Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barnevernet tok ungen til min søster, kan jeg som bror hjelpe?


Anbefalte innlegg

Idag kom barnevernet og tok begge ungene til lillesøtra mi, hun er bare 20år, hvorfor de tok ungen kan jeg IKKE fatte! både jeg og hun har bodd i fosterhjem hele live, så tror det må være noe med det, for barnevernet har følt med henne fra første stund! Jeg veit at hun er en utrolig bra mor! hun har spurt hvorfor, å da sa de at det var forde hun snakket for lite med dem? :s jeg veit at det ikke sant, hun drikker ikke, røyker ikke, snuser ikke, har aldri gjort noe galt! Jeg er broren hennes og kjenner henne mye bedre en alle andre, Hvem kan jeg snakke med? er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe henne med å få ungen igjen? et eller annet? Anonym poster: dbaedaa8e5ef730d576ba1106409eda7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Barnevernet kommer ikke og tar unger for moro skyld. Når det er sagt så kan det være bekymringsmeldinger som ligger til grunn for innhentingen, men det vil vel komme frem i den videre saksbehandlingen. Jeg anbefaler deg å la saksbehandlingen gå sin gang, det er uansett lite eller ingenting du får gjort med det uten å vite bakgrunnen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tror ikke du skal legge for mye lit til at du ''kjenner henne mye bedre enn alle andre''. I de fleste tilfeller er dette feil, spesielt når det gjelder familie.

Man tror man kjenner noen, og så en dag så kommer en far hjem, tar livet av sine barn, sin kone, og så seg selv. Resten av familien og familievenner kan absolutt ikke skjønne hvordan han kan ha gjort det, for de ''kjente han jo så godt''! Har forresten opplevd noe lignende innen familien selv.. en onkel i Nederland som plutselig gikk amok med pistol, og det kom, selvsagt, som en overraskelse på alle.

 

Mitt poeng er at man ALDRI kjenner noen 100%. Det er umulig. I tillegg er det bare din søster sin historie du får høre, ikke får du pratet med BV om det heller siden de har TAUSHETSPLIKT, heldigvis.

 

Mest sannsynlig så har det skjedd noe fryktelig galt som din søster ikke ønsker at du skal vite om. Det å frata foreldre barna er det absolutt siste steget BV tar, og hvis hun f.eks ikke har vært villig til å samarbeide med BV om noe som kan være ekstremt viktig for at barna skal ha det bra så har de all grunn til å ønske å omplassere dem.

Lenke til kommentar

Nå er det jo en del som får tilbake barna sine, så Bv har ikke alltid rett. Siden hun fikk barn like etter å ha vært barnevernsbarn selv, ble hun sikkert fulgt opp av Bv på direkten. Ikke sikkert det kom inn noen andre bekymringsmeldinger.

Grunnen til at Bv er så mistenksomme overfor fosterbarn, er at de har en teoretiker som heter Kari Killen. Har bl.a. skrevet boka "Sveket". Hun mener det er en stor risikofaktor å ha vært Bv-barn, og hvis det er andre ting som ikke virker bra nok etablert, mener hun det blir mange risikofaktorer. Noe som ofte er tøv.

 

Det er nok fastsatt en dato der akuttvedtaket om fjerning av barna skal behandles i nemnda. Kan hende du blir innkalt som vitne av din søsters advokat, for å vitne til hennes fordel. Hvis du blir innkalt som vitne, vil du kanskje oppdage hva som ligger til grunn for bortføringen? (Hvis det er noe som du ikke vet om fra før).

Lenke til kommentar

Igjen skrøner noen med å si at BV ikke tar barn uten grunn. Selvsagt gjør det de det.

 

BV må dog gjennom vedtak begrunne sin aksjon. Dette kan påklages til fylkesnemdene (her sitter det gamle BV-folk, så det er ikke så veldig "uavhengig"). Men det skal sies at når saken nå har kommet så langt at BV har tatt barna så bør en få opprettet advokat til å være med på lasset. Fri rettshjelp er mulig her. For nå kommer man til å produsere papirer på løpende bånd med et juristspråk som bli avansert.

 

For det andre er det lurt å spørre på andre forum/steder der dette har et fokusområde.

F.eks;

www.familiestiftelsen.no

Lenke til kommentar

Det som er skrøner er at BV faktisk gjør det! BV håndplukker ikke ut banr og tenker for seg selv ''Hehehehehe, nå får vi kidnappe dette barnet da!''.

 

Det er ALLTID en grunn som ligger bak, selv om det er BV arbeidere som ikke gjør jobben sin ordnetlig så gjør de dette utifra en bekymring om at barnet ikke får dekket sine behov hjemme.

 

Som sagt er det også kun en side av saken vi får høre, så hver gang en mor eller far skriker høyt om at barna deres er blitt fratatt dem så hører vi ikke om grunnen til hvorfor siden så jævla mange foreldre mangler selvinnsikt når det gjelder å oppfostre deres egne barn. Alt som omhandler deres barn og deres evner som foreldre blir fort en kilde til sinne og frustrasjon, og det er faktisk ikke gitt at 'foreldre vet best'!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det som er skrøner er at BV faktisk gjør det! BV håndplukker ikke ut banr og tenker for seg selv ''Hehehehehe, nå får vi kidnappe dette barnet da!''.

 

Det er ALLTID en grunn som ligger bak, selv om det er BV arbeidere som ikke gjør jobben sin ordnetlig så gjør de dette utifra en bekymring om at barnet ikke får dekket sine behov hjemme.

 

En grunn er et offentlig ark med stempel på. Hva innholdet er, er det som er av betydning. Bekymringen som du påpeker er helt korrekt. Problemet er at bekymringen kan grunnlegges til det hinsides, og her beheftet med store metodiske svakheter.

 

Som sagt er det også kun en side av saken vi får høre, så hver gang en mor eller far skriker høyt om at barna deres er blitt fratatt dem så hører vi ikke om grunnen til hvorfor siden så jævla mange foreldre mangler selvinnsikt når det gjelder å oppfostre deres egne barn. Alt som omhandler deres barn og deres evner som foreldre blir fort en kilde til sinne og frustrasjon, og det er faktisk ikke gitt at 'foreldre vet best'!

 

Like greit kanskje. Siden BV har en eksepsjonell tendens til å produsere nye fatale feil.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg faktisk at noen av oss har mer inngående erfaring med hvordan barnevernet faktisk jobber.

Jeg sier ikke at alle kontorer i Norges land er ufeilbarlige, men de aller fleste gjør en meget god jobb.

Barnevernet har vært innvolvert i min familie siden eldstemann var 2 år, og strengt tatt så hadde vi ikke klart oss uten barnevernets hjelp og vi er dem stor takk skyldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser heller at BV går til aksjon en gang for mye enn en gang for lite.

 

Det er jo ikke sikkert det fungerer slik da, at Bv redder noen barn for hver gang de gjør feil. Det er bare en antagelse om at Bv er dyktige, fordi du har positive erfaringer med dem. Den bekymringen som Bv har, kan like gjerne være frykt for framtidig omsorgssvikt.

Denne vil de ofte forsøke å begrunne med sine horrible sakkyndige psykologer, som i tillegg er kjempedyre. Kanskje 50.000 for et oppdrag? Bruken av disse psykologene viser at Bv slett ikke har for mange saker, og at de slett ikke mangler ressurser. I stedet kan man fristes til å antyde at Bv sløser med skattebetalernes penger (til psykologene) for å opprettholde sine egne jobber.

 

Mange som har søkt hjelp hos Bv, har etter noen år oppdaget at pendelen snurret i motsatt retning. Plutselig sa Bv at hjelpetiltakene ikke ga de forventede resultatene, og at de derfor ville søke om å få omsorgen for barna. Husk at ved å akseptere hjelpetiltak godkjenner du at familien har et behov for hjelp, og du godkjenner at Bv skriver rapporter om familien. Noe som gjør at saksmappen vokser i år etter år. Den vil etter hvert se veldig omfattende ut, og saken vil for det blotte øyet se alvorlig ut. "Her er saken til Gundersens, den er på flere tusen sider".

Lenke til kommentar

Flott. Da kan du fortelle TS at hans søster fortjener å få sine barn frarøvet.

 

Det er ingen som sier at noen foreldre fortjener å få barna sine frarøvet, men saken er nå slik at det ofte er foreldre som ikke evner å se at de handler feil, og da hjelper det ikke med gjentatte tiltak som ikke vil funke.

 

Hvis en mor slår sitt barn og mener at dette er rette måten å disiplinere ett barn så har man ikke noe annet valg enn å sette barnets behov først - altså å omplassere barnet og jobbe med moren. Hvis hun da nekter å forandre seg så har man jo ett stort, stort problem, og selv om moren ikke ser noe galt i hva hun gjør så er det faktisk galt å slå sine barn. (Dette er bare ett eksempel, jeg påstår ikke på noen måte at dette er slik situasjonen er for TS sin søster!)

Lenke til kommentar

For all del, enkelte fortjener ikke å ha barn; men å ta denne retten fra foreldrene skal kun forekomme i ekstreme tilfeller, hvor man vet at barnet er i fare.

 

Dersom noen påstår at barnevernet ikke kidnapper uten reel grunn, kan jeg skrive under på at dem tar feil. - Barnevernet burde vært brutt fullstendig ned, og bygget opp igjen med forståelse for konsekvensene av å kidnappe barn.

Lenke til kommentar

Noe jeg har merket er at det enkelte anser som normalt faktisk er lovbrudd, et metafor: En person som veier 200kg vil anse en normal tallerken som veldig lite mat, mens han selv har enorme mengder.

 

Tror noe lignende kan overføres til det å oppdra unger. Det enkelte mener er greit er faktisk lovbrudd. Er helt enig i det som har blitt skrevet før her, la saken gå sin gang. Det blir en sak og BV må forsvare handlingene sine hver gang, har hun faktisk ikke gjort noe så skal dere ikke bekymre dere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal du ikke se bort ifra, men det veit vi jo ingenting om.

 

Jeg ser heller at BV går til aksjon en gang for mye enn en gang for lite.

 

ref. Christoffer saken

'

 

Selvsagt gjør du det. Du elsker å la andre få svi fordi da er din samvittighet ren. Slik at vi alle kan like Carsten Flo som tar hånd om de svakeste.

 

Skal vi leke jævligleken så bør du holde buksene på.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Man tror man kjenner noen, og så en dag så kommer en far hjem, tar livet av sine barn, sin kone, og så seg selv.

 

haha du er morsom.

 

barnevarnet tar ikke for moro skyld, men dem gjør det uten noen som helst grunn.

Kjenner en familie hvor barnet ble tatt fordi det spiser mye på barnehagen :))

Og de mente at barnet ikke får nok mat hjemme

Lenke til kommentar

haha du er morsom.

 

barnevarnet tar ikke for moro skyld, men dem gjør det uten noen som helst grunn.

Kjenner en familie hvor barnet ble tatt fordi det spiser mye på barnehagen :))

Og de mente at barnet ikke får nok mat hjemme

Antar det er foreldrene eller noen som kun har hørt foreldrenes side som har sagt det?

 

Er ingen som sier til familie og venner at barnevernet tok barnet fordi vi aldri matet barne, de vil så klart legge all skyld over på barnevernet...

 

Barnevernet er ikke perfekt, men husk at man kun får 1 side av saken, og vet ikke hva som egentlig har skjed.

Endret av aklla
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...