Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke pcen til å boote i fra SSD og ha HDD på andre disk

Anbefalte innlegg

Fikk akuratt meg min første SSD, men får den ikke til å fungere har prøvd vidioer med greier det forsatt ikke, her er hva jeg har gjort:

1. monterte ssd disken (sata og strøm kablen)

2. tok ut sata fra HDD

3. her prøver jeg å åpne biosen for å endre noe som skulle endres, men her stopper det...

får i grunn kun opp et slik vindu (ikke mitt bilde)

Marvell_AHCI_mode.jpg

og her etter skjønner jeg ikke helt hva jeg skulle gjør. skulle vell gjort en del endringer

får opp at det er ssd********** og ellers ikke noe.

har prøvd å sett i HDD men da finner den bare 1 harddisk.

har brukt denne vidioen:

http://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

og stopper på rundt: 3.14 etter det skjønner jeg ikke noe.

EDIT:

MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155

Endret av igxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er problemet? Finner ikke PCen SSDen eller skjønner du ikke hvordan du skal endre rekkefølgen?

Du må gjøre slik PCen starter opp fra DVD-rommen. Dersom SSDen står øverst er det jo ingenting å starte opp fra, og det er det man skal sette på "First boot device".

Hvilket hovedkort har du?

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Hva er problemet? Finner ikke PCen SSDen eller skjønner du ikke hvordan du skal endre rekkefølgen?

Du må gjøre slik PCen starter opp fra DVD-rommen. Dersom SSDen står øverst er det jo ingenting å starte opp fra, og det er det man skal sette på "First boot device".

fikk akuratt lagt inn hvilket hovedkort jeg har.

Det er fordi du har et annet hovedkort. Kan du liste opp hvilke valg du får med en gang du kommer inn i BIPS?

Beklager, men hva er bips ?

Lenke til kommentar

Prøvde akuratt å installere en ny BIOS, og nå vil ikke pcen starte opp..

eneste kom opp: oppstartsreparasjon... og det eneste som står i flere timer: "forsøker å reparere..."

hva skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar

fungerer dette:

ta ut HDD

sett inn SSD og installere operativ systemet her og drivere

sette inn hdd og formatere hdd'en

Har du muligheten til å svare, tror pcen min delvis er øderlagt.. eller funger ihvertfall ikke som den skal.

Beklager hvis det virker som jeg er en unge(noe jeg ikke er) men pcen betyr mye for meg (viktig) og er kjipt den viss den blir øderlagt for har allerede lagt inn 10k inn i den + utstyr.

Lenke til kommentar

fungerer dette:

ta ut HDD

Har du muligheten til å svare, tror pcen min delvis er øderlagt.. eller funger ihvertfall ikke som den skal.

Beklager hvis det virker som jeg er en unge(noe jeg ikke er) men pcen betyr mye for meg (viktig) og er kjipt den viss den blir øderlagt for har allerede lagt inn 10k inn i den + utstyr.

Hva skjer om du drar ut harddisken, setter i Windows 7 (cd eller stick?), setter i SSD og prøver å installere? Så lenge du kommer til installasjonen spiller det ingen rolle hvordan du gjør det, så lenge harddisken er koblet ut.

Lenke til kommentar

fungerer dette:

ta ut HDD

Hva skjer om du drar ut harddisken, setter i Windows 7 (cd eller stick?), setter i SSD og prøver å installere? Så lenge du kommer til installasjonen spiller det ingen rolle hvordan du gjør det, så lenge harddisken er koblet ut.

dette skjer nå:

Den booter med den gamle HDD, og da nekter alt å starte opp. og den restarter bare hele tiden

har instalert windows 7 på begge, men hvordan får jeg den til å bare boote med ssd'en ?

har du muligheten for å live chate slik at jeg slipper å vente i lang tid på hver evt svar ?

Lenke til kommentar

1. Det er liten vits i å lage 3 tråder om samme emnet, alle prøver å hjelpe deg så godt de kan i første post.

2. Det du skal gjøre er å koble til alle diskene du har. Deretter skal du formatere begge to, for så å innstallere operativsystemet på SSD disken du skal bruke som hoveddisk.

PC'en finner selv ut at det er en SSD du har koblet til såvidt meg bekjent. Har selv gjort dette før og vet at det fungerer for meg. Jeg er usikker på hvorfor du da flasher BIOS. Prøv å ta ut CMOS batteriet på hovedkortet ditt i 10 sek (når PC'en er slått av selvfølgelig) og sett det inn igjen. Da resettes BIOS til standard innstillinger

Jeg har ikke mulighet for livechat nei, men skal holde meg i tråden og hjelpe deg så godt JEG kan :)

Endret av Celusion
Lenke til kommentar

1. Det er liten vits i å lage 3 tråder om samme emnet, alle prøver å hjelpe deg så godt de kan i første post.

2. Det du skal gjøre er å koble til alle diskene du har. Deretter skal du formatere begge to, for så å innstallere operativsystemet på SSD disken du skal bruke som hoveddisk.

PC'en finner selv ut at det er en SSD du har koblet til såvidt meg bekjent. Har selv gjort dette før og vet at det fungerer for meg. Jeg er usikker på hvorfor du da flasher BIOS. Prøv å ta ut CMOS batteriet på hovedkortet ditt i 10 sek (når PC'en er slått av selvfølgelig) og sett det inn igjen. Da resettes BIOS til standard innstillinger

Jeg har ikke mulighet for livechat nei, men skal holde meg i tråden og hjelpe deg så godt JEG kan :)

Hei, takker for det.

i dag sitter jeg med to problemer (kan ta det andre problemet etter at den første tingen er fikset):

(1) Pcen skjønner ikke at jeg skal starte opp fra SSD så nå kan jeg bare ha SSD'en tilkoblet uten HDD. hvis jeg kobler til HDD kommer det bare opp at bootmgr mangler, siden jeg ikke har noe spec på hdd.

så derfor lurer jeg på hvordan jeg får endret dette ? og er det mulig å gjøre dette slik:

la pcen starte med bare ssd'en tilkoblet, og la skriveboret kommet opp. deretter putter jeg inn sata kablen i HDD mens pcen er slått på, og så gjør jeg noe på skrivebordet slik at den skjønner at jeg skal boote i fra SSD og ikke HDD?

Lenke til kommentar

Slik som jeg har forstått problemet ditt, så skal det ikke være verre enn å endre på boot rekkefølgen din.

Det er forskjell på BIOSene, og det kortet du har, har ikke BIOS, men EFI.

MSI sin EFI ser slik ut(som du sikkert vet):

post-259789-0-37563700-1338025636_thumb.jpg

Der jeg har ringet rundt, endrer du boot rekkefølgen. Og hvis du tar musen over en av ikonene der, så ser du hva de forskjellige tingene er.

SSDen din skal stå først. Men når du kobler til harddisken din, så må du sikkert gå inn i EFI, slik at SSD fortsatt ligger først, og ikke harddsiken.

Du trenger ikke å flashe EFI eller noe slikt.

Og husk at SSDen skal være i AHCI modus, koblet i en SATAIII port, og helst på Intel chipsettet.

Håper dette hjalp litt :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik som jeg har forstått problemet ditt, så skal det ikke være verre enn å endre på boot rekkefølgen din.

Det er forskjell på BIOSene, og det kortet du har, har ikke BIOS, men EFI.

MSI sin EFI ser slik ut(som du sikkert vet):

post-259789-0-37563700-1338025636_thumb.jpg

Der jeg har ringet rundt, endrer du boot rekkefølgen. Og hvis du tar musen over en av ikonene der, så ser du hva de forskjellige tingene er.

SSDen din skal stå først. Men når du kobler til harddisken din, så må du sikkert gå inn i EFI, slik at SSD fortsatt ligger først, og ikke harddsiken.

Du trenger ikke å flashe EFI eller noe slikt.

Og husk at SSDen skal være i AHCI modus, koblet i en SATAIII port, og helst på Intel chipsettet.

Håper dette hjalp litt :-)

Wow, ehh takk for det svaret, kan du egentlig svare meg på hvor jeg finner EFI ? Du er faktisk den første som har nevnt dette.

Og så kan jeg virkelig ikke se ringen din.

en annen ting, er det jeg skal installere ?

Endret av igxx
Lenke til kommentar

EFI får du ved å trykke DEL, F12, ESC eller en annen knapp som det står du skal trykke.

Men på mitt kort (MSI Z68a-GD80) så er jeg nødt til å ha et ganske ordinært, basic tastatur for at den skal registrere meg.

Jeg får ikke komt inn ved å bruke G510 tastaturet mitt :-P

Angående den ringen, så må du først ha komt inn i EFI for å se Boot seksjonen.

Men kommer du inn i Windows?

I så fall, kan du installere ClickBios og endre Boot-rekkefølgen der.

Atså starte opp maskinen, med kun SSDen(siden du sier du får problemer når du har harddisken koblet til itillegg). Også når du har komt inn i Windows, så kobler du til HDDen, så går du inn i ClickBios og endrer boot rekkefølgen.

ClickBios finner du enten på MSI sine nettsider eller på installasjons-cden som følgte med hovedkortet ;-)

Lenke til kommentar

EFI får du ved å trykke DEL, F12, ESC eller en annen knapp som det står du skal trykke.

Men på mitt kort (MSI Z68a-GD80) så er jeg nødt til å ha et ganske ordinært, basic tastatur for at den skal registrere meg.

Jeg får ikke komt inn ved å bruke G510 tastaturet mitt :-P

Angående den ringen, så må du først ha komt inn i EFI for å se Boot seksjonen.

Men kommer du inn i Windows?

I så fall, kan du installere ClickBios og endre Boot-rekkefølgen der.

Atså starte opp maskinen, med kun SSDen(siden du sier du får problemer når du har harddisken koblet til itillegg). Også når du har komt inn i Windows, så kobler du til HDDen, så går du inn i ClickBios og endrer boot rekkefølgen.

ClickBios finner du enten på MSI sine nettsider eller på installasjons-cden som følgte med hovedkortet ;-)

Er clickbios for alle msi kortene eller trenger du en spec version for hver enkelt kort ? har et

MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...