Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Benhinnebetennelse


G27

Anbefalte innlegg

Jeg har i noen uker hatt smerter på innsiden av leggene når jeg har jogget. Symptomene er helt lik hvordan beinhinnebetennelse beskrives. Utrolig irriterende, spesielt nå når jeg virkelig følte meg i form.

 

Men jeg leser at man bør vente lenge, i flere uker, før man jogger igjen. Det var en skikkelig dårlig nyhet for å si det sånn. I tillegg leste jeg at jeg ikke bør jogge på grus, løpebaner, fotballbaner, asfalt.... men hvor skal jeg løpe da?

 

Noen som har hatt beinhinnebetennelse? Hva gjorde dere for å bli kvitt det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp, er noe dritt. Du vil og gjerne kjenne ujevnheter langs innsiden av beinet hvor det gjør vondt. Det er ikke sikkert at du blir kvitt det, jeg har hatt det i 10 år snart og regner ikke med at det kommer til å bli helt borte.

 

Det aller viktigste er å ikke løpe når det gjør vondt, da skal det få hvile.

 

Ellers, følgende tips:

  • Jo mykere underlag, jo bedre. Asfalt er verst. Gruset vei er bedre. Tredemølle kan være bra. Skog vil nok være det beste. Løpebaner med mykt underlag er heller ikke dumt.
  • Gå i nedoverbakkene
    Slagene på foten er mye kraftigere i nedoverbakker. Løpe på asfalt nedover er ikke lurt.
    På tredemølle kan du heller øke stigningen litt istedenfor å holde høy fart.
  • Gode sko
    Sko med god demping, gjerne ta en test på løplabbet eller lignende for å finne riktige sko, evt ekstra innleggssåler.
  • Variasjon
    Jeg er mest plaget med det om jeg løper på asfalt. Når jeg spiller forball, enten på grus, kunstgress eller faktisk til og med inne fungerer ting mye bedre. Skal dog sies at inneunderlagene ofte er harde, og jeg har inntrykk av at beinhinnebetennelse bla er et problem for endel håndballspillere.
  • Alternativ trening som sykling eller svømming når det gjør vondt.
  • Tøy leggmusklene godt etter hver trening. Finnes vel ulike strekkeøvelser for ulike deler av leggen.
  • Varme og massasje
    Jeg bruker slike:
    http://www.xxl.no/ko...rchWord=rehband
  • Jeg har hørt om folk som har gått til legen og fått det knust eller operert/skrapt. Jeg er ikke så opptatt av løping og så plaget at jeg har vurdert noe slikt.
  • Vekt: Gå ned 10 kg om du har muligheten (satt litt på spissen). Dette reduserer belastningen mye.
    (Selv fikk jeg beinhinnebetennelse fordi jeg etter lang joggepause med tilhørende vektøkning fortsatte der jeg slapp og hadde 3 økter på hardt underlag på 4 dager. Siden har jeg ikke blitt kvitt dritten)

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg gjorde det samme. Hadde ikke jogget skikkelig på rundt 4 måneder, og når jeg begynte igjen fortsatte jeg bare der jeg slapp, med jogging så og si hver dag. Gikk senere over til annenhver dag, men det hjalp jo selvfølgelig ikke.

 

Jeg løper på grus, og har nå gått over til å løpe oppover et fjell. For det meste bratte oppoverbakker av grus. Når jeg løper oppover merker jeg ikke smerten i leggene, da det ikke gir kraftige slag mot føttene. Nedover har jeg prøvd å ta det rolig, men har bestemt meg for å begynne å gå i nedoverbakkene. Det er jo først da helvete begynner.

 

I forgårs løp jeg også i en skog med mykt underlag (mye mose og fuktig, myk jord). Det fungerte ganske bra.

 

Jeg skal ta en test på løplabbet for å sjekke hvilke sko jeg bør kjøpe, og i tillegg skal jeg kjøpe leggvarmere/leggstøtte, slik som du linket. Håper inderlig ikke dette blir værende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...