Gå til innhold

Bildetråd for minitreff Oslo 15.02.12 - Queen Mary 2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, nydelig skip det her... Bevis på at det går an å lage moderne cruiseskip med stil... :)

Fisheye er gøy, også med skip:

P5150563.jpg

Tatt fra et skytterskår på festningen

Mange kraftige trosser som holder denne til kai:

P5150574.jpg

Stor sak det her...

P5150577.jpg

Nok en gang, stor sak, nesten hele slottet på festningen blir borte bak henne:

P5150582.jpg

Snur seg bort fra kaia...

P5150614.jpg

Her seiler hun pent forbi oss der vi står på flytebrygga, bildet får dessverre ikke frem hvor massiv hun var og ikke minst hvor nærme hun passerte:

P5150632.jpg

Skorsteinen og litt rundt:

P5152352.jpg

Rett bakfra, plenty med folk ute på akterdekket:

P5152366.jpg

Bildene er tatt med Olympus OM-D E-M5, mZD 12-50mm, Samyang 7,5mm fisheye. De to siste er tatt med Olympus E-30 og ZD 50-200mm.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fin serie, eks.

Nå var det også andre ting å se i området denne ettermiddagen.

En gammel minesveiper:

7204625816_18f5fc7844.jpg

(Jeg har tilbragt en måned på et av søstersskipene sommeren 1981 - interessant erfaring)

Måken Kåre* har flyttet fra Operaen...

7204626984_fbbed85b24.jpg

Det er ikke alle som har satt båten på vannet enda

7204632096_7c88a4ea31.jpg

Rosa båt, er ikke vanskelig å gjette hvem som eier den, vil jeg tro ...

7204633770_a93eb3e4f3.jpg

Noen ga beng i rosa skuter og store passasjerskip, og dro på fisketur istedet

7204635718_2e72e10c89.jpg

*) Intern vits

• Liker 1
Lenke til kommentar

En gammel minesveiper:

(Jeg har tilbragt en måned på et av søstersskipene sommeren 1981 - interessant erfaring)

Mener det er den "KNM alta" som har base i Sandefjord, en ikke-magnetisk båt, finnes ikke jern/stål i skroget.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mener det er den "KNM alta" som har base i Sandefjord, en ikke-magnetisk båt, finnes ikke jern/stål i skroget.

Det stemmer, det er KNM Alta; jeg var på KNM Sauda (hvis jeg husker rett). Det var et månedstokt som et ledd i opplæringen på Sjømilitære korps. Var innom eksotiske steder som Den Helder, St. Malo og Southampton før vi endte opp i Bergen.

Lenke til kommentar

Det stemmer, det er KNM Alta; jeg var på KNM Sauda (hvis jeg husker rett). Det var et månedstokt som et ledd i opplæringen på Sjømilitære korps. Var innom eksotiske steder som Den Helder, St. Malo og Southampton før vi endte opp i Bergen.

Hele klassen ble vel kalt sauda-klassen "10 minesveipere" hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Så du var også på "badeferie" i Biscaya den sommeren, og opplevde havblikk, bading på 4000m dyp og en helvetes varme som fikk tjæren mellom dekkplankene til å "boble"...mens offiserene stod på vannski etter lettbåten ;)

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Så du var også på "badeferie" i Biscaya den sommeren, og opplevde havblikk, bading på 4000m dyp og en helvetes varme som fikk tjæren mellom dekkplankene til å "boble"...mens offiserene stod på vannski etter lettbåten ;)

Var vel det :D Husker ikke vannski-turen, men jeg ble sjøsjuk akkurat den dagen vi var i den bukta, så jeg fikk ikke med meg alt; skylder på matforgifting - den franske melka var ikke god ;) Men rakk å bade, samt bli litt solbrent ...

edit: Er ikke sikker på at det var havblikk - husker mer lange seige dønninger som jeg ikke var helt kompatibel med; samt de franske forsyningene.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Var vel det :D Husker ikke vannski-turen, men jeg ble sjøsjuk akkurat den dagen vi var i den bukta, så jeg fikk ikke med meg alt;

Vi som fikk "jobben" med å spyle skutesidene hver fredag, på vei inn til havn, glemmer ikke "restene" etter alle som "matet krabbene" langs rekka i løpet av uka... ;)

Lenke til kommentar

Vi som fikk "jobben" med å spyle skutesidene hver fredag, på vei inn til havn, glemmer ikke "restene" etter alle som "matet krabbene" langs rekka i løpet av uka... ;)

Tviler jeg ikke på: jeg var heldigvis ikke verre enn jeg jeg stort sett ropte i den store hvite stål-telefonen ...

Lenke til kommentar

Var innom eksotiske steder som Den Helder, St. Malo og Southampton før vi endte opp i Bergen.

Marinebasen i Den Helder ble en opplevelse for mange "nordmenn på tokt" - bare fordi drinkene i offisersmessa kostet 1 Gylden - som på den tiden var ca. kr. 2,26 - FARLIG billig... ;)

Lenke til kommentar

Marinebasen i Den Helder ble en opplevelse for mange "nordmenn på tokt" - bare fordi drinkene i offisersmessa kostet 1 Gylden - som på den tiden var ca. kr. 2,26 - FARLIG billig... ;)

Som konstabel (elev), så hadde jo ikke vi tilgang der, men det var jo ikke lange spaserturen inn til sentrum Den Helder. Og det var ikke utpreget dyrt, der heller. Husker vi gikk forbi den første kneipa fordi de solgte Amstel, noe vi ferskinger aldri hadde hørt om. Så vi gikk 25 meter til og fant en kneipe med Heiniken :p Senere på kvelden skjønte vi at det var jo bare teit ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...