Gå til innhold

Kommentartråd til Bygging av trekabinett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott å se at det dukker opp flere trekabinett! ^^

1. er det mulig å bruke en lysbryter som på og av knapp, syns det hadde vært litt kult. Men vet ikke helt om det funker xD

En vanlig pc-powerknapp er bare en bryter som setter to ledninger i kontakt når du trykker den inn. Med andre ord kan du bruke en hvilken som helst bryter, men det bør være av typen som slipper opp kontakten idet du slipper den. Hvis ikke kan den bli stående på, som vil tilsvare å konstant holde inne en standard powerknapp.

De burde ha det på steder som selger sånt med litt utvalg, usikker på om f.eks. Clas Ohlson har det... Hør litt rundt. ;)

2. Hva ville være best måte å få malt denne på? Jeg kommer sansynligvis til å bruke spray maling men vet ikke om jeg trenger grunning osv.

Det kommer an på om du vil ha den helt glatt i overflaten eller om du vil at trestrukturen skal synes.

Førstnevnte er litt jobb, da må du sparkle, grunne og lakkere i flere lag. Du kan f.eks. se hvordan han her har gjort det (lakkering begynner her).

Når det gjelder sistnevnte kan du f.eks. bare bruke vanlig beis eller maling, og kjøre på med kost. Hør med nærmeste byggevare/fargehandel etter tips. ;)

3. er det noe jeg må vite angående jording osv? Vil ikke ødelegge deler til mange tusen jeg skal legge inn i det? :)

Jeg har bare festet hovedkortet rett i treplata, uten at det ser ut til å ha tatt skade av det. :)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Wow, takk for svar. Det ble skikkelig fint på chipboard dream, jeg tror jeg følger måten han gjør det på og prøver noe lignende, det tror jeg kunne blitt kult :) Jeg er ikke så erfaren med lakk osv men jeg skal prøve så godt jeg kan så får jeg se, kom med flere kommentarer og tips :)

Lenke til kommentar

Fint prosjekt du har :) Tenkte jeg kunne slenge med noen svar på de spørsmålene du kom med

1. Skal du bruke en vanlig lysbryter (slik som brukes til lys i hjemmet) bør du skaffe en impulsbryter, den kortslutter bare de to ledningene når du holder bryteren inn (altså den funker akkurat som en vanlig pcbryter)

2. Hadde jeg vært deg ville jeg ha malt kabinettet med vanlig vannmaling og rull. Har prøvd både spreylakk og maling selv, får mye bedre resultat med maling (i tillegg er malingen mer holdbar og ikke så altfor dyr)

3. Du trenger ikke å tenke på jording ;) Jeg har hvertfall aldri hatt problem med det.

Også har jeg noen spørsmål til deg:

- Har du tenkt på hvordan du skal feste all hardwaren? (DVD, harddisker, vifter, psu og hovedkort?)

- Hvordan kommer du til å feste sidedøren(e)?

- Og hvorfor har du konstruert kabinettet så veldig stort? sikker på at kablene er lange nokk?

- Er det en grunn til at du har valgt så små vifter i tegningen din? Ville valgt større

mvh GreenRay

Lenke til kommentar

Hvordan jeg skal feste alt av hardware har jeg tenkt på ja :)

Kabinettet er faktisk ikke så veldig stort ^^ Ser litt stort ut på bilde though :p Faktisk så er CM storm trooper kabinettet jeg bruker nå større, så det burde gå bra, ledningene er og lange nok ^^ Sidedøren har jeg nå festet med hengsler som jeg syns ble ganske kult Skal og kanskje legge inn magneter for å holde døren igjen. Men all in good time. VIftene er ikke så små, de er faktisk andeledes en i tegningen. Har 1 120 mm vifte og to 80 mm vifter som blåser luft inn og en 120 mm vifte og en 92 mm vifte som blåser ut.

Takk for hjelp og jeg liker spørsmål så keep them coming :)

Tror og jeg skal bytte den 80 mm forran med en 120 mm, men får se

Endret av Asgeirhuns
Lenke til kommentar

Wow, takk for svar. Det ble skikkelig fint på chipboard dream, jeg tror jeg følger måten han gjør det på og prøver noe lignende, det tror jeg kunne blitt kult :) Jeg er ikke så erfaren med lakk osv men jeg skal prøve så godt jeg kan så får jeg se, kom med flere kommentarer og tips :)

Et umiddelbart tips er i hvert fall å prøvelakkere på en plankebit først og øve deg. ;)

Lenke til kommentar

Nå trenger jeg litt hjelp angående maling :) Har kjøpt sparkel og spralakk. trenger jeg noe grunnmaling elns? Så Goscinny på the chipboard dream hadde på noe hvitt noe etter han hadde sparklet det før han malte det, kan dere hjelpe meg og forklare hvordan jeg utfører dette?

^^ Trenger jeg egentlig noe annet, noe grunning elns?

Endret av Asgeirhuns
Lenke til kommentar

Du bør absolutt bruke grunning. Uten det kommer resultatet til å bli meget dårlig(flekkete). Kjøp grunning som passer for treverk i samme merke som spraylakken.

Flisespikkeri(no pun intended), men vi har ikke orddeling i det norske språk, og tittelen "Bygge tre kabinett" betyr at du skal bygge tre kabinetter. "Bygge kabinett i tre" eller "Bygge tre-kabinett" er bedre. Kanskje hadde det vært en idé å finne et navn til kabinettet?

Lenke til kommentar

De har bare grå primer(grunning). Forresten; Takk for at du fikset emnetittelen. Den irriterte meg skikkelig(er overdrevent sensitiv på slikt).

Mitt tips ang. sparkling og grunning; Bruk en stor kloss som ikke gir etter for press(en kloss 2x4" funker), og puss hele overflaten jevnt. Gå over med grovt sandpapir og slip til hele er jevn. Deretter bruk finere og finere papir til den er plettfri. Etter det legger du noen lag med primer, og sliper med veldig fint papir mellom hvert lag(etter det er tørket så klart).

Jeg sparklet logoen og lakkerte sideplatene på en Dell OptiPlex 745. Jeg var ikke nøyaktig nok med sandpapir og sparkel, så det endte med å se helt jævlig ut. Logoen var synlig gjennom både grunning og lakk. Grunnen til det var at jeg ikke brukte nok tid på å gjøre hele siden helt jevn, og at jeg ikke gikk over med grovt->semifint->fint sandpapir. Gikk rett på med fint papir og håpet på det beste.

Hvis du ser på andre arbeidslogger der folk bygger trekabinetter så er det ofte en gjenganger at overflaten er skjoldete og ujevn. Med nok pussing slipper en det, og resultatet blir plettfritt :-)

Lenke til kommentar

De har bare grå primer(grunning). Forresten; Takk for at du fikset emnetittelen. Den irriterte meg skikkelig(er overdrevent sensitiv på slikt).

Mitt tips ang. sparkling og grunning; Bruk en stor kloss som ikke gir etter for press(en kloss 2x4" funker), og puss hele overflaten jevnt. Gå over med grovt sandpapir og slip til hele er jevn. Deretter bruk finere og finere papir til den er plettfri. Etter det legger du noen lag med primer, og sliper med veldig fint papir mellom hvert lag(etter det er tørket så klart).

Jeg sparklet logoen og lakkerte sideplatene på en Dell OptiPlex 745. Jeg var ikke nøyaktig nok med sandpapir og sparkel, så det endte med å se helt jævlig ut. Logoen var synlig gjennom både grunning og lakk. Grunnen til det var at jeg ikke brukte nok tid på å gjøre hele siden helt jevn, og at jeg ikke gikk over med grovt->semifint->fint sandpapir. Gikk rett på med fint papir og håpet på det beste.

Hvis du ser på andre arbeidslogger der folk bygger trekabinetter så er det ofte en gjenganger at overflaten er skjoldete og ujevn. Med nok pussing slipper en det, og resultatet blir plettfritt :-)

Tusen takk, kjempehjelp :D et spørsmål. når du snakker om primer, mener du den sprayen du sendte meg fra Clas Ohlson?? :) Isåfall, holder det med en boks?
Lenke til kommentar

Ok, jeg vil få dette til skikkelig så dette er planen min, kommenter om mye av dette er feil.

1. Sparkel rundt hjørnene og legg et lag med sparkel over hele, puss fint som du beskrev fra grov til finere med en kloss til den ser veldig fin ut.

2. Spray på grunning, puss litt med fint papir så den blir blank og tørr fin og legg på et lag til.

3. Spray på et lag med maling jevnt over hele.

Så noen spørsmål :p

-Skal jeg grunne og sparkle på innsiden?

-Hvor mye maling kommer jeg til å trenge. jeg har to bokser spraymaling men har brukt kanskje 1/3 av den ene, de er på 400ml tror jeg og skal kjøpe en boks med grunning.

-Skal jeg sparkle over hele? Og burde jeg bruke noe pussemaskin?

Lenke til kommentar

Bare hyggelig :-)

Jeg tror kanskje du klarer deg med en boks. Det er ikke værre enn å kjøpe to, og levere den ene på 30 dagers returrett hvis du ikke trenger den!

Sparkel på hjørnene er generelt en dårlig idé. Sparkel tåler veldig lite, og kommer til å knekke av hvis du slår bort PC-en med noe (f.eks hjulene på stolen din). Det er bedre å bruke en håndoverfres for å få fine kanter.

Fremgangsmåten din høres bra ut. Det viktigste når du sprayer er å ikke spraye for mye. Spray linjer over flaten, og la det tørke 5 min. Etter det gjør du det samme igjen og igjen til det er et jevnt lag med grunning/lakk. Sprayer du for mye om gangen, så kommer det til å renne, og det er helt jævlig ut.

Hvis du ikke skal ha vindu så er det ikke vits å bruke tid på å sparkle på innsiden. Puss overflaten relativt glatt og grunn+lakk.

Jeg tipper 2-3 bokser med lakk for å få det pent på utsiden. 1-2 ekstra for å lakkere innsiden. Igjen, det er bare å kjøpe flere enn du trenger og levere tilbake.

Hvis du bruker MDF så trenger du ikke å sparkle andre steder enn skruehullene. Bruker du hobbyplater e.l. må du nok sparkle hele hvis du vil ha glatt og fin overflate.

Jeg ville ikke brukt pussemaskin, men du får så klart lov til å prøve om du vil :-)

Et siste tips; Ikke sett inn lys. Det blir du veldig, veldig fort lei!

Lenke til kommentar

Et siste tips; Ikke sett inn lys. Det blir du veldig, veldig fort lei!

Eller bare sørg for å montere bryter på alt du setter inn av lys. Så kan du tenne juletreet ved de rette anledninger og fortsatt kunne sove i samme rom som PC-en uten å bli gal.

Også er det kult med masse brytere. xP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...