Gå til innhold

Privat selger økte annonsert pris - juss og praksis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut til at han har skjønt at prisen var hyggelig, nå er den skrudd opp til 25000... hvis dette skyldes at han har fått mange henvendelser fra folk som vil kjøpe til 20k og som han senere har avvist er han faktisk også på kant med avtaleloven og kjøpsloven. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Kr. 20.000,- synes jeg var en grei pris med 43000 exp. Ga selv Kr. 20.000,- for mitt brukte D3s. Men en pris på Kr. 25.000,- da har det ihvertfall ikke noe i kupptråden å gjøre.

 

Men i dette tilfellet har jo dåren skrudd opp prisen. Skulle heller satt den til Kr. 25.000,- og heller senket om interessen ikke var noe særlig.

 

Nå har han jo tørket støv av kamera da.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Ser ut til at han har skjønt at prisen var hyggelig, nå er den skrudd opp til 25000... hvis dette skyldes at han har fått mange henvendelser fra folk som vil kjøpe til 20k og som han senere har avvist er han faktisk også på kant med avtaleloven og kjøpsloven. :thumbdown:

Synes ikke noe særlig om folk som skrur opp prisene sine men at det er på kant med avtaleloven er vel ett lite stykke i fra.

Lenke til kommentar

Ser ut til at han har skjønt at prisen var hyggelig, nå er den skrudd opp til 25000... hvis dette skyldes at han har fått mange henvendelser fra folk som vil kjøpe til 20k og som han senere har avvist er han faktisk også på kant med avtaleloven og kjøpsloven. :thumbdown:

Synes ikke noe særlig om folk som skrur opp prisene sine men at det er på kant med avtaleloven er vel ett lite stykke i fra.

 

Dette er jeg helt enig i, blande inne lover for at en person ønsker å få mest mulig for en vare. Det kan jo være irriterende for de som eventuelllt tror de kan gjøre et godt kjøp.

 

Nå er forrøvrig kamera solgt, og kjøperen skriver at selgeren både var seriøs og tillitsvekkende. Da er vel alle fornøyd, bortsett fra de som ikke vant budrunden.

Lenke til kommentar

Jo, dersom det jeg har skissert er det som faktisk har skjedd, så er det i strid med avtaleloven. Jeg har fått medhold i en tilsvarende sak tidligere, og endte opp med å få kjøpe kameraet til den først annonserte prisen, til tross for at selger ønsket å starte budrunde etter å ha fått mange henvendelser. Bordet fanger når man annonserer med fast pris uten forbehold av type "høystbydende over xxx kr" og lignende.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er en uting at folk markedsfører en (lokke)pris og etterpå sier at det slett ikke selges til den prisen likevel. Jeg visste ikke at det var i strid med noen lover, men takker ventle for å ha gjort meg oppmerksom på det. Egentlig håper jeg vi får færrest mulig statuerende saker før folk flest blir "utdannet" til å oppføre seg skikkelig i forbindelse med egne salg og annonser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er en Zeiss 50mm f/1.4 på bruktmarkedet foto.no til 4000, som er uåpna.

Burde vere ei grei linse det, men veit ikkje om det er blant zeiss sine beste :)

Et glimrende objektiv, så lenge du er ute etter styrkene og kjenner til svakhetene. :)

 

Ja, kunne godt tenkt meg den, men Canon sin tilsvarande er veldig fin til prisen og kan vere en fordel med autofokus på et slikt objektiv. Til mitt bruk iallfall :)

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Jo, dersom det jeg har skissert er det som faktisk har skjedd, så er det i strid med avtaleloven. Jeg har fått medhold i en tilsvarende sak tidligere, og endte opp med å få kjøpe kameraet til den først annonserte prisen, til tross for at selger ønsket å starte budrunde etter å ha fått mange henvendelser. Bordet fanger når man annonserer med fast pris uten forbehold av type "høystbydende over xxx kr" og lignende.

En oppgitt pris er ikke det samme som en avtale, mest kjente eksempler på dette er boligmarkedet.

 

Har man derimot en avtale om å kjøpe noe til en gitt pris vil så klart det gjelde.

 

Hvis du ha vunnet frem i en lignende sak tidligere hadde det vært fint om vi fikk se saksdokumentene/saksnummer da jeg med all respekt tviler litt på det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt å ta på vei. Det handler ikke om annet enn at man skal opptre ærlig og rederlig, det er ikke vanskelig i det hele tatt, det er bare å la være å forsøke å lure og forlede potensielle kjøpere til å tro på ting som senere ikke viser seg å ha rot i virkeligheten. Ærlighet varer lengst, og jeg har ikke mye sympati for dem som syns det er kjipt at jeg ikke lar meg pelle på nesen når de forsøker å være lure overfor meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Det er jo ikke alltid det handler om å være "lur". Enkelte personer innser faktisk ikke at de legger noe ut for salg til alt for lav pris og da synes jeg man skal respektere om de trekker seg og ønsker å øke prisen. Jeg er heller ikke noe fan av budrunder, men å skulle begynne å dra frem forbrukerrådet og juss når det er snakk om en potensiell handel mellom privatpersoner synes jeg blir drøyt.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke alltid det handler om å være "lur". Enkelte personer innser faktisk ikke at de legger noe ut for salg til alt for lav pris og da synes jeg man skal respektere om de trekker seg og ønsker å øke prisen. Jeg er heller ikke noe fan av budrunder, men å skulle begynne å dra frem forbrukerrådet og juss når det er snakk om en potensiell handel mellom privatpersoner synes jeg blir drøyt.

 

Dette er jeg helt enig i, og ser personen som vil ta i bruk lov og rett ikke vil la seg pelle på nesen. Men da vil jeg bare si, jeg lar ingen diktere hva for pris jeg skal ta for en vare om det skulle vise seg at jeg har priset den for lavt. Dette bestemmer jeg selv.

 

Jeg har solgt mye, og har aldri hatt noen budrunder på noe jeg har solgt. Det har heller blitt solgt billigere enn prisantydning. Men dette er bare prinsippet at folk skal tvinge seg til en vare for en gitt pris om en har gjort feil. Det gjør meg irritert.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Det var da voldsomt å ta på vei. Det handler ikke om annet enn at man skal opptre ærlig og rederlig, det er ikke vanskelig i det hele tatt, det er bare å la være å forsøke å lure og forlede potensielle kjøpere til å tro på ting som senere ikke viser seg å ha rot i virkeligheten. Ærlighet varer lengst, og jeg har ikke mye sympati for dem som syns det er kjipt at jeg ikke lar meg pelle på nesen når de forsøker å være lure overfor meg.

Det du ikke forstår at det er ikke uærlig å forandre en pris om man finner ut at man har satt en for lav pris om en avtale ikke er gjort.

 

Å sette ut en annonse med en pris er ikke det samme som en bindende avtale.

 

At du sier du har fått medhold i en slik sak der du ikke har gjort en avtale og prisen har blitt endret tviler jeg fortsatt på og du har enda ikke lagt frem noe bevis.

 

Skal ikke snakke for andre her men selv om jeg er den eneste som åpent sier jeg tviler på det du sier er jeg nok ikke den eneste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk en gang avertert en vare "hyd baugtruster" for billig, det var vanskelig og fastsette en pris så jeg la den ut for salg til det jeg trodde var en akseptabel pris "6K", førstemann som ringte fikk tilslaget og vi ble enig om at han skulle komme hjem til meg og hente den dagen etter. I mellomtiden fikk jeg endel telefoner og faktisk en som tilbød meg 10K for samme truster selv om det allerede var solgt, jeg avtalte at han var neste mann på listen, dagen etter kom ikke kjøper og dagen derpå igjen ringte han å sa at han var blitt forhindret fra og komme som avtalt, jeg sa da at jeg anså at avtalen ikke var overhold og at jeg hadde solgt trusteren til en annen person, han ble jækla sinna og skulle anmelde meg for lureri. Vel jeg hørte ingenting fra han samt at jeg fikk 4K mer en det jag hadde forventet.

En skikkelig svindler det er det jeg er :)

 

Hva som står i en annonse har ingen betydning sålenge det ikke er inngått en avtale, det fornuftige er å gjøre om annonsen eller slette den for og lage en ny. Jeg forstår veldig godt at en som finner ut at han kunne tjene mer på varen forandrer prisen før varen er solgt.

Det jeg ikke aksepterer en i de tilfellene hvor selgeren har andre intensjoner en det annonsen tilsier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
En oppgitt pris er ikke det samme som en avtale, mest kjente eksempler på dette er boligmarkedet.

I boligmarkedet er det som regel nye boliger som annonseres med fast pris og selges til den annonserte prisen. Hvis du tenker på brukte boliger så går det klart frem at det er snakk om en prisantydning og dermed ingen fast pris.

 

Skriver man prisantydning i kameraannonsen så har man sitt på det tørre om man ønsker auksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...