Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Er det tillatt å gi alkohol til mindreårige?

Loff1

Anbefalte innlegg

I dag kan vi med loven i hånd servere mindreårige barn alkohol, i slike mengder at det på sikt er skadelig.

http://www.klar.as/t...n-alkoholF.aspx

Kan man faktisk det? Hva med § 1-5 i alkoholloven?

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 3 må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år.

Hvordan skal denne lovteksten forstås?

Videre i loven har vi også:

§ 8-8. Ulovlig kjøp

Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk gruppe 3 på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år.

Hva ligger i «på vegne av»?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med "på vegne av" mener de å ta imot penger og kjøpe for mindreårige. Sier seg egentlig selv. Det er ikke lov å gi alkohol av noe slag til mindreårige såvidt jeg forstår loven. Det gjelder også i saken du linker til der en 15 åring blir servert øl til julematen.

Lenke til kommentar

Med "på vegne av" mener de å ta imot penger og kjøpe for mindreårige. Sier seg egentlig selv.

Altså: Jeg kjøper alkohol for mine egne penger. Denne alkoholen har jeg planlagt å overlevere en mindreårig, noe jeg også gjør. Ikke noe brudd på § 8-8?

Det er ikke lov å gi alkohol av noe slag til mindreårige såvidt jeg forstår loven. Det gjelder også i saken du linker til der en 15 åring blir servert øl til julematen.

Hvis det ikke er tillatt å gi alkohol til mindreårige, burde ikke personen bak siden jeg lenket til ha forstått det etter å ha tatt opp problematikken med flere justisministre?

Et eksempel jeg ofte bruker, er en setting der jeg går inn i dagligvarbutikken og kjøper fire lange pils. Vel ute av butikken kommer jeg på at jeg jo ikke drikker alkohol. En tilfeldig tenåring står i nærheten, og jeg gir ham flaskene, fullt lovlig.

Bør det være slik?

Jeg har tre ganger tatt denne problematikken opp med justisministre. Sist gang i 2009 med Knut Storberget. I et brev viser han til at det er dårlig praksis for voksne å gi mindreårige alkohol med på fester i den tro at de drikker mindre.

Lenke til kommentar

Men det er i brudd med § 1-5 som du selv sitterte

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 3 må ikke skje til noen som er under 20 år.

Dette mener jeg å huske har vært diskutert i en annen tråd (har ikke link for hånden nå) her på juss-forumet, og konklusjonen som kom fram der var at f.eks. foreldre som gir alkohol til sine barn ikke ble omfattet av verken definisjonene på "skjenking" eller "utlevering". :hrm:

Lenke til kommentar

Dette mener jeg å huske har vært diskutert i en annen tråd (har ikke link for hånden nå) her på juss-forumet, og konklusjonen som kom fram der var at f.eks. foreldre som gir alkohol til sine barn ikke ble omfattet av verken definisjonene på "skjenking" eller "utlevering". :hrm:

Hva går det under da? Tror nesten du må finne den tråden. Som jeg forstår det så er det ingen vei rundt loven, alkohol til personer under 18 er no go.

Lenke til kommentar

Tror nesten du må finne den tråden.

Her.

Jeg skulle visst ha søkt bedre, ser jeg. Da var den delen i hvert fall avklart. Takk.

Når det gjelder hva som menes med «på vegne av», så ser jeg at brukeren «ludex» hos VGDebatt er uenig i det som har blitt sagt i denne tråden.

Alkohollovens § 8-8 omhandler ulovlig kjøp.

"Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år."

Bestemmelsen rammer det forhold at alkohol kjøpes inn med henblikk på å overlates til mindreårige (i alkhl.s forstand, se § 1-5). Dette kalles gjerne for «langing». Det kreves ikke at den mindreårige betaler for varen.

http://vgd.no/samfunn/jus/tema/1109405/tittel/kjoepe-alkohol-til-mindreaarige

Har noen noe å vise til når det gjelder bruken av «på vegne av»?

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i det som sies der. Å gi alkohol til mindreårig går etter min mening under utlevering som igjen er tatt opp i § 1-5

Dette vil ikke gå under utlevering. Fra tråden Inge linket til:

Der står det et notat til § 1-5 at " Note (33)

Ved Knut Brofoss. Noten er sist hovedrevidert 06.09.2010.

Alkhl. forbyr ikke mindreårige å drikke alkohol. Det er derimot forbudt å overlate alkohol til dem. Bestemmelsen utfylles av Forskrift §§ 2-3, 2-4, 2-5, 4-3 og 4-8."

Videre står det ": Note (34)

Ved Knut Brofoss. Noten er sist hovedrevidert 06.09.2010.

Med utlevering forstås fysisk overlevering fra salgs- eller skjenkeberettiget, f.eks. ved forsendelsessalg eller ved spandering av drinker "

]

Altså. Fra salgs eller sjenkeberettiget

Lenke til kommentar

Alkohollova seier også:

§ 1-4. Definisjon av salg, skjenking og engrossalg

Med salg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk til forbruker mot vederlag for drikking utenfor salgsstedet.

Med skjenking forstås salg for drikking på stedet. Som skjenking regnes det også når bevillingshaver vet om at det drikkes i deler av hans hus som han har rådighet over, eller på andre steder i hans besittelse, eller på husets nærmeste tilliggelser.

Med engrossalg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk mot vederlag som ikke omfattes av første og annet ledd.

Slik som eg forstår det så er mykje av problemet at salg, skjenking eller utlevering etter § 1-5 ser ut til å være definert utifrå ein setting som krever at den som gir frå seg alkohol får betalt for varen. Utlevering er ikkje definert, men basert på kva som står i § 2-5 så ser det ut som at også dette er knytta opp i mot salg sidan det ikkje er tidsbegrensning for når eg f.eks kan drikke øl heime.

§ 2-5. Tidsinnskrenkninger ved utlevering av alkoholholdig drikk

Utlevering av alkoholholdig drikk ved privat innførsel kan skje fra kl. 08.30 til kl. 18.00. På dagen før søn- og helligdager skal utleveringen opphøre kl. 15.00. Dette gjelder ikke dagen før Kristi Himmelfartsdag.

Utlevering av alkoholholdig drikk ved privat innførsel er forbudt på søn- og helligdager, 1. og 17. mai, jul-, nyttårs-, påske- og pinseaften og på stemmedagene for stortingsvalg, fylkestingsvalg, kommunestyrevalg og på folkeavstemning vedtatt ved lov.

Det virker ulogisk men eg kan ikkje finne ein konkret hjemmel som tilseier at ein voksen person ikkje kan gi vekk alkohol til mindreårige. Men når det er sakt så er det to ting som er ulovleg som eg har funne kilde på:

1) Langing, etter § 8-8 er det forbudt å kjøpe alkohol på vegne av ein mindreårig. Med tanke på at det står "på vegne av" og ikkje "til" ein mindreårig så forstår eg det slik at dette gjeld situasjoner der kjøparen får penger frå den mindreårige for å kjøpe alkoholen.

2) Alkohol i bytte mot sex med ein mindreårig er sjølvsagt også ulovleg etter § 203 i straffelova. Alkohol vil definitivt være å definere som eit vederlag.

Men så lenge du ikkje har noken baktanker med å gi alkohol til mindreårige anna enn at dei skal få drikke alkohol så har eg vanskeligheiter med å finne lovhjemmel for at det ikkje er lov.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Salg og sjenking i denne sammenhengen er det hhv. butikker og utesteder driver med. Hva "utlevering" betyr er jeg ikke så sikker på, men det kan kanskje være f.eks. at Posten gir noen en pakke fra Vinmonopolet (dette må skje innenfor de samme tidsrammene som alkoholsalg i butikk).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Salg og sjenking i denne sammenhengen er det hhv. butikker og utesteder driver med. Hva "utlevering" betyr er jeg ikke så sikker på, men det kan kanskje være f.eks. at Posten gir noen en pakke fra Vinmonopolet (dette må skje innenfor de samme tidsrammene som alkoholsalg i butikk).

Det stemmer nok. Dei som bur i ein kommune som ikkje har vinmonopol får varene gratis tilsend, varene blir då utlevert av posten. Denne utleveringa kan kun skje innanfor dei ordinære åpningstidene til vinmonopolet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...