Gå til innhold

Innspill til web/test/virtualisering/lekeserver


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg går på dataingeniør og har lyst til å få meg en liten server som jeg kan gjøre diverse utprøving på.

 

Tenker blant annet å sette opp en LAMP-stack på den, har tenkt å hoste en side men det er ikke noe seriøst så litt nedetid er uproblematisk. Har også planer om å teste litt virtualisering.

 

Jeg har en microsoft home server som tar seg av lagringsbehovet, men den er så treg at den ikke skal få flere oppgaver.

 

Generelle ønsker:

-Lavt strømforbruk, relativt i hvert fall

-Stille (skal stå på eget rom, men ønsker at den er så å si helt stille ved normal drift)

-Helst ikke veldig dyr, dvs under 10k, gjerne billigere

 

Komponenttanker:

-Prosessor, i7 3770T 45W virker flott, men ikke på lager før om lenge:(

-Kabinett, helst ikke veldig stort, og gjerne litt kubeform.

-Hovedkort med integrert skjermkort og mulighet for 32 Gb med minne

-16/32 Gb minne

-PSU som er stille og effektiv, burde ikke være snakk om veldig mange watt vil jeg tro

-Harddisk, kanskje (software) raid 5 med 3 stk Seagate Barracuda® 2TB

 

Ønsker å sette opp serveren så den ikke har noe tilkoblet utstyr, men det blir vel mest en konfigureringssak.

 

Setter pris på alle som tar seg tid til å komme med innspill:) Er åpen for gode ideer, større endringer på planene hvis jeg får gode argumenter for det.

Endret av Peder82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Topguy, det har du nok ganske rett i, og særlig mtp hvilken prosessor jeg vurderte i første post.

 

RuZleBiFf1, har knabbet kabinettet fra det oppsettet:)

 

Har undersøkt litt mer rundt virtualisering og tror jeg skal prøve meg med en løsning med/for Esxi. Esxi sin gratis variant støtter 1 x cpu og inntil 32 Gb minne. Men jeg ser det er mye kompatiblitetsproblemer ved bruk av vanlige forbrukerkomponenter som prosessor og hovedkort i forbindelse med det. Så derfor tenker jeg å gå for en Xeon prosessor, som egentlig ligner en del på prosessoren jeg satt opp i første post. Forskjellen er selvfølgelig at jeg også skal ha et tilsvarende hovedkort, og trenger EEC minne.

 

Har satt opp en handleliste nå.

 

Vurderer å kjøpe en 240 Gb SSD til de fleste VMene, men er veldig usikker angående det. Raid er i fare for å utgå da Esxi ser ut til å kreve ekte raid, noe som jeg ikke klarer å finne en fornuftig pris på.

 

Ingen som tilfeldigvis har tatt virtualisering på HiST som er villig til å gi meg kopi av pensum fra Esxi kurset?:)

Lenke til kommentar

Esxi pleier ikke være noe problem å installere på de fleste systemer.

 

Veldig usikker på hvordan det er med raid, men hvis du setter opp raid på hovedkortet ser jeg ikke noen grunn til at OS'et ikke skal "forstå" dette.

Problemet ligger vel mer i at hvis hovedkortet ikke støtter raid, får du ikke satt opp software-raid i esxi.

 

Trenger ikke noe kurs for å sette opp esxi. Du installerer det og velger "opprett nyt virtuell maskin" (i litt korte trekk, selvsagt. hehe)

 

 

Jeg ville satt pengene mine i Fedora 16 og KVM virtualisering, men for all del :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da tenkte jeg at som takk for innspill er det greit å fortelle litt om hvordan det hele endte.

Straks etter å ha mottatt delene begynte jeg å montere, det viste seg raskt at kabinettet (Fractal Design Array R2) og hovdkortet ikke passet sammen, kabinettet gikk derfor i retur. Det var egentlig en lettelse da kabinettet virket så trangt og upraktisk at jeg angret på kjøpet med en gang.

 

Kabinettet ble byttet med Fractal Design Define Mini som jeg er langt mer tilfreds med selve kabinettet og som passer til hovedkortet:) Siden det fulgte kun med PSU til det første kabinettet, kjøpte jeg med en Cooler Master Silent Pro M2 420W PSU. Obs, det står noen steder på nettet at Fractal Design Define Mini passer til formfaktoren micro-ATX, men det er feil!

 

Siden Esxi er veldig sært mtp raid-kort bestemte jeg meg for å benytte en ekstern lagringsløsning, valget falt på Synology Disk Station DS212.

 

Jeg kjøpte først en i3-2120 prosessor som fungerte helt flott, dette gjorde jeg siden Xeon prosessoren jeg hadde tenkt meg, versjon 2 med Ivy Bridge kjerne ikke var tilgjengelig i noen nettbutikk. Når Xeon 1220 v2 (65w) ble tilgjengelig byttet jeg til den. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å gå for 1265 (45w), men til mitt bruk så det ut til å være unødvendig da idle power consumption er omtrent det samme.

Jeg har nå hatt Esxi 5 i et par uker og er strålende fornøyd. Kjører headless og systemet har hittil vært helt stabilt og med meget god ytelse.

 

Oppdatert handleliste til å reflektere nåværende Esxi 5 server.

 

Edit:

*Det er feil prosessor i handlelista (v1 medSandy Bridge) da Ivy Bridge ikke er tilgjengelig.

*Det er feil NAS i handlelista da den jeg kjøpte ikke er tilgjengelig. Jeg gikk for

Synology Disk Station DS212 NAS server, Hot-swappable, USB 3.0, 1.6 Ghz, 256MB, Wake on LAN

Endret av Peder82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...