Gå til innhold

Stillegående stasjonær gaming-pc til 8-9k kr

Anbefalte innlegg

Hei

Har satt sammen en handleliste på komplett.no for en ny stasjonær pc. "Visjonen" er å ha en relativt stillegående pc som skal kunne brukes til spill som Guild Wars 2 når det kommer ut, Portal 2 etc.Jeg trenger absolutt ikke å kjøre spillene på max grafikk, et middels nivå med god flyt holder. Har 9-10k til rådighet, men vil helst ikke strekke meg mye over 9k hvis det er mulig.

Handlelisten: http://www.komplett....66-878C5C901FA7

Spørsmål:

1: Passer alt sammen?

2: Vil stockvifta til CPUen bråke mye? Har kikket litt på en Noctua NH-DH 14 CPU-kjøler som har fått bra anmeldelser, men som etter min smak er litt dyr. Forstår det også slik at jeg må fjerne heatsinkene på RAMen hvis jeg skal få plass til den? Andre CPU-vifter som er å anbefale?

3:Får jeg valuta for pengene, eller har jeg noen komponenter som er overpriset i forhold til ytelsen?

4: Hvordan vil oppgraderingsmulighetene være i et 3-4 års perspektiv? Forstår det slik at LGA 1155-socketen vil videreføres i noen år til?

5: Er det verdt det å kjøpe en egen SSD for å kjøre Windows på?

6: Andre innspill?

På forhånd takk!

EDIT: Vet DVD-spilleren kommer til å bråke, men den kommer uansett til å brukes minimalt.

Endret av JonasAA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vurdert dette oppsettet fra Dustinhome istedet:

post-180418-0-41390700-1340747257_thumb.jpg

Det er ikke noe galt med oppsettet ditt sånn sett, men til bruksområdene dine ville jeg valgt en svakere prosessor og heller inkludert en SSD og et noe kvassere og forsåvidt også nyere skjermkort.

AMD's standardkjøler til CPU er kjent for å støye en del så du har også en tredjeparts kjøler i listen som gjør en helt OK jobb. Minnebrikkene jeg har valgt har ingen kjøleribber som kommer i veien heller.

Endret av pølsehund
Lenke til kommentar

Hei

Har satt sammen en handleliste på komplett.no for en ny stasjonær pc. "Visjonen" er å ha en relativt stillegående pc som skal kunne brukes til spill som Guild Wars 2 når det kommer ut, Portal 2 etc.Jeg trenger absolutt ikke å kjøre spillene på max grafikk, et middels nivå med god flyt holder. Har 9-10k til rådighet, men vil helst ikke strekke meg mye over 9k hvis det er mulig.

Handlelisten: http://www.komplett....66-878C5C901FA7

Spørsmål:

1: Passer alt sammen?

2: Vil stockvifta til CPUen bråke mye? Har kikket litt på en Noctua NH-DH 14 CPU-kjøler som har fått bra anmeldelser, men som etter min smak er litt dyr. Forstår det også slik at jeg må fjerne heatsinkene på RAMen hvis jeg skal få plass til den? Andre CPU-vifter som er å anbefale?

3:Får jeg valuta for pengene, eller har jeg noen komponenter som er overpriset i forhold til ytelsen?

4: Hvordan vil oppgraderingsmulighetene være i et 3-4 års perspektiv? Forstår det slik at LGA 1155-socketen vil videreføres i noen år til?

5: Er det verdt det å kjøpe en egen SSD for å kjøre Windows på?

6: Andre innspill?

På forhånd takk!

EDIT: Vet DVD-spilleren kommer til å bråke, men den kommer uansett til å brukes minimalt.

Hei Jonas, skal svare så godt jeg kan på spsm dine.

1. Ja , ettersom jeg kan se passer alt du har satt sammen.

2. Stockvifta vil bråke litt under last, den vil også være mindre effektiv til å kjøle ned CPU'en.

Du sier Noctua'en er for dyr, har lagt til et rimeligere alternativ som jeg mener er mest "Bang for the Buck" (HYPER 212 EVO). For å være sikker på at vifta ikke kommer i konflikt med minnemodulene har jeg valgt såkalt " low profile" minne.

3. Jeg mener personlig at du velger noen litt for billige løsninger for å spare litt penger, løsninger som egentlig er dyre når man ser de i sammenheng med hva man får for en hundrelapp eller to ekstra. For eksempel den 40 GB SSD-disken du har valgt koster 729,- mens hvis du ser på oppsettet jeg har valgt så går du opp til 799,- for å få 120 GB. Ingen tvil om hva som lønner seg der spør du meg. Når det kommer til hovedkortet du har valgt mener jeg det også er et feilsteg, dropp ITX og gå for ATX, en økning på 80,-kr hvis du ser på hovedkortet jeg har valgt. Samme med CPU'en, velg en I5 3570K istede og få en betydelig bedre CPU som også kan overklokkes lett og uten fare til 4000Mhz.Jeg vil anslå at den da vil yte rundt 20% raskere en Cpu'en du har valgt.

Ellers har jeg forandret på litt småting her og der i forsøk på å presse en best mulig maskin inn i et budsjett med tak på 10 000,-kr. Du kan jo evt. fjerne harddisken på 500GB og spare 600,-kr hvis du mener du kan klare deg med 120GB lagring på SSD'en.

4. Mulighetene for oppgradering på LGA 1155 er jeg usikker på, fremtiden ligger i flere kjerner på CPU og da er det for øyeblikket sokkel 2011 som gjelder. Har ingen info om CPU'er med mer en 4 kjerner som kommer til LGA 1155. Men ikke glem at 1155 på Z77-brikkesettet er helt nytt, med USB 3 og andre ting som gjør at en maskin vil holde seg i mange år til. Evt. skjermkortet kan jo byttes om et par år uten problemer.

5. Ja , ja og atter ja, SSD er kommet for å bli. Å ikke kjøpe det til en ny maskin vil være dumt. SSD har gitt et stort løft i ytelse og i brukeropplevelsen.

6. Skjermkortet jeg har valgt kan kjøre Battlefield 3 på Ultra-settings med en fps rundt 30. En løsning basert på AMD-cpu vil etter min mening gi mye mindre for pengene.

Dustin.no gir deg garantert mest for pengene, og fordelen av å bare måtte behøve å forholde deg til en leverandør.

post-82552-0-07901000-1340760943_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svarene, ble endel klokere nå! Kommer med all sannsynlighet til å gå for ditt oppsett jazzfudge. Takk også for tipset om dustinhome.no, et raskt overslag viser at jeg sparer ihvertfall 1000 kr kontra å kjøpe alt hos komplett.no. Lurer likevel på hvordan servicen og leveringstidene er der?

Lenke til kommentar

Ikke dumt det oppsettet der. Jeg ville dog vurdert en modulær PSU som f.eks OCZ ZT Series 550W som du finner i både min og Sveibuens liste.

Dustinhome er veldig gode på både service og leveringstid. De sender fra Sverige så vanligvis tar det én dag ekstra enn hva det ville gjort fra en butikk i Norge.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svarene, ble endel klokere nå! Kommer med all sannsynlighet til å gå for ditt oppsett jazzfudge. Takk også for tipset om dustinhome.no, et raskt overslag viser at jeg sparer ihvertfall 1000 kr kontra å kjøpe alt hos komplett.no. Lurer likevel på hvordan servicen og leveringstidene er der?

Her kan du se en oversikt over netbutikker hvor folk har gitt karakter, Dustin får gode kritikker ser det ut som.

http://prisguide.tek.no/butikker/dustinhome

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...