Delvis Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) Har dette hovedkortet Og disse brikkene Det er to blå og to sorte slots. Har det noe og si hvilke jeg setter brikkene nedi? Endret 9. juni 2012 av Delvis Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Jeg mener skal begge nedi de blå, eller skal en nedi en blå og en nedi en sort? (kunne ikke se at det sto noe om det i manualen) Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 9. juni 2012 Del Skrevet 9. juni 2012 pleier å være de to blå, men sjekk manualen, jeg har til dags dato ikke sett en HK manual der det ikke er beskrevet. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) pleier å være de to blå, men sjekk manualen, jeg har til dags dato ikke sett en HK manual der det ikke er beskrevet. Ja sikkert bare jeg som ikke ser det helt. Gir dette sikkert svar på hvilke de to skal nedi:? (De som står A1 og B1 er de blå) Endret 9. juni 2012 av Delvis Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 (endret) På andre siden står det: "You may install varying memory sizes in Channel A and Channel B. The system maps the total size of the lower-sized channel for the dual-channel configuration. Any excess memory from the higher sized channel is then mapped for single-channel operation. We recommend that you install the memory modules from the blueslots for better overclocking capabiltiy" Regner med det da kanskje bekrefter at det er de to blå jeg skal/bør bruke? Endret 9. juni 2012 av Delvis Lenke til kommentar
sanscript Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 Stemmer det, dette for å utnytte båndbredden maksimalt, med begge kanalene... ellers ville de to minnebrikkene dele samme "motorvei" Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Stemmer det, dette for å utnytte båndbredden maksimalt, med begge kanalene... ellers ville de to minnebrikkene dele samme "motorvei" Javel, er du helt sikker på dette? For jeg plasserte altså da en brikke i hver av de blå (A1 og B1 når man ser på bildet) Resultatet var at ingenting viste på skjermen. La så merke til denne tråden "Ingenting viser på skjermen" . Prøvde da å flytte den brikka som vari B1 til A2, altså den rett ved siden av den andre, så det ble en i en blå og en i en sort ved siden av hverandre. Da fikk jeg bilde på skjermen med en gang, og det står at det er 8 gb minne. De to brikkene er 4 hver. Var sikker på jeg hadde fått det riktig jeg da, men du mener altså at de står feil nå..? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 11. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2012 Ja dette var litt av en nøtt gitt Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 står jo at channel a er det første blå og det første sorte sporet, ikke noe galt her? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 11. juni 2012 Del Skrevet 11. juni 2012 (endret) Slik de står nå så vil de ikke kjøre i dualchannel. Du mister mao. noen få prosent ytelse, men det er marginalt. Minnemengden sett av systemet vil være den samme. Sikker på at du plasserte brikkene godt nok da maskinen ikke startet? Prøvd de sorte sporene? Edit: Knekkebrødmedost er inne på noe. På noen nyere hovedkort så er det spor med ulike farger som er i samme kanal så det er nok riktig slik de står nå. Endret 11. juni 2012 av pølsehund Lenke til kommentar
sanscript Skrevet 12. juni 2012 Del Skrevet 12. juni 2012 Mulig jeg kunne ha vært litt mere utfyllende i svaret mitt... Hele poenget med at bransjen satte inn farge systemet var at det skulle bli enklere for folk å vite hvor brikkene skulle i, for å sette dem i dual channel (ytelse/overklokking). Men som nevnt, et hovedkort skal godta at brikken står i samme kanal også. Men iogmed at det er en stund siden jeg rotet med dette, så måtte jeg dobbelt sjekke mitt eget utsagn igår kveld. Dette er hva jeg noterte meg på mitt system (AM2+). Phenom 2, Dominator 2x2048 1066Mhz DDR2, Asus M4A79 Deluxe,(2xgule + 2xsorte minneplasser); 1: Med kun 1 minnebrikke på en av B kanalene, så ville ikke CMOS innstillingene lagre seg. (hm, kan ikke huske jeg har vært borte i det tidligere). Så hos meg måtte jeg ha minst en brikke i kanal A. 2: En på gul og en på sort ga meg "Unganged mode". 3: Satte begge brikke i de to sorte (A2+B2) og pcen startet ikke. Måtte resette CMOS med batteriet (vel, jeg skiftet den samtidig ;-) ). Resultatet ble 800Mhz i "Ganged Mode". 4: Satte manuelt til 1066Mhz på i BIOS, da de fleste hovedkorter klokker ned minnebrikkene. (When in trouble - clear CMOS) Oppsumering, dersom du ikke er så nøye på det kan du fint sette begge brikkene i kanal A... Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2012 Ja her var det en del forskjellige synspunkter. Her tyder det på at selv ikke ekspertisen er helt enig hvor de skal/bør stå Eneste jeg vet, er at ingenting viste på skjerm med en i begge blå. Prøvde alt (forskjellige tilkoblinger, og trykket dem så godt jeg kunne på plass. De var nok på plass) Og at det nå iallefall fungerer. Kanskje jeg ikke er så nøye nei, men så vet jeg heller ikke hva som eventuelt vil utgjøre forskjellen. Dette med "overklokking" har jeg hørt mye om, men vet ingenting hva det går ut på. Ei heller dette med resetting av CMOS og alt det der.. Tror nesten jeg bare lar det være jeg nå ja, vil helst ikke riskere at noe går gale Men mange takk for utredningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå