Lakrisbåt Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Lurer på en juridisk tvist her. La oss si at jeg og kona er inne i en separasjonsperiode og at vi skal selge huset. Begge er enige om at det skal selges, men konflikten er rundt hvor mye en skal ha for salget. Dilemmaet er at jeg vil godta en sum som er tilbydt oss etter 5 visninger, mens kona er fast bestemt på å få 300k mer. Har jeg rett på å selge huset her og nå? Rett og slett akspetere summen, eller må begge være enige om salget? Fint om noen har input og eventuelt lovhjemler å vise til Har funnet frem til at ekteskapslovens paragraf 57 gjerne kan hjelpe? Paragraf 57. Når deling skal skje. En ektefelle kan kreve deling av ektefellenes samlede formue som er felleseie i følgende tilfeller: a. Når det er gitt bevilling til eller avsagt dom for separasjon eller skilsmisse. Vil det si at når jeg har fått godkjent separasjonen kan jeg fritt frem selge huset? Endret 5. mai 2012 av Lakrisbåt Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Nei, ekteskapsloven regulerer ikke hvordan de andelene dere eier skal likvideres. Spørsmål: Hvem eier huset? Ekteskapsloven § 30 annet og tredje ledd vil normalt føre til at huset vil være i sameie mellom dere, med mindre noe annet er avtalt. Er noe annet avtalt? 1 Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Dette er ikke noe svar, men jusstorget har en fyldig artikkel om oppgjør ved separasjon/skilsmisse. Lykke til! Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Nei, ekteskapsloven regulerer ikke hvordan de andelene dere eier skal likvideres. Spørsmål: Hvem eier huset? Ekteskapsloven § 30 annet og tredje ledd vil normalt føre til at huset vil være i sameie mellom dere, med mindre noe annet er avtalt. Er noe annet avtalt? Det er sameie. Lånet på huset står begge som ansvarlige. Men betyr det at visst en part setter seg på bakbena og krever en astronomisk sum for et hus og vedkommende bor alene i huset så er den andre parten låst og har ingen rettigheter? Dette går jo ikke på deling av boet, men kun selve salgsprosessen. Endret 5. mai 2012 av Lakrisbåt Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Siden dere da som hovedregel eier halvparten hver må dere oppnå enighet. Blir dere ikke enige om detaljene, men fortsatt vil oppløse sameiet og selge, selges huset gjennom namsmyndighetene, jfr. sameigelova § 15. 1 Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 Siden dere da som hovedregel eier halvparten hver må dere oppnå enighet. Blir dere ikke enige om detaljene, men fortsatt vil oppløse sameiet og selge, selges huset gjennom namsmyndighetene, jfr. sameigelova § 15. Ok, men dersom det per i dag ikke blir enighet etter 5 visninger og bud er under det den andre parten kunne tenkt seg/sett for seg. Må jeg da via namsmannen? hvordan går en frem for slikt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Vel, du kan ikke akseptere et bud når du bare har halvparten av eiendomsretten... Krav om oppløsning settes frem for tingretten, jfr. oppløsningsforskriften § 2. Kravet skal ha det innholdet som følger av forskriftens § 1. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå