i egen PVR.

Var ikke klar over at det var HDCP på den boksen. Det gjorde jo saken vanskeligere. Alternativet er jo å bruke SCART til å ta opp med, men da har jeg ikke HD-opptak lengre.

Jeg ser at det finnes HDCP-strippere, men hvorvidt det er noe bra aner jeg ikke. Og jeg har ikke så lyst å bruke noen hundre dollar på en løsning som kanskje ikke virker.

Jeg la merke til at det er open source programvare på den Motorola boksen (VIP 1003) men jeg har til nå ikke funnet noen programvare som erstatter den gjeldene . Søk så langt har ikke gitt meg noe nyttig.

Jeg tenker også at det ikke er "bare" å få tak i den chipen Motorola bruker. I følge databladet til dekoderen er det en system on chip løsning som brukes, så jeg tenker at det enten er en brikke Motorola selv har produsert eller så må man signere NDA osv. for å i det hele tatt få tilgang til databladet på den brikken.

Kanskje jeg en dag åpner boksen å ser hva som er inni den. Jeg vet at noen eldre systemer har ukryptert HDMI internt (HDCP utføres på egen brikke) og at man dermed kan modde inn en HDMI-utgang uten HDCP. Dog tviler jeg på at det er slik i VIP 1003, databladet gjør i alle fall et poeng av at det er en system-on-chip løsning, så jeg ser ingen grunn til at det skulle være en dedikert brikke til å utføre HDCP.

Lenke til kommentar

For noen år tilbake så vet eg at det var litt styr med at dekodere fikk deaktivert de analoge utgangene. Eg bruker kun HDMI selv, så eg vet ikke om det faktisk er mulig å bruke analogt ut lenger, eller om det kun er når HDMI brukes at disse deaktiveres. Men det er jo lett å teste :)

Lenke til kommentar

Jeg har Altibox med en gammel dekoder (ikke opptaker, kun dekoder) som jeg tror heter ADB 2810.

Den har HDMI, SCART og Component video (de tre fargede phono-pluggene)

Jeg har TV som støtter HDMI, og bruker vanligvis HDMI.

Men i en periode hadde jeg ikke HDMI-kabel, og da brukte jeg Component i stedet.

Så på akkurat denne dekoderen som jeg har, er ikke de analoge utgangene deaktivert.

Jeg kjøpte uansett snart en ny HDMI-kabel. Det blir så mye kabelrot med tre tynne ledninger for video og to for stereolyd. HDMI er jo alt-i-ett.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

I følge det jeg har lest rundt omkring så skal analog-ut være aktivert, men det skal ikke være mulig å bruke komponent for å få HD lengre.

Jeg har dessverre ikke mer enn en TV pr. nå å teste med, så det blir vanskelig å se om det er mulig å bruke analog og HDMi samtidig.

Hvis noen gidder å sjekke dette på en VIP 1003 så er jeg takknemlig.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...