Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nettopp innstallert systemet på min stasjonære data og nå funker ikke lydsystemet som før. Har et Logitech Z-5500 koblet opp mot et Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion Series-lydkort. Problemet er at det kun er fronthøytalerne som fungerer (med unntak av dvd og musikkfilmer) og ikke bak-, senterhøytalere og subwoofer.Har prøvd med bbc2, men lyden var flat selv om det kom lyd fra alle høytalerne.

 

Har allerede tatt og reinnstalert drivere og software allerede en gang, men det fungerte ikke. Er overbevist om at det er noe med softwaren til Creative, men aner ikke hva det kan være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kortet ikke støtter Dolby Pro Logic II (analog lyd)må du nok vente til TOSLINK-kabelen din kommer.

Da kan du sette kortet ditt til Dolby Digital Live. Med det får du digital 5.1 lyd på alt du spiller av.

http://us.store.crea.../B001BDPLJA.htm

 

Har prøvd både DD Live og DTS, men nada surround. Tror det er noen knapper som ikke er innstilt riktig. Husker heller ikke hva jeg gjorde sist, for da hadde jeg surround fram til jeg la inn OSet på nytt. I Creative-konsollen står det SPDIF, men jeg er vel ikke nødt å ha en slik kabel?

Lenke til kommentar

har du høyreklikket på volumikonet, gått på playback devices. Høyreklikk -&--#62; configure og valgt surround?

 

Jupp, men som nevnt tidligere (samt en fra Mamoz), må jeg gjennom Creative sin programvare. Tror ikke jeg brukt DD Live tidligere, men husker desverre ikke hvordan jeg satte opp surround forrige gang, bare at det virket.

 

Desverre komme toslink-kabelen først mens jeg er borte på ferie, så det blir en mnd+ før jeg får testet den ut!

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Du får tak i den kabelen hos alle brunvarebutikker,spaceworld,clas ohlson,biltema osv..

Bor du i nærheten av en slik butikk og vil høre digital lyd før du drar på ferie.. løp å kjøp.

 

Hvis ikke får du skrive noen ord etter ferien.

 

DDL aktiverer du i software/driveren til Creative.

Anbefaler deg å deaktivere onboard lydkort til HK(Gjøres i BIOS).

 

God ferie :)

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Du får tak i den kabelen hos alle brunvarebutikker,spaceworld,clas ohlson,biltema osv..

Bor du i nærheten av en slik butikk og vil høre digital lyd før du drar på ferie.. løp å kjøp.

 

Hvis ikke får du skrive noen ord etter ferien.

 

DDL aktiverer du i software/driveren til Creative.

Anbefaler deg å deaktivere onboard lydkort til HK(Gjøres i BIOS).

 

God ferie :)

 

Fikk mail fra Dealextreme at pakken med 2 stk kabler er sendt fra lager. Billigere enn "norske" kabler med en totalpris på ca. $11 totalt: http://dx.com/p/premium-toslink-digital-audio-optical-cable-3m-length-21922

 

Drar på ferie på mandag, så det er ikke så farlig uansett, bare smått iritert på at jeg er nødt til å kjøpe nye kabler for å få surround igjen.

Lenke til kommentar

ok.

 

Har du ikke prøvd ut digitale surround signaler før..ja da har du noe å glede deg til. :thumbup:

Ikke alle som synes det er kjekt å komme hjem etter ferie vettu :)

 

Får du problemer er det bare å spørre.

Jeg har samme lydkort men uten frontpanelet. Lydkortet har ligget ca 1år på hyllen pga begge pcene mine har DDL på lydkortet til HK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ok.

 

Har du ikke prøvd ut digitale surround signaler før..ja da har du noe å glede deg til. :thumbup:

Ikke alle som synes det er kjekt å komme hjem etter ferie vettu :)

 

Får du problemer er det bare å spørre.

Jeg har samme lydkort men uten frontpanelet. Lydkortet har ligget ca 1år på hyllen pga begge pcene mine har DDL på lydkortet til HK.

 

Skal straks inn på bios og deaktivere lykortet på hovedkortet. Når jeg er tilbake fra ferien og skal bruke Toslink-kabelen, krysser jeg av SPDIF som standard?

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Sliter litt med husken akkurat nå.Må mimre litt først. På vei ut.

Skal gi det noen tanker i mrg så gi deg svar da.

 

Når du har valgt DDL I software til creative så blir signalene dine digital. Etter dette gjør du som ole e skriver litt lengre oppe.

 

Mener jeg har svart på noe slikt tidligere her på forumet. Har du tid er det bare å tråle :)

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Sliter litt med husken akkurat nå.Må mimre litt først. På vei ut.

Skal gi det noen tanker i mrg så gi deg svar da.

 

Når du har valgt DDL I software til creative så blir signalene dine digital. Etter dette gjør du som ole e skriver litt lengre oppe.

 

Mener jeg har svart på noe slikt tidligere her på forumet. Har du tid er det bare å tråle :)

 

Har vært i BIOS og slått av lydkort og satt til surround i båte softwaren til Creative og windows, men fortsatt ingenting. Merkelig får jeg ikke lyd i det hele tatt i .flv-videoer med monolyd. Sånn har det vært helt siden jeg la inn systemet på nytt.

Lenke til kommentar

De analoge signalene kan jeg ikke hjelpe deg med.

 

Men de digitale signalene går fint:

1. Koble TOSLINK lydkabel til Optical out på lydkortet og optical inn på Z5500.

2. Last ned og kjør nyeste driver: http://support.creative.com/Products/Products.aspx?catid=1

3. Kjør Creative Software Autoupdate. Finner den software som er merket "kritisk" installerer du disse.

4. Gå inn i Creative Audio Control Panel: Sett speakers til 5.1. Velg så i Encoder og huk av Dolby Digital Live.

 

Thats it. Nå skal det være digital 5.1 suruond på alt av lydformater du spiller av. :thumbup:

Får du problemer eller lurer på noe mer,er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Litt ferie snacks :)

Digitale signaler 5.1: DDL og DTS Connect.(Som lydkortet ditt støtter med TOSLINK Optical digital cable)

 

Spill:(5.1) støtter spillet DTS så velg det(DTS Connect.Har høyere bitrate enn DDL.."bedre" lydbilde). Hvis ikke velg DDL.

 

Film: DTS Connect.(5.1)Høyere bitrate enn DDL.

Musikk: DTS Connect.(5.1)Høyere bitrate enn DDL.

 

Les deg mett på: DDL vs DTS Connect,eller DDL and DTS Connect på google :thumbup:

Endret av jetzbullet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da ble det tørket støv av dataen, ny kabel satt inn og litt triksing i menyer og endelig har jeg surround igjen!

Spesielt takk til jetzbullet for god hjelp underveis!!!

 

PS. Får ikke surround når jeg setter til entertainment mode på lydkortet, kun stereo. Hva må jeg innstille på for å få surround her og?

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...