Gå til innhold

Anbefaling micro 4/3 startkamera

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å investere i nytt kamera til "familiefotografering" siden mitt gamle Ixus 50 begynner å bli litt slitent. - Har høret om micro 4/3 kameraer som Nikon 1, Lumix GF2, og PEN, men er veldig usikker på hva som er det beste kjøpet i lavere prisklasse (2-3.5k).

Er litt tiltrukket av at man kan få ett systemkamera uten at det blir like stort som ett speilrefleks, slik at jeg kan oppgradere litt etterhvert dersom jeg føler for det.

Har ingen spesielle krav bortsett fra at jeg ønsker å filme i god oppløsning med det, og at det tar bra bilder så klart.

Noen som har noen anbefaling eller kan henvise til det absolutt beste kjøpet akkurat nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen mellom sensorstørrelsen til μ4/3 og Nikon1 er ikke veldig dramatisk, og for en som kommer fra et kamera med den minste sensoren, vil begge være en stor forbedring.

Prisjakt.no klarer ikke å skille mellom systemkameraer med og uten speil.

Her er prisguiden bedre.

Om du noen gang kommer til å kjøpe mer enn ett objektiv, så bør du vurdere systemene.

Olympus og Panasonic (μ4/3) har det klart best utbygde systemet. Det utvikles hurtig og nærmer seg komplett.

Samsung (NX) begynner å få et ok system.

Sony (E) begynner sakte å nærme seg et ok system.

Nikon (1) har nettopp startet.

Pentax

Her kan du se forskjellene i størrelse på de ulike kameraene.

Alle kameraene kan filme, men filmkvaliteten på aktuelle modeller har ikke jeg oversikt over.

Du bør gå til en (foto-)butikk, prøve aktuelle modeller og vurdere størrelsen med objektiv.

Velge det du liker best. Alle er gode og ingen er dårlige.

.

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Hm, jeg ser utifra dette at Panasonic GF2 muligens da fremstår som et godt kjøp. - Dette er jo gunstig priset (2.499,- på japan p.), og kan ta opp film i full HD. - Samtidig som det ikke er av de største.

Er det noen grunn til at "GF2 14mm" koster 500,- mer enn "GF2 14-42mm" ?

Og er det noen andre grunner til å velge en produsent fremfor en annen her? Da tenker jeg på autofokus-hastighet, tid til første bilde etter at du trykker, håndtering av bilder i bevegelse eller lignende?

Lenke til kommentar

GF2 14mm pakka har et annet objektiv enn GF2 14-42mm. 14mm er et fasttobjektiv* med brennvidden 14mm, mens 14-42mm er et zoom-objektiv (3x).

Takk, skjønte egentlig det - men tenkte mere på om den faste 14mmeren var et bedre objektiv e.l. siden pakken er dyrere, eller om bare 14-42mmeren bare er spesielt gunstig priset :)

Lenke til kommentar

Takk, skjønte egentlig det - men tenkte mere på om den faste 14mmeren var et bedre objektiv e.l. siden pakken er dyrere, eller om bare 14-42mmeren bare er spesielt gunstig priset :)

14mm er et klart dyrere objektiv enn 14-42mm-en. Det er bare å sjekke =24&sort=popularity&order=desc&manufacturerId[]=151&pg-q=&price_min=&price_max="]prisguiden.

14mm f/2.5 er et godt objektiv, det er relativt lyssterkt i forhold til størrelsen (f/2.5), er skarpt allrede på f/2.5 og har metallfatning. 14-42mm er en typisk kizoom, med grei optisk ytelse, men man bør blende litt ned for å få det beste ut av det. Det har plastfatning, men det behøver ikke bety noe - ihvertfall ikke hvis man ikke bytter mye objektiver.

Jeg synes at 14mm-en blir for vid til å være eneste objektiv. Men hvis du liker fastopptikk og tenker på å kjøpe flere fast-objektiver etterhvert, så er dette en billig inngangsvinkel.

Lenke til kommentar

14mm f/2.5 er et godt objektiv, det er relativt lyssterkt i forhold til størrelsen (f/2.5), er skarpt allrede på f/2.5 og har metallfatning. 14-42mm er en typisk kizoom, med grei optisk ytelse, men man bør blende litt ned for å få det beste ut av det. Det har plastfatning, men det behøver ikke bety noe - ihvertfall ikke hvis man ikke bytter mye objektiver.

Jeg synes at 14mm-en blir for vid til å være eneste objektiv. Men hvis du liker fastopptikk og tenker på å kjøpe flere fast-objektiver etterhvert, så er dette en billig inngangsvinkel.

Ah, ok. - Takk. - Konklusjonen er vel da at jeg som "hobbyfotograf" som egentlig oppgraderer fra en lite kompaktkamera bør gå for KITet.

Jeg tror egentlig jeg har bestemt meg for å gå for enten DMC-GF2 eller Olympus PEN E-PM1.

Grunnen til at jeg har havnet på disse to er at jeg ser det som en fordel med mulighet for ekstern blitz, og heller litt mot Olympus på den tekniske siden siden det er et nyere kamera, mens prismessig så virker jo Lumixen som en kjempedeal.

Jeg skal stikke i fotobutikken og klå litt før jeg bestemmer meg, men er det ellers noen som har noe å si om disse to kameraene satt opp mot hverandre?

Lenke til kommentar

Jeg skal stikke i fotobutikken og klå litt før jeg bestemmer meg, men er det ellers noen som har noe å si om disse to kameraene satt opp mot hverandre?

Synes du har fokusert på de viktigste tingene, så det er nok lurt å komme seg ned i butikken og klå litt på de. Det som kanskje er den viktigste forskjellen mellom Olympus og Panasonic er at Olympus har bildestabiliseringen i huset, mens Panasonic har den i objektivene. I praksis har det ikke så mye å si. I valget mellom GF2 og E-PM1, så ville jeg nok valgt GF2 da jeg liker ergonomien til den bedre enn den til E-PM1.

Lenke til kommentar

GF-2 kameraet har også flere justeringsmuligheter uten å måtte gå inn i menyen sammenlignet med E-PM1.

Jeg har et GF-2 som jeg kjøpte med 14mm. Kjempefornøyd med det.

Går lett i lomma slik at jeg kan ta det med når jeg ikke gidder å ha GH-2 over skuldra.

Lenke til kommentar

Hmm... nå har jeg vært ute og klådd litt, men synes egentlig Olympusen var mer snertent i hånda, pluss at fyren på JP sa at det tok bedre jpg bilder "ut av boksen" dersom jeg ikke skulle etterbehandle o.l. - På den annen side har det ikke integrert blitz ... hrm..... :hmm: utrolig vanskelig dette skulle være da!

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Hvis du trives med Olympus'en, så gå for den. Olympus har en liten blits (tror den følger med) som gir deg flere muligheter. Det fyren på JP sier om JPEG bilder stemmer nok - jeg er vant til å ta bilder i RAW og etterbehandler...

Blir du bitt av basillen, så vil du nok kjøpe et mer avansert hus, uansett hvilket av disse to du velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...